به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۷، ۱۳۹۹

رهبری در تدارک «دولت جوان انقلابی»

 رهبر جمهوری اسلامی همواره در تلاش است حکومتی متناسب با اصول و آرمان‌های خود ایجاد کند
حکومتی همیشه «انقلابی»

آیت‌الله خامنه‌ای در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در نشستی تصویری با مجموعه‌ای از جوانان دانشجو و تشکل‌های دانشگاهی می‌گوید: «معنای دولت جوان و حزب‌اللهی یک دولت پای کار، آماده و با نشاط است که علاج مشکلات است و می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور دهد.» این حکومت با «جوانان مومن انقلابی» ممکن می‌گردد که از نظر آیت الله خامنه‌ای نسل جدید فدائیان نظام هستند.

جوانان انقلابی از دیروز تا امروز

در روزهایی پاییزی مثل همین روزها ۴۱ سال پیش، تعدادی از فعالان دانشجویی با عنوان دانشجویان پیرو خط امام که «جوان‌های مومن و انقلابی» آن روزگار بودند به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و با به گروگان گرفتن ۶۶ دیپلمات آمریکایی یکی از مهمترین بحران‌های بین‌المللی آن دوران را رقم زدند. تقریبا اکثریت آن دانشجویان امروز به زبان یا در عمل از آن شیوه «انقلابی‌گری» عقب نشسته و دست شسته‌اند. به هر روی اما این مشخص شد که اتفاقاتی این چنین هزینه به کارگیری جوانان مومن انقلابی است. هزینه‌هایی که برای یک انقلاب تازه به پیروزی رسیده بسیار طبیعی‌تر و قابل پرداخت‌تر از امروز می‌نمود.

معلم و تئوریسین جوانان انقلابی ۴۱ سال پیش علی شریعتی و مرتضی مطهری بودند. انقلابیون امروز هم در پای منبر حسن عباسی، تئوریسین‌ و استراتژیست‌ اصولگرا و علی اکبر رائفی پور، «پژوهشگر و محقق جوانان» درس آموختند.

تئوریسین جوانان انقلابی ۴۱ سال پیش علی شریعتی و مرتضی مطهری بودند و انقلابیون امروز هم در پای منبر حسن عباسی و علی اکبر رائفی پور، درس آموختند.

به جز به رسمیت این پیروان، رهبر جمهوری اسلامی برای آنها مجوز و فرمان آتش به اختیار نیز صادر کرده. روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ آیت‌الله خامنه ای با گروهی دستچین شده از دانشجویان دیدار و گفت‌وگو کرد و در آن جلسه به دانشجویان توصیه کرد که هرگاه اخلالی در دستگاه‌های فرهنگی دیدند، می‌توانند مانند زمانی که در جنگ اخلال به وجود می‌آید، بدون در نظر گرفتن قانون عمل کنند. او گفت «در جنگ هم اگر اخلال در قرارگاه مرکزی پیش بیاید نیروها آتش به اختیار می‌شوند. اینکه در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند. پیداست که این دستگاه اختلال پیدا کرده، مسئله اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند. وقتی اینجوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن وقت اینجا شما آتش به اختیارید.»

 

اگر چه جمهوری اسلامی نعل به نعل با تعاریف یک حکومت فاشیستی منطبق نیست و نوعی دیکتاتوری مذهبی با نمایش صوری دموکراسی است. با این وجود بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر جمهوری اسلامی صادر شده یادآور ارتش جوانان هیتلری است، سازمانی شبه نظامی که برنامه‌های آن برای جوانان طراحی می‌شد و از اعضای این سازمان برای تبلیغات به نفع حزب نازی استفاده می‌شد.

آیت الله خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷صادر کرد، بر استمرار راه انقلاب ۵۷ پای فشرد و به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته پرداخت. در بیانیه بارها به نقش آفرینی جوانان مومن انقلابی اشاره کرد و با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه کرد و در ۷ فصل و اعلب خطاب به جوانان به توضیح مسئلهٔ برداشتن «گام دوم» به سوی آرمان‌های انقلاب ۵۷ پرداخت.

