به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۱۰، ۱۳۹۹

زلزله‌ پرقدرت و مرگبار در ترکیه:

فرانسه با وجود اختلافات با اردوغان، برای ارسال کمک اعلام آمادگی کرد
 زلزله‌ای شدید و به قدرت ۶.۶ ریشتر، در دریای اژه شهر ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، در حاشیه این دریا و همچنین جزیره  ساموس یونان را به لرزه درآورد. همچنین دولت فرانسه با ابراز همبستگی با ترکیه و یونان برای اعزام کمک به آتن و آنکارا اعلام آمادگی کرده است. این در حالی است که پیشتر ترکیه از شهروندان این کشور خواسته بود که کالاهای فرانسوی را تحریم کنند.

نخست وزیر یونان که کشورش در دریای مدیترانه بر سر اکتشاف انرژی با ترکیه دچار اختلاف است اعلام کرد که در تماسی با رجب طیب اردوغان، به او برای از بین رفتن جان انسانها در این زلزله تسلیت گفته است.

خبرگزاری فرانسه از استانبول گزارش داد که این زلزله کمی پیش از ساعت دوازده ظهر (به وقت گرینویچ) روز جمعه روی داد و تاکنون دست‌کم شش نفر کشته و بیش از دویست نفر زخمی شدند.

کانون این زمین‌لرزه در حدود ۱۷ کیلومتری ساحل دریای اژه و عمق ۱۶ کیلومتری زمین بوده که در سراسر سواحل این دریا و منطقه مرمره احساس شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، زلزله در استانبول و آتن نیز احساس شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تونچ سویر، شهردار ازمیر اعلام کرد که این زلزله در سواحل شهرستان سفری‌حصار روی داد و تا این لحظه، تخریب حدود ۲۰ ساختمان گزارش شده است.

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» وابسته به وزارت کشور ترکیه در ابتدا تعداد کشته‌ها را 4 نفر بر اثر زلزله اعلام کرده بود و اضافه کرد که ۱۲۰ تن دیگر مصدوم شده‌اند. همچنین این مرکز برای امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان 3 میلیون لیر کمک هزینه اضطراری ارسال کرده است. شهر ازمیر با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر در ساحل دریای اژه در غرب ترکیه واقع شده است.

به گزارش آناتولی، مردم در حال تخلیه ساختمان‌های خسارت دیده‌ هستند و تلاش گروه‌های امدادی برای نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند، ادامه دارد. همچنین پس از این زلزله بسیاری از شهروندان ترسیده و به خیابان‌ها آمده‌اند، به همین دلیل شریان‌های اصلی شهر با ترافیک روبه روست.

همچنین مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: جمعیت‌های هلال احمر ۵ استان استان ایران برای کمک به زلزله‌زدگان ازمیر ترکیه به حالت آماده باش کامل امدادی درآمده‌اند.

مهدی ولی پور عصر جمعه به ایرنا گفت: با دریافت خبر این بلافاصله ستاد بحران در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت تشکیل و با صدور دستور ستادی به جمعیت های هلال احمر استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و تهران از آنان خواسته شد تا به حالت آماده‌باش درآمده تا برای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان اقدام کنند.

رادیو فرانسه