به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۹

چهارمین کشور عربی با اسرائیل روابط رسمی برقرار کرد

 
ایندیپندنت فارسی - اسرائیل و بحرین روز یکشنبه با امضاء توافقنامه‌ای، روابط دیپلماتیک رسمی برقرار کردند. به این ترتیب بحرین چهارمین کشور عربی مسلمان است که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، در مسیر صلح با اسرائیل گام برمی‌دارد.

این توافق پی از سفر هیاتی از مقامات اسرائیلی و آمریکایی به منامه،‌پایتخت بحرین امضاء شد. پیش از این وزیر امور خارجه بحرین در سفر به آمریکا در جریان امضاء توافق ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی حضور داشت. این توافق علاوه بر عادی‌سازی روابط، همکاری‌های دوجانبه را در طیف وسیعی از موضوعات گسترش می‌دهد.

توافق اسرائیل با بحرین در مقایسه با توافق ابراهیم، کمتر به جزئیات اشاره کرده و بیشتر روی برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک متمرکز است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دو طرف در حال مذاکره برای افتتاح سفارتخانه در ماه‌های پیش‌رو هستند. مقامات بحرین سفر هیات آمریکایی و اسرائیلی را سفری «تاریخی» توصیف کرده و مذاکره‌های دوجانبه را ثمربخش خوانده‌اند.

در حالی که توافق ابراهیم بین امارات و اسرائیل یک دستاورد بزرگ برای صلح خاورمیانه و همچنین دولت دونالد ترامپ در آمریکا و بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به‌شمار می‌رود، پیوستن بحرین به این روند،‌ می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش‌ها در منطقه ایفا کند. همچنین گزارش‌هایی از تصمیم‌گیری سودان برای برقراری روابط رسمی با اسرائیل مخابره می‌شود.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی به شدت روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل را محکوم کرده‌اند، از نگاه بسیاری از ناظران بین‌المللی، فاکتور جمهوری اسلامی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای آن، روند صلح با اسرائیل را تقویت کرده است.

مصر همزمان با انقلاب اسلامی روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرد و ۱۵سال بعد اردن همین اقدام را انجام داد. اما اکنون امارات و بحرین به فاصله کوتاهی با اسرائیل روابط رسمی برقرار کرده اند و انتظار می‌رود به زودی شمار دیگری از بیش از ۳۰کشوری که در جهان با اسرائیل رابطه ندارند، در مسیر صلح با این کشور حرکت کنند.

توافق عادی‌سازی روابط بحرین با اسرائیل روز یکشنبه و همزمان با لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران امضاء شد. شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و اغلب کشورهای عربی و اسرائیل بارها نسبت به لغو این تحریم‌ها و تهدید‌های ناشی از آن برای منطقه ابراز نگرانی کرده بودند.

امنیت منطقه و تهدید آن از سوی جمهوری اسلامی، از جمله نگرانی‌های مشترک اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به‌شمار می‌رود. نگرانی‌هایی که نخست زمینه ساز حضور مشترک آن‌ها در ائتلاف امنیت دریانوردی در خلیج فارس شد و اکنون آنها را به سوی صلح و عادی‌سازی روابط بایکدیگر سوق می‌دهد.