به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۲، ۱۳۹۹

بر خلاف نتایج اکثر نظرسنجی‌ها،

 دو مدل ریاضی پیش‌بینی کرده‌اند که پرزیدنت ترامپ در انتخابات پیروز خواهد شد
چهار سال پیش در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶، زمانی که اکثر نظرسنجی‌های افکار عمومی با اطمینان پیروزی هیلاری کلینتون را پیش‌بینی می‌کردند، دو مدل ریاضی به درستی پیروزی دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی کردند.  در حالی که نظرسنجی‌ها در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ نیز به نفع جو بایدن هستند، همان دو مدل ریاضی پیش‌بینی کرده‌اند که پرزیدنت ترامپ برنده انتخابات پیش رو خواهد شد. 

پروفسور هلموت نورپات، از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه «استونی بروک» ایالت نیویورک که طراح یکی از این دو مدل ریاضی است، در وب‌سایت خود می‌گوید: «مدل اولیه، شانس انتخاب مجدد پرزیدنت دونالد ترامپ در برابر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، را ۹۱ درصد پیش‌بینی کرده است. پیش‌بینی می‌شود که پرزیدنت ترامپ ۳۶۲ رای مجمع گزینندگان [آرای الکترال] و جو بایدن ۱۷۶ رای را به دست آورد.»

مدل پروفسور نورپات که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، نتیجه ۲۵ انتخابات از ۲۷ انتخابات ریاست جمهوری گذشته از سال ۱۹۱۲ تاکنون - از جمله پیروزی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ - را به درستی پیش‌بینی کرده است. 

پیش‌بینی این مدل تنها دو بار - یک بار در رقابت نزدیک میان جان کندی و ریچارد نیکسون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۶۰ و بار دیگر در پیروزی جرج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۰ - اشتباه از آب درآمد. 

آقای نورپات می‌نویسد: «در سال ۲۰۱۶، هنگامی که نظرسنجی‌ها، کارشناسان، و پیش‌بینی‌کنندگان پیروزی قاطع هیلاری کلینتون را پیش‌بینی می‌کردند، مدل اولیه عملا تنها مدلی بود که پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرده بود. [این مدل ریاضی] ‌از هفتم ماه مارس آن سال، شانس پیروزی او را ۸۷ درصد پیش‌بینی کرده بود.» 

پرفسور نورپات می‌گوید که مدل او شانس پیروزی بیشتری - ۹۱ درصد - به پرزیدنت ترامپ می‌دهد و احتمال پیروزی جو بایدن را تنها ۹ درصد پیش‌بینی می‌کند.

پرفسور نورپات، که از دوم ماه مارس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات را پیش‌بینی کرده است، خاطرنشان کرد: «عقب افتادن از رقبای دموکرات برای او چیز تازه‌ای نیست. او در سال ۲۰۱۶ تقریباً هر لحظه در نظرسنجی‌ها از هیلاری کلینتون عقب بود و در نهایت در انتخابات پیروز شد.» 

آقای نورپات می‌گوید که «این پیش‌بینی بدون قید و شرط و نهایی است و بنابراین دیگر به‌روز‌رسانی نخواهد شد.» 

دومین مدل ریاضی توسط مایکل ناکس، اقتصاد‌دان ارشد و مدیر استراتژی «مورگانز فایننشال لیمیتد»، بزرگترین شرکت بورس و مدیریت سرمایه در استرالیا، تهیه شده است.

این مدل در پایان ماه سپتامبر توسط «مورگانز فایننشال لیمیتد» منتشر شد و از شاخص‌های متعدد اقتصادی و مالی، از جمله داده‌های بانک مرکزی آمریکا، استفاده کرده است. آقای ناکس در توضیح مدل خود می‌گوید: «مدل ما به ما می‌گوید که در این مورد پرزیدنت ترامپ با اختلاف ۵.۷۶ درصد در کسب اکثریت آراء، جو بایدن را می‌برد.» 

آقای ناکس می‌گوید: «از این رو، شانس پرزیدنت ترامپ برای انتخاب مجدد ۸۹.۶ درصد است.» وی می‌افزاید که «این، با پیش‌بینی ۹۱ درصد شانس پیروزی که هلموت نورپات با استفاده از مدل اولیه خود برای ترامپ قائل شده، نیز سازگار است.»   

آقای ناکس می‌افزاید: «مدل ما دیدگاه هلموت نورپات مبنی بر انتخاب مجدد ترامپ را تایید می‌کند.» وی تاکید می‌‌کند که مدل او از همان محاسبات و داده‌های مالی که در سال ۲۰۱۲ به درستی انتخاب مجدد پرزیدنت اوباما را پیش‌بینی کرده بود، استفاده کرده است. 

شبکه «فاکس نیوز» گزارش داده است که پرزیدنت ترامپ روز دوشنبه در تماسی تلفنی با کارکنان کارزار انتخاباتی خود، ضمن پیش‌بینی پیروزی خود در روز ۳ نوامبر، گفت: «ما پیروز می‌شویم، و قدرتمندانه هم پیروز می‌شویم.»

به گزارش فاکس نیوز، در این تماس تلفنی یک مقام کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ افزود که «نظرسنجی‌ داخلی» کارزار انتخاباتی ترامپ «نشان می‌دهد، در حالی که ۱۵ روز تا انتخابات مانده است، تیم [پرزیدنت ترامپ] مسیر روشنی برای پیروزی در پیش دارد.»

فاکس نیوز و «ان پی آر» گزارش داده‌اند که کارزار انتخاباتی بایدن روز شنبه یک یادداشت درون‌سازمانی سه صفحه‌ای به قلم جِن اومَلی دیلِن، مدیر این کارزار انتخاباتی، را برای هوادارانش ارسال کرده و در آن نسبت به احتمال پیروزی پرزیدنت ترامپ، با توجه به رقابت «شانه به شانه» در ایالات کلیدی، هشدار داده است. فاکس نیوز و «ان پی آر» می‌گویند که به نسخه‌ای از این یادداشت دست پیدا کرده‌اند.  

خانم دیلِن در این یادداشت نوشته است: «واقعیت این است كه این رقابت به مراتب نزدیکتر از آن چیزی است که برخی کارشناسان در توییتر و تلویزیون پیش‌بینی می‌کنند.» او می‌گوید: که «حتی بهترین نظرسنجی نیز می‌تواند اشتباه باشد و متغیرهایی همچون مشارکت در انتخابات به این معنا است که ما، در برخی از ایالت‌های چرخشی حساس [ایالت‌هایی که احتمال پیروزی هر یک از دو نامزد جمهوریخواه یا دموکرات در آنها وجود دارد] اساساً برابر هستیم.»

در یادداشت مدیر کارزار انتخاباتی بایدن آمده است: «ما باید طوری مبارزه کنیم‌ که انگار عقب هستیم.» دیلن می‌افزاید:‌ «ما نمی‌توانیم خیالی آسوده و رضایت خاطر داشته باشیم؛ چرا که این حقیقت وجود دارد که دونالد ترامپ هنوز هم می‌تواند در این رقابت پیروز شود.»

صدای آمریکا