به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۹

رستوران‌ها در آستانه ورشکستگی؛

«۷۰ درصد مشتری‌ها را از دست داده‌ایم»
 نزدیک به یک هفته است که میخانه‌ها و کافه‌های شهر بروکسل به‌دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا به مدت دست کم یک ماه بسته شده‌اند. فعلا دولت فدرال اجازه داده تا رستوران‌ها‌ با اجرای ضوابط از جمله فاصله گذاری اجتماعی همچنان باز بمانند.
البته یورونیوز در گفتگو با برخی از رستوران‌داران پایتخت اتحادیه اروپا دریافته که پس از آغاز بحران شیوع کرونا در ماه مارس گذشته، نزدیک به یک سوم رستوران‌های شهر همچنان تعطیلند چرا که با توجه به افت بی سابقه مشتریان، برای رستوران داران نمی صرفد برای درآمدی که ندارند مالیات بپردازند.

اما برای مشخص شدن بیشتر ضرر و زیانی که کووید-۱۹ متوجه رستوران داران کرده است، یورونیوز در بروکسل به دیدار مالک یکی از قدیمی ترین رستوران‌های ایرانی این شهر رفت تا درباره تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار رستوران‌ها در پایتخت اتحادیه اروپا بیشتر بداند.

رستوران شوکا، که به‌صورت خانوادگی اداره می شود یکی از محبوبترین رستوران‌های شهر است. این رستوران به دلیل نزدیکی به پارلمان و ساختمان اصلی اتحادیه اروپا و همچنین قرارگرفتن در یکی از اصلی‌ترین مناطق اداری پایتخت بلژیک ظهرها، پاتوق کارمندان و افرادی با ملیت‌های مختلف است.

اما شیوع ویروس کرونا و دورکاری بسیاری از کارمندان و کارکنان ادارات دولتی و نهادهای مختلف وابسته به پارلمان اروپا، شمار مشتریان رستوران را به نحو قابل توجهی کاهش داده است. یورونیوز در گفتگو با ادریس ساروی، مالک رستوران از او می خواهد تا تاثیرات شیوع ویروس کرونا را بر تجارت خانوادگی‌اش توصیف کند.

تعطیلی ناگزیر رستوران‌ها و ضرر ناشی از آن
وی می گوید: «زمانی که کووید-۱۹ شروع شد، رستوران از ماه مارس گذشته تا اواسط ماه ژوئن کاملا بسته بود و از زمان به بعد هم واقعا نمی توان گفت که به دوران پیش از شیوع کرونا بازگشته‌ایم چرا که بسیار خلوت‌تر از گذشته‌ایم. یعنی به‌راحتی می‌توان بگویم که باید تاریخ رستوران را به پیش و پس از کووید تعریف کرد.»

به‌دلیل تعطیلی اجباری رستوران‌ها، بیش از ۳ ماه، دولت فدرال بلژیک به مالکان و رستوران‌داران کمک مالی کرد که به گفته بسیاری بدون توجه به میزان سرمایه گذاری مالکان توزیع شده بود.

همچنین کمک‌ها، آن‌طور که مالکان شوکا می گویند در بروکسل بسیار کمتر از مناطقی مانند فلماند، شمال بلژیک بود. ادریس ساروی می گوید: «دولت کمک‌هایی کرد که البته برای بعضی از رستوران‌داران خوب بود اما برای بسیاری که تجارت بزرگتری داشتند به هیچ وجه به صرفه نبود. همچنین، منطقه بروکسل کمک بسیارکمتری به نسبت منطقه فلماند شمال بلژیک دریافت کرد.»

رجوع به فروش اینترنتی بدلیل کاهش شدید تعداد مشتریان
بسیاری از رستوران‌داران مناطق اداری و تجاری بروکسل که پیش از شیوع کرونا کمتر فرصت سفارش تلفنی و اینترنتی غذا را داشتند حالا به‌دلیل فاصله گذاری‌ها و پایین آمدن بی سابقه حجم مشتریانی که به رستوران مراجعه می کنند، ناگزیر با شرکت‌های سفارش اینترنتی غذا مثل «اوبر ایت» وارد مذاکره شده‌اند.

ادریس ساروی می‌گوید تا پیش از شیوع ویروس کرونا نیازی به ارسال غذا نداشتیم چرا که «غذای ما کاملا تازه و خانگی است و مشتری‌ها هم اغلب محلی بودند» اما امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا، این رستوران دار مجبور شده تا سفارش های اینترنتی و تلفنی را نیزبپذیرد. بسیاری از مشتریان هم به‌خاطر فاصله گذاری های اجتماعی ترجیح می دهند غذا را در خانه و یا محل کار دریافت کنند.

ادریس ساروی می گوید: «ما در رستوران تنها برای ۳۵ تا ۳۶ نفر جا داریم اما با قانون‌های جدید، میزبانی اصلا قابل اجرا نبود. به این ترتیب حالا تنها می‌توانیم از ۱۶ تا ۱۷ نفر میزبانی کنیم. مردم هم باید با فاصله بنشینند.»

ترس و واهمه مشتریان از کرونا و عدم بازگشت آنها به رستوران
یکی دیگر از گلایه‌های اصلی رستوران داران این است که با وجود بازگشایی رستوران‌ها در سه ماه گذشته همچنان بخش اعظمی از مشتری‌ها به رستوران بازنگشته‌اند.

ادریس ساروی می گوید: «در سه ماه گذشته و پس از بازگشایی رستوران‌ها می‌توانم بگویم تنها ۳۰ درصد مشتری‌های ثابت به رستوران بازگشته‌اند و به جرات می‌توانم بگویم نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد از مشتری‌هایمان را از دست داده‌ایم.» آقای ساروی می‌گوید که نگرانی‌های زیادی برای هفته‌های آینده دارد. چرا که هر روز تعطیلی رستوران یک ضرر تازه است.

به گفته این مالک شوکا، برخی دیگر از همکاران ایرانی او در بلژیک مجبور شده‌اند تا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا رستوران‌های خود را تعطیل کنند.

تعطیلی دوباره؟ نگرانی از روزها و هفته های آینده
قرار است تا ده روز آینده دولت بلژیک نسبت به باز یا بسته ماندن رستوران‌ها در این کشور تصمیم‌گیری کند. ادریس ساروی می‌گوید همه چیز بسته به آمار مبتلایان در هفته آینده در بلژیک است. از آغاز شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۸۰ هزار نفر شهروند بلژیکی به کووید-۱۹ مبتلا و کمتر از یازده هزار نفر از جمعیت یازده میلیونی این کشور قربانی این ویروس شده‌اند.

یورونیوز