به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۴، ۱۳۹۹

ایران در فهرست سیاه پولشویی باقی ماند

 

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران را کماکان در فهرست سیاه خود نگه می‌دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مارکوس پیلر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی روز شنبه ۳ آبان، با تاکید بر اینکه این گروه محدودیت‌ها علیه کشورهایی را که به مقررات این نهاد پایبند نیستند تشدید می‌کند، از دولت‌های جهان خواست که تدابیر موثر را علیه کشورهایی چون ایران و کره‌شمالی اعمال کنند.

کره‌شمالی نیز مانند ایران در این لیست سیاه قرار دارد و می‌کوشد با خودداری از تصویب لوایح مدنظر گروه ویژه اقدام مالی، با پولشویی و روش‌های مخفیانه اقدام به دور زدن تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا کند.

مارکوس پیلر با تاکید بر اینکه کشورهایی چون کره‌شمالی، در دور زدن تحریم‌ها «باهوش‌تر» شده‌اند، از کشورهای دیگر خواست که در مقابله با این اقدامات «باهوش‌تر» باشند.

گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پولشویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه لازم می‌داند.

گروه اف‌ای‌تی‌اف روز دوم اسفند سال ۹۸ پس از اینکه حکومت ایران از تصویب برخی لوایح مربوط به پولشویی و اصلاحات لازم در نظام مالی خود خودداری کرد، اعلام کرد که ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده است.

تصویری از نشست گروه ویژه اقدام مالی در سال ۲۰۱۸
به این ترتیب هر کشور می‌تواند برای ایمن نگه داشتن سیستم‌ بانکی خود از احتمال مشارکت در پولشویی و تامین مالی فعالیت‌های تروریستی از طریق نقل و انتقالات و نظام بانکی ایران به طور مستقل دست به اقدام بزند.

این گروه اواخر مهر ماه سال گذشته برای ششمین و آخرین بار به ایران مهلتی چهار ماهه داد تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تأیید کند ولی حکومت ایران تن به چنین خواسته‌ای نداد.

از چهار لایحه‌ای که باید در این زمینه تصویب نهایی شوند، دو لایحه «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» با وجود اصرار دولت حسن روحانی، همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است.

رئيس‌جمهور ایران اسفندماه سال گذشته، پس از بازگشت ایران به لیست سیاه، خطاب به اعضای مجمع تشخیص گفت که باید «پاسخگوی موضع‌گیری غیرکارشناسانه» خود به خاطر قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» باشند.

مخالفان تصویب این لوایح می‌گویند در صورت تصویب این دو لایحه، کمک‌های مالی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد.

پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته بودند تا زمینه تصویب دو لایحه مربوط به ««اف‌ای‌تی‌اف» را در مجمع تشخیص مصلحت فراهم کند.

امضاکنندگان این نامه هشدار دادند که عدم تصویب این لوایح مشکلات اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت که «کشور را بیش از پیش دچار انزوا و اخلال مراودات اقتصادی و مالی خواهد» کرد.

رهبر جمهوری اسلامی تاکنون از اظهارنظر صریح در این زمینه خوداری کرده و تصمیم‌گیری را به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده است.

اغلب افرادی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و از نظر سیاسی مواضع علنی وفادارانه‌تری نسبت به رهبر جمهوری اسلامی دارند، با تصویب این لوایح مخالفت کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته برخی مقام‌های اتاق بازرگانی ایران گفته‌اند که حتی بانک‌های چینی و روسی که قبلا همکاری محدودی با ایران داشتند، به خاطر ترس از مقررات اف‌ای‌تی‌اف با ایران همکاری نمی‌کنند.

با این حال مخالفان تصویب لوایح پولشویی می‌گویند دلیل اصلی خودداری بانک‌های خارجی از جمله بانک‌های چینی و روسی، تحریم‌های شدید دولت آمریکاست و رعایت کردن یا نکردن مقررات اف‌ای‌تی‌اف تاثیری چندانی بر این وضعیت ندارد.

این گروه از مخالفان معتقد هستند که در شرایط کنونی، تصویب لوایح پولشویی نوعی «خودتحریمی‌» است و فقط به کشورهایی چون آمریکا، اسرائيل و عربستان کمک می‌کند که بتواند مسیر نقل و انتقالات مالی را که حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد کشف و مسدود کنند.

رادیو فردا