به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۹

احضار مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، به دادگاه

 رضا خندان، فعال حقوق بشر و همسر وکیل زندانی نسرین ستوده، گفت که «در ادامه فشارهای امنیتی به نسرین ستوده و اعضای خانواده ما، مهراوه، دختر ۲۰ ساله‌ ما به دادگاه فراخوانده شده است.» فشارها بر نسرین ستوده، وکیل زندانی و خانواده‌اش پس از اعلام اعتصاب غذای او در فاصله ۲۱ مرداد ماه تا پنجم مهر ماه و اعتراض به «شرایط ظالمانه که ادامه‌ حبس زندانیان سیاسی را غیرممکن کرده» و «با درخواست آزادی زندانیان سیاسی» افزایش یافت.

به گفته رضا خندان «بر اساس ابلاغیه قضایی، مهراوه باید روز دوشنبه ۵ آبان در شعبه ١١٧۵ مجتمع قضایی قدس حاضر شود.»

پیشتر نیز نیروهای امنیتی دوشنبه ۲۷ مرداد ماه سال‌جاری هم‌زمان با ادامه اعتصاب غذای نسرین ستوده، فعال حقوق بشر زندانی در اوین،‌ دختر او «مهراوه خندان» را بازداشت کرده و بدون ارائه هیچ توضیحی به دادسرای امنیت اوین منتقل کرده بودند.

رضا خندان همچنین گفت که «نسرین از زمان بازداشت مهراوه، به دلیل ناامن بودن سالن ملاقات برای اعضای خانواده و به ویژه فرزندانمان، از ملاقات با خانواده چشم‌پوشی کرده است».

مهراوه خندان ساعاتی پس از بازداشت در روز ۲۷ مرداد ماه با با قید کفالت و به طور موقت آزاد شد ولی محمد مقیمی، وکیل نسرین ستوده، گفت که «با هدف فشار» بر نسرین ستوده برای دختر ۲۰ ساله او نیز «پرونده» تشکیل داده‌اند.

این بخشی از فشارهای وارده بر نسرین ستوده و خانواده این فعال حقوق بشر زندانی است. در تیر ماه سال‌جاری نیز دادستان تهران تمام حساب‌های بانکی ستوده را بدون ارائه توضیحی به او، خانواده یا وکیلش مسدود کردند.

همسر نسرین ستوده در همان زمان گفت که «ما این اقدام دادستانی را در راستای وارد آوردن فشار اقتصادی به خانواده، و وارد کردن ضربات مالی به خانواده در شرایط بحران و فروپاشی اقتصادی ناشی از ناکارآمدی و بی‌کفایتی دولت و دستگاه‌های حاکم بر کشور می‌دانیم و در مقابل این اقدام غیرانسانی سکوت نخواهیم کرد».

نسرین ستوده تا چهار روز پیش در بند زنان زندان اوین محبوس بود ولی روز ۳۰ مهر ماه احمد افروز، مسئول روابط عمومی اداره‌کل زندان‌های استان تهران، از انتقال نسرین ستوده به زندان قرچک ورامین خبر داد و گفت: «زندانیان با محکومیت در یکی از جرایم عمومی که متوجه نسرین ستوده نیز مى‌شود، صلاحیت نگهدارى در بند امنیتى را ندارند.»

مسئول روابط عمومی اداره‌کل زندان‌های استان تهران افزود که «نسرین ستوده بابت عنوان مجرمانه اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال حبس و بابت فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال حبس محکوم شده بود» و «با توجه به اینکه حکم اخیر او نیز قطعى شده و محکومیت ١٢ سال حبس لازم الاجراست، نسرین ستوده به بند عمومى زندان زنان استان تهران [زندان قرچک] منتقل شده است.»

همزمان رضا خندان، همسر نسرین ستوده،اقدام سازمان زندان‌ها در انتقال نسرین ستوده به زندان قرچک را همراه با فریبکاری توصیف کرد و در صفحه توییتر خود، نوشت: «امروز ماموران بند اوین نسرین را صدا زدند که آماده شود تا او را به بیمارستان اعزام کنند اما او را مستقیما به زندان قرچک منتقل کردند» درحالی که «طبق نظر متخصصان باید برای معاینات فوری قلب و عمل آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل می‌شد.»

شماری دیگر زندانیان زن نیز با همین روش از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک منتقل شده‌اند. از جمله بابک پاک‌نیا، وکیل، در صفحه توییتر خود نوشت که مسئولان زندان به سمانه نوروز مرادی و منیره عربشاهی و دخترش یاسمن آریانی گفته‌اند که وکیل‌تان، پاک‌نیا، آمده شما را ببیند و بیایید بیرون و آنها که برای دیدن من می‌آیند متوجه می‌شوند دروغ است و هر یک را به [زندان] شهری منتقل می‌کنند.

 ایران اینترنشنال