به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۵، ۱۳۹۹

گروه پزشکان وکادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر- اتریش

   درسوگ استاد بزرگ موسیقی و آواز محمد رضا شجریان
میشود مرغ سحر  در قفس انداخت  مگر  مرغ خوش خوان وطن از نفس انداخت مگر
جاودان نغمه آن خسرو شیرین دهنان      یادش از خاطره ی هیچکس انداخت مگر
شهریاری که دمت دیو زمان را ترساند     دم  داودی تو   پرچم ایران   رقصاند
«محمد هادی خوش رفتار»

استاد محمد رضا شجریان در سال  ۱۳۱۹ در مشهد بدنیا آمد. در جوانی قاری قرآن بود. آموزش آواز سنتی را نزد عبدالله دوامی، مهرتاش، بنان ونورعلی برومند دید.

در جشن هنر شیراز با محمد رضا لطفی همکاری نمود، دراعتصابات سال ۱۳۵۷ شرکت داشت .با تشکیل آموزشکاه چاووش تحت مدیریت لطفی وهمکاری شجریان، سرودهای انقلابی تهیه وضبط گردید. از اواخر دهه هفتاد خودش مدیریت کارهای هنری را بدست گرفت و در خارج از کشور کنسرتهای متعددی را  اجرا نمود.


درانتخابات سال هشتاد وهشت که محمود احمدی نژاد با تقلب در آرا و اصرار رهبر به مقام ریاست جمهوری رسید، او به صف مخالفین پیوست وشعر معروف (تفنگت را به زمین بگذار) رابا صدای ملکوتی خود خواند که غوغایی به پا کرد واز آن پس ممنوع الصدا و ممنوع التصویر شد.

شجریان در روز پنجشنبه هشتم ماه اکتبر در بیمارستان جم در تهران بدنبال یک بیماری سرطان که چهارسال گریبانگیرش شده بود چشم از جهان فروبست ,خانواده خود و میلیون ها ایرانی را در غم و اندوه فرو برد. با انتشار این خبر غم انگیز تعداد زیادی از هموطنان در مقابل بیمارستان جم تجمع نمودند که با خشونت پلیس مواجه گردید. 

در مشهد انبوهی از مردم  به مشایعت این هنرمند محبوب و با خواندن شعر مرغ سحر به خیابان آمدند و روز شنبه, دهم ماه اکتبر با شرکت انبوهی از ارادتمندان در کنار اخوان ثالث ودر مقبره فردوسی این استاد سخن ونماد ایران دوستی  به خاک سپرده شد. 
در این مراسم  اقای همایون شجریان، پسر آقای شجریان در سخنرانی کوتاهی از مدعوین ضمن تشکر بخاطر مسائل امنیتی و عدم امکان شرکت میلیون ها  هموطن در این مراسم عذرخواهی نمود.

 جالب اینکه ،آقای حسن روحانی رئیس جمهور، ضمن ستایش از هنرمندی چون شجریان به خانواده ایشان تسلیت گفت. معلوم  نیست بعضی از این عمامه بسر ها تا چه اندازه شرم وحیا دارند. یکی باید ازاین آقای رئیس جمهور بپرسد، شما که این قدر از این هنرمند تعریف می کنید، پس چرا در زمان حیاتش او را ممنوع الصدا و ممنوع التصویرنمودید وچرا اکنون که مردم  قدر شناس به پاس احترام در مقابل بیمارستان جم تجمع نموده و اظهار همدردی می نمایند, آنها را با باتوم و چماق می زنید ومجروح می کنید. مردم باید قسم حضرت عباس شمارا باور کنند یا دم خروسی که از زیز عبایتان دیده میشود را.

آیا این نشانگر این واقعیت نیست که  اکنون هم از پیکر بی جان او و تجمع میلیون ها ایرانی وطن پرست وحشت دارید. شما با سماجت از برگزاری مراسم محرم حمایت نمودید ولی اکنون به خاطر ویروس کرونا از برگزاری تشیع جنازه هنرمندی که عمری برای آزادی و استقلال ایران فداکار بوده است را ممانعت مینماِئید.

هموطنان عزیز,
محمد رضا شجریان یکی از هنرمندانی بود که هنر را برای مردم ودر خدمت مردم می دانست ودر این باور درست بود که همیشه و در مواقع ضروری  با آواز و صدای  خارق العاده خود در کنار مردم قرار میگرفت. او اکنون از لحاظ فیزیکی در میان ما نیست، اما آثاری که از او بجا مانده است  جاودانی  هستند. او در قلب همه ایرانیان وطن پرست جا دارد.


یکی از  اشعاری که او در چهار گوشه گوناگون خوانده و او را بيشتر در مقابل رژيم قرار داد، از این قرار است:

جماعتی  که نظر را حرام می گویند نظر حرام بکردند و خون خلق حلال

گروه پزشکان وکادر پزشکی  ایرانیان مقیم وین- مدافع حقوق بشر، این فقدان بزرگ  هنری  و ملی را به خانواده محترم شجریان، هنرمندان و ملت ایران تسلیت می گوید. ما استاد شجریان را همیشه  به همراه خود خواهیم داشت.

گروه پزشکان وکادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر- اتریش
         دکتر علی گوشه ــ پروفسور سیروس میرزایی