به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۹، ۱۳۹۹

در پی تاثیر مثبت آسپرین بر قلب و ریه‌ آیا می‌توان به نتایج مثبت آن بر کرونا امید داشت؟

 ویروس کرونا همچنان در حال سردرگم ساختن دانشمندان است زیرا در طول چندین ماه تا به امروز آنها را از درک چگونگی کار این ویروس و نحوه تعامل با خود، عاجز ساخته است. با این حال در آخرین پژوهش انجام شده از سوی پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا در مورد ویروس کرونا روشن شده افرادی که هر روز یک قرص آسپرین مصرف می‌کنند، در مقایسه یا دیگران کمتر در معرض خطرات مرگ در اثر کرونا قرار داشته و کمتر از دیگران با خطر ابتلاء به کرونا با علائم شدید مواجه هستند و احتمال ورود آنها به بخش مراقبت‌های ویژه یا نیاز شدید به اکسیژن نیز کمتر است.


این پژوهش در مورد 412 بیمار اجرا شده که یک چهارم آنها هر روز قبل از ورود به بیمارستان، دوز پائینی از آسپرین را مصرف می‌کردند یا شروع به استفاده از این دارو پس از مدت کوتاهی از ورود به بیمارستان کرده بودند.

تدوین کنندگان این پژوهش بعد از تحلیل نتایج به این جمع بندی رسیدند که کسانی که آسپرین مصرف کردند، نیازشان به اکسیژن به میزان 44% و نیازشان به مراقبت‌های ویژه به میزان 43% کاهش یافته بود.

به گفته پژوهشگران، نکته مهمتر این است که خطر روبرو شدن مصرف کنندگان آسپرین با مرگ در اثر کرونا به میزان 47% کمتر از کسانی بود که این قرص را مصرف نمی‌کردند.

از خطرات می‌کاهد
به باور آنها آسپرین از خطرات کرونا می‌کاهد زیرا مانع شکل گیری لخته‌های خون در قلب و ریه‌ها و رگ‌های خونی و دیگر بخش‌های بدن می‌شود که به علت مشکلات قلبی، ایست‌های مغزی و از کار افتادن ارگان‌های مختلف بدن، به مرگ می‌آنجامد.

گفتنی است که پاندمی کووید 19 باعث مرگ 1.1 میلیون نفر در سراسر جهان پس از پدیدار شدن این بیماری برای نخستین بار در چین در دسامبر گذشته شده و بیش از 42 میلیون مورد ابتلاء به کرونا در جهان ثبت شده است.

شمار مبتلایان به کرونا در اروپا از 8.2 میلیون نفر بیشتر شده که 258 هزار تن از این تعداد به کام مرگ رفتند.

تدروس ادهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری انلاین خود تاکید کرد که «بسیاری از کشورها شاهد افزایش شتابنده موارد ابتلا هستند که این وضع باعث شده مراکز مراقبت‌های ویژه در آستانه پر شدن ظرفیت نهایی خود قرار بگیرند در حالی که ما هنوز در ماه اکتبر هستیم.»

به گفته وی اگر کشورها موفق شدند سیستم‌های رصد مبتلایان را فعال ساخته و ایزوله کردن موارد ابتلا اجرا کنند، آنگاه می‌توان مانع بازگشت به مقررات قرنطینه کامل شد.

العربیه