به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۴، ۱۳۹۹

ضرب و شتم دختر جوان در آبادان پس از اعتراض نسبت به تعرض + فیلم

ایران وایر - انتشار یک ویدیو از دختر جوانی غرق در خون در حالی که توسط اطرافیان مورد ضرب و شتم و تعرض قرار می‌گیرد واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.
«داریوش معمار» شاعر و روزنامه‌نگار با انتشار این ویدیو در حساب شخصی توییترش نوشته است: « به این دختر توسط یک مدیر در آبادان تجاوز شده و باردار شده، وقتی رفته منزل آن شخص و اعتراص کرده و صدایش را بلند کرده خانواده آن فرد با کمک کارمندان حراست پالایشگاه آبادان این بلا را بر سر دخترآورده‌اند.»
به گفته این روزنامه‌نگار این دختر که هویتش نامشخص است با اتهامات متعدد در بازداشت است.

برخی کاربران نوشته‌اند این دختر جوان منشی مسئول فضای سبز پالایشگاه آبادان بوده است که از سوی او مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته است

بازتاب گسترده ضرب‌وشتم و تعرض به زنی در آبادان

ایران اینترنشنال - ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی از محله «بریم» آبادان منتشر شده که نشان می‌دهد یک زن جوان زخمی روی زمین نگه داشته شده و در حالی که باتوم مامور حراست پالایشگاه آبادان روی سینه‌اش فشار داده می‌شود، از سوی او مورد دستمالی قرار می‌گیرد.

داریوش معمار، شاعر و روزنامه‌نگار، این ویدیو را ظهر پنجشنبه اول آبان در حساب توییترش منتشر کرد و نوشت زن جوانی که در آن مورد ضرب‌وشتم چند نفر قرار می‌گیرد، از سوی یک مدیر دولتی مورد «تجاوز» واقع شده بود.

بر اساس گزارش او،‌ این زن برای اعتراض به همین مساله به منزل مسکونی این فرد مراجعه می‌کند و در پی درگیری با خانواده‌اش و مامور حراست منطقه، بعد از ضرب‌وشتم روی زمین تحت کنترل نگه داشته می‌شود.

ایران‌اینترنشنال نمی‌تواند به صورت مستقل این اطلاعات در مورد علت حادثه را تایید کند.

اما آن‌طور که در ویدیو مشخص است حین فریادهای تعدادی از زنان حاضر در صحنه،‌ مامور حراست با لباس فرم، پا و باتوم خود را لحظاتی روی سینه دختر زخمی قرار داده و بدن او را نیز دستمالی می‌کند.

زن جوان به دلیل زخمی بودن امکان حرف زدن و اعتراض به این مساله را ندارد.

ساعتی بعد از انتشار گسترده این ویدیو و واکنش به آن در توییتر و اینستاگرام،‌ یک مقام نیروی انتظامی آبادان این حادثه را تایید کرد و گفت درگیری در منطقه «بریم» رخ داده است.

امیرسام کمایی،‌ معاون نیروی انتظامی، تایید کرد فردی که دختر را مورد تعرض قرار داده، مامور حراست فیزیکی پالایشگاه بوده که به دلیل «رفتار غیراخلاقی» بازداشت شده است.


این مقام پلیس همچنین برخی گزارش‌ها درباره به همراه داشتن «اسید و شوکر» از سوی زن جوان هنگام مراجعه به خانه فرد مورد نظر را «شایعه» خواند و گفت تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

کمایی بدون اشاره به جایگاه حقوقی و مشخصات فرد صاحبخانه‌، تنها گفت این زن برای «تسویه حساب اختلاف شخصی» وارد خانه این فرد شده بود. او توضیح نداد این اختلاف شخصی چه بوده است.

با ادامه واکنش‌ها به این موضوع زین‌العابدین موسوی، فرماندار آبادان، نیز این حادثه را تایید کرد و گفت زمان وقوع آن روز چهارشنبه بوده است. او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری همچنین خبر داد که تمامی افراد حاضر در این ویدیو بازداشت شده‌اند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره دلیل درگیری، موضوع «تجاوز» را تکذیب کرد، اما ضمن خودداری از توضیح درباره علت واقعی ماجرا تنها گفت در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده است.

منطقه بریم، که به گفته پلیس این درگیری و حادثه در آن روی داده، از محلات قدیمی شهر آبادان بوده که از دهه‌ها پیش متعلق به شرکت نفت ایران و محل استقرار خانه‌های سازمانی است.

ابراز انزجار از تعرض واضح به زن جوان

ویدیوی این حادثه، فراتر از علت این درگیری،‌ به دلیل شیوه نگه داشتن زن جوان روی زمین و تعرض واضح مامور حراست به او با ابراز انزجار کاربران در توییتر مواجه شده است.

یک کاربر با انتشار تصویر این زن جوان زیر پای مامور حراست، آن را با حادثه کشته شدن جورج فلوید،‌ آمریکایی آفریقایی‌تبار، از سوی مامور پلیس آمریکا به دلیل قرار دادن پا روی گلویش مقایسه کرد.

کاربر دیگری نیز این فیلم را با فیلم لحظه جان دادن ندا آقا سلطان که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ هدف شلیک ماموران حکومت قرار گرفت و کشته شد، مقایسه کرده است.

کاربرانی هم تعرض «عریان و وقیح» به این زن را مورد اعتراض قرار داده‌اند.

مدیران و کارمندان حراست در سازمان‌های دولتی ایران،‌ از جمله در نهادهای تابعه شرکت نفت،‌ از سوی وزارت اطلاعات استخدام و کنترل می‌شوند. همین مساله نیز در توییتر مورد اشاره کاربران واقع شده است.

***

ورود دادستان کل کشور به قضیه ضرب‌وشتم زن آبادانی

فارس - دادستان کل کشور پس از مشاهد فیلم منتشر شده در فضای مجازی از ضرب و شتم یک زن جوان در آبادان، در تماسی تلفنی ‌با ‌دادستان مرکز استان خوزستان‌، دستور پیگیری‌ فوری ‌‌را صادر کرد.

در ادامه، زین‌العابدین موسوی، فرماندار ویژه آبادان در خصوص انتشار کلیپی از کتک خوردن یک زن در آبادان اظهار داشت:همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.