به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۹

اردوغان سلامت عقل ماکرون را زیر سوال برد؛ فرانسه سفیر خود را از ترکیه فراخواند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه 
 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به دلیل رفتارش با شهروندان مسلمان فرانسوی، به او توصیه کرد بدهد عقلش را بررسی کنند. اردوغان روز شنبه ۲۴ اکتبر (۳ آبان) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «رهبر کشوری که با میلیون‌ها تن از اعضا جامعه معتقد به یک دین دیگر این گونه رفتار می‌کند، به چنین رهبری فقط می‌توان گفت: اول برو بده وضعیت عقلی‌ات را کنترل کنند.»

ساعاتی پس از پخش سخنان اردوغان، کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای، این اظهارات را «ناپذیرفتنی» خواند و آن را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «گستاخی و درشت‌گویی راه کار نیست. ما از اردوغان می‌خواهیم که مسیر سیاست خود را عوض کند زیرا این مسیر از هر نظر خطرناک است. ما وارد جدل‌های بی‌حاصل نمی‌شویم و دشنام را هم نمی‌پذیریم.»

دولت فرانسه همچنین در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد تصمیم گرفته است سفیر خود را برای رایزنی از آنکارا به پاریس فرا بخواند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دو هفته پیش هم که امانوئل ماکرون از تعبیر «جدایی‌طلبی اسلامی» و لزوم «بازسازی اسلام» در کشورش سخن گفت، رئیس جمهوری ترکیه آن سخنان را محکوم کرد.

دولت فرانسه قرار است در اوایل ماه دسامبر لایحه‌ای را علیه بنیادگرایی اسلامی تحت عنوان «مبارزه با جدایی‌طلبی» برای تصویب پیشنهاد دهد. بندهایی از این لایحه که هدف آن تقویت لائیسیته و اصول جمهوری فرانسه اعلام شده، از جمله بخش‌های مربوط به کنترل تأمین پولی مساجد و ممنوعیت آموزش امامان مساجد فرانسه در خارج از کشور، ممکن است خشم ترکیه را برانگیزد. اردوغان معمولا تلاش می‌کند تا از حقوق اقلیت مسلمان در کشورهای دیگر، به ویژه در اروپا دفاع کند و این موضوع قطعا بر دامنه تنش‌های موجود میان او و همتای فرانسوی‌اش خواهد افزود.

در پی سر بریده شدن یک معلم فرانسوی به دست یک جوان مسلمان چچنی‌تبار، دولت فرانسه اقدامات سختگیرانه‌ای را علیه بنیادگرایان اسلامی در این کشور آغاز کرده است.

پاریس و آنکارا هم اکنون در بسیاری از مسائل بین‌المللی از تنش در شرق دریای مدیترانه گرفته تا جنگ داخلی لیبی و نیز بحران جاری در ناگورنو قره باغ، رو در روی یکدیگر ایستاده‌اند.

اردوغان روز شنبه همچنین با اشاره به ورود پلیس آلمان به مسحدی در برلین گفت که «فاشیسم اروپایی علیه مسلمانان به درجه بالاتری رسیده» و افزود: «اروپا با این جبهه‌ای که علیه مسلمانان گشوده است، به پایان خود نزدیک می‌شود. اگر اروپا از این رفتار دست نکشد، شبیه بیماری‌ای خواهد شد که خودش را از درون نابود می‌کند.»

جنگ قره باغ
رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین فرانسه را متهم کرد که در «اشغال» خاک جمهوری آذربایجان و مصیبت‌های ناشی از آن دست داشته است.

قدرت‌های غربی از جمله فرانسه که از هم‌پیمانان ترکیه در ناتو به شمار می‌روند، در عین حال نگران نقش‌آفرینی دولت آنکارا در بحران جاری در قفقاز هستند و اردوغان برعکس، گفته است که قصد دارد به کمک روسیه به مناقشه آذربایجان و ارمنستان خاتمه دهد.

اردوغان روز شنبه با اعلام این که تلفنی با الهم علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفتگو کرده، اعلام کرد: «برادران آذربایجانی ما در حال پیشروی در مناطق اشغالی هستند و بازپس گیری این مناطق را آغاز کرده‌اند.»

در سوی دیگر نبرد در جنوب قفقاز، مقام‌های محلی قره باغ از حمله مجدد نیروهای ارتش آذربایجان به شهر استپاناکرت، مرکز این جمهوری خودخوانده خبر دادند. «وزارت امور خارجه جمهوری آرتساخ» با انتشار تصاویری از خانه‌های ویران شده، ادعا کرد که نیروهای آذری در روز شنبه با موشک‌هایی مجهز به کلاهک خوشه‌ای به شهروندان غیرنظامی این منطقه حمله کرده‌اند.

ساکنان ارمنی قره باغ این منطقه «جمهوری آرتساخ» می‌نامند و استپاناکرت در آذربایجان «خانکندی» نامیده می‌شود.

یورونیوز