به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۹

هشدار روسیه نسبت به خطر وقوع یک جنگ تمام عیار در خلیج فارس

وزیر امور خارجه روسیه برای حفظ ثبات سیاسی در خلیج فارس خواستار تعامل کشورهای منطقه و اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان شد. سفیر آمریکا در شورای امنیت اما همچنان ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و صلح منطقه دانسته است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از اعضای شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده است تلاش خود را برای مانع شدن از وقوع جنگی تازه در خلیج فارس به کار گیرند.

پیشنهادی که گرچه با استقبال اعضای شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شد، اما مخالفت ایالات متحده آمریکا را در پی داشت. آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ایران باید برای پشتیبانی از تروریست‌ها و اقدامات بی‌ثباتکننده خود در منطقه، پاسخگو باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی از نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر کرده است. لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست با اشاره به حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در ژانویه سال جاری، متذکر شده بود که از طریق تعامل کشورهای ذیربط، بدترین سناریوی ممکن، یعنی خطر وقوع یک جنگ تمام عیار در منطقه، برطرف شد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «اما اوضاع همچنان شکننده است و می‌تواند بار دیگر چرخشی خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی بیابد.»

روسیه که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد تاکید کرده است که تنها در صورت همکاری همه کشورها و با عزیمت از اراده‌ای مشترک می‌توان مانع از وقوع جنگی تازه در این منطقه شد و ثبات سیاسی و جمعی کشورهای منطقه را تضمین کرد.

جنگی که هیچ کس طالب آن نیست!

رابرت مالی، رئیس گروه بحران‌های بین‌المللی در بروکسل جنگ احتمالی برخاسته از تنش‌های موجود در منطقه خلیج فارس را، جنگی می‌داند که آشکارا هیچ کشوری خواستار آن نیست.

به باور او، یک حمله موشکی، پهپادی یا انفجار یک مین می‌تواند به رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا دامن بزند و پای متحدان و نیروهای وابسته به آن‌ها در منطقه را نیز به این جنگ بکشاند.

رفع تحریم ‌تسلیحاتی ایران

نیکول دریویه، سفیر فرانسه در شورای امنیت نیز با اشاره به رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران از کشورهای صادرکننده تسلیحات درخواست کرده است نسبت به فروش تجهیزات جنگی به ایران مسئولانه برخورد کنند و پیامدها و عواقب اقدامات خود را با دقت بسنجند.

جانتان آلن، سفیر بریتانیا نیز با اشاره به صدور جنگ‌افزار از سوی جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های طرفدار خود در منطقه از شورای امنیت درخواست کرده است که برای مانع شدن از تجهیز این نیروها از سوی ایران چاره‌جویی کنند.

این در حالی است که کریستوف هویزگن، سفیر آلمان در شورای امنیت نیز از نقض حقوق شهروندی و سیاسی مردم ایران توسط حکومت اسلامی انتقاد کرده و از جمله به سرکوب اقلیت‌های مذهبی و به‌ویژه بهاییان در ایران اشاره کرده است.

موضع ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در اظهارات خود به حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس اشاره کرده و گفته است که این حضور نظامی تا کنون باعث ایجاد امنیت بیشتر در این منطقه نشده است.

ظریف گفته است که آمریکا حدود ۵۰ هزار سرباز در ۲۹ پایگاه و ایستگاه نظامی در منطقه خلیج فارس دارد. او به فروش میلیاردها دلار جنگ‌افزار از سوی آمریکا به کشورهای منطقه اشاره کرده و گفته است که این اقدامات آمریکا نه تنها امنیت نیروهای خارجی مستقر در این منطقه را تامین نکرده است، بلکه کمکی به امنیت کشورهای این منطقه نیز نبوده است.

محمدجواد ظریف، به کارزار پیشنهادی حسن روحانی مبنی بر کارزار صلح و امنیت هرمز اشاره کرده و راه حل را در تعامل و گفت‌وگوی کشورهای منطقه دانسته است.

موضع آمریکا

این در حالی است که کلی کرافت، سفیر آمریکا در شورای امنیت برگزاری یک نشست عمومی برای تثبیت امنیت در خلیج فارس را رد کرده و بر درستی سیاست دونالد ترامپ در این منطقه تاکید نهاده است.

کرافت با اشاره به قراردادهای ناظر بر عادی‌سازی مناسبات بین اسرائیل و امارات متحده عربی و بحرین، از کشورهای عضو شورای امنیت درخواست کرده است تا با همراهی با آمریکا مانع از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه شوند.

سفیر آمریکا در شورای امنیت در واکنش به پیشنهاد روسیه مبنی بر برگزاری نشست کشورهای پنج‌به‌اضافه یک درباره تثبیت صلح و امنیت در خلیج فارس گفته است: «به باور من مشکل امنیت در منطقه راه حل بسیار ساده‌تری دارد.»

کرافت گفته است که باید همه کشورهای عضو شورای امنیت این شهامت را داشته باشند تا ایران را وادار به پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود بکنند.


کرافت به نقش ایران در مناقشه‌های یمن، سوریه، لبنان و عراق اشاره کرده و گفته است که آمریکا همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه پایان دهد. سفیر آمریکا در شورای امنیت تاکید کرده است که این کشور به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد، "حتی اگر لازم باشد به تنهایی".

سفیر آمریکا در شورای امنیت همچنین گفته است: «آنچه آمریکا را تبدیل به یک کشور خاص و ویژه می‌کند این است که ما به علت ایستادگی بر روی آنچه صحیح و برحق می‌دانیم، دچار واهمه نمی‌شویم.»

 دویچه وله فارسی