به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۹

پوتین: مخالف خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هستم

ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه می‌گوید بهتر است نیروهای آمریکایی همچنان در افغانستان بمانند. 
آقای پوتین روز یکشنبه ۲۵ اکتبر، در گفتگوی تلویزیونی با شبکه ۱ روسیه با بیان این مطلب تاکید کرد حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان برای امنیت افغانستان مفید است.

رئيس جمهوری روسیه در ادامه افزود: «ما از ابتدا هم از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت کردیم و قبلا هم به قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت دادیم. من هنوز هم معتقدم که حضور آمریکا در افغانستان مغایر با منافع ما نیست.»

اظهارات آقای پوتین در حالی مطرح می‌شود که آمریکا اعلام کرده بعد از توافق با طالبان قصد دارد نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

قدرتمندترین مرد روسیه در ادامه این گفتگو اظهار داشت: «وقتی در ابتدا اعلام شد که نیروهای آمریکایی در حال آماده‌سازی برای خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان هستند، موضع رسمی ما این بود که از این اتفاق استقبال کردیم و آن‌را نوعی گام مثبت در جهت ایجاد آشتی و صلح در افغانستان ارزیابی کردیم، اما من شخصا فکر می‌کنم این خروج، خطرات زیادی را برای امنیت افغانستان در پی خواهد داشت.»

آقای پوتین در ادامه تاکید کرد: «در درجه نخست ما باید هزینه‌های بیشتری را برای حفظ ثبات پرداخت کنیم. دوما حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به ثبات در این کشور کمک می‌کند و برعکس خروج آنها می‌تواند خطرات و بی‌ثباتی‌هایی ایجاد کند. در نتیجه ما مخالف حضور آنها در افغانستان نیستیم و حضور نیروهای آمریکا در افغانستان مغایر با منافع ملی ما نیست.»

رئيس جمهوری روسیه همچنین به همکاری اطلاعاتی کشورش با نیروهای آمریکایی در افغانستان اشاره کرد و افزود: «ما تلاش‌های آمریکا و اقدامات ضد تروریستی این کشور در افغانستان را مد نظر داریم. آنها بارها اطلاعاتی به ما دادند و من شخصا از دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا از این بابت تشکر می‌کنم. ما بارها توانستیم تروریست‌ها را در روسیه بر اساس اطلاعاتی که از نیروهای آمریکایی دریافت کردیم، دستگیر کنیم. البته در مقابل ما هم این تبادل اطلاعات را با نیروهای آمریکایی داشتیم.»

آقای پوتین همچنین با ابراز رضایت نسبت به همکاری‌های میان مسکو و واشنگتن اعلام کرد به طور کلی سطح روابط می‌تواند از این هم بهتر باشد. این در حالیست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که کمتر از ده روز دیگر برگزار خواهد شد، مشخص خواهد کرد طرف حساب ولادیمیر پوتین طی چهار سال آتی همچنان دونالد ترامپ است یا اینکه مرد شماره یک کرملین با تیم جدیدی در کاخ سفید به رهبری جو بایدن طرف خواهد شد.

یورونیوز