 جوان انقلابی همه کاره

آیت الله خامنه ای از «جوانان مومن انقلابی» در همه عرصه ها مدد می‌جوید. او روز ۲۱ مهر ماه در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی گفت: «جوانانی که در دانشگاه‌های نیروهای مسلح تحصیل می کنند در واقع تأمین کنندگان و حافظان امنیت به عنوان یک ارزش بسیار والا و یک عنصر حیاتی برای کشور هستند.»

نشریه خط حزب الله که در وبسایت شخصی آیت الله خامنه ای به اشتراک گذاشته می‌شود در مطلبی با سر تیتر «دولت جوان انقلابی» و تیتر «اگر مدیریت فعال، پر نشاط و خسته ‌نشو سر کاربیاید…» در مطلبی کوتاه که نقل از سخنان رهبر جمهوری اسلامی است نوشته «ما مشکلاتی در زمینه های اقتصادی داریم، معیشت مردم دچار مشکلاتی است که همه اینها قابل حل است. من عقیده ندارم که مسئولین ذیربط در مسائل اقتصادی تلاش نمی‌کنند؛ نه… در برخی از بخش های اقتصادی ما توان مدیریتی ضعیف است… مدیریت ها بایستی قوی باشند، فعال باشند، خسته نشو باشند. هر جا ما با مدیریت هایی با این خصوصیات یعنی خستگی ناپذیری و فعالیت و نشاط مواجه بودیم دیدیم که کار پیشرفت کرده و هر جا که این جور حضور لازم و دائم وجود نداشته باشد، البته مشکلات پیش می آید»

به نظر می‌رسد آنگونه که آیت الله خامنه ای به دنبال نسل جدیدی از سیاستمداران، نظامیان و کارگزاران حکومت است. نمونه ای که تمامی ابعاد وجودی آنها در خدمت بقای نظام است و همانند جوانان خط امامی حاضرند از دیوار سفارتخانه‌ها بالا بروند و «دشمن» را آتش به اختیار به گروگان بگیرند.

حمایت از مجلس انقلابی

رهبر جمهوری اسلامی در همان سخنرانی ۲۱ مهر ماه از عقلانیت به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی اقتدار نام برد. او اقتدار را در مقابل ترس قرار داد و مدعی وجود تصویری نادرست و تحریف از عقلانیت شد و گفت: «بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است در حالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست. ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند.»

سخنان آیت الله خامنه ای را می‌توان کنایه ای به حسن روحانی، رئیس دولت ایران دانست. بعد از بازدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس جمهوری اسلامی از بیمارستان امام خمینی و محل بستری بیماران مبتلا به کرونا، حسن روحانی روز ۱۶ مهر در اولین واکنش به این ماجرا و بدون نام بردن از قالیباف او را به بی‌توجهی به دستورات ستاد ملی کرونا متهم کرد و گفت: «کسی نمی تواند برود وسط سیل بایستد، صدای سیل را هم بشنود و بگوید می‌ترسی وسط رودخانه بایستی، خب نترس، بایست تا آب بیاید تو را ببرد. زلزله آمده و همه جا را می‌لرزاند، می‌گوید می‌ترسی زیر این سقف باشی، می‌گوید من نمی‌ترسم و زیر این سقف می‌ایستم. خب نترس، بایست تا سقف بیاید روی سرت.»

سخنان روحانی با کنایه‌های زیادی از سوی قالیباف روبرو شد اما اینکه رهبر جمهوری اسلامی در کلماتی مشابه از ترس و عقلانیت سخن بگوید نشانه حمایت او از رئیس مجلسی است که به عنوان مجلس جوان انقلابی یاد می‌شود.

جوانان انقلابی یا تکنوکرات‌ها

روحانیت و تکنوکرات‌های انقلابی در زمستان ۵۷ در شرایطی خاص هر دو به قدرت رسیدند، تکنوکرات‌ها گمان می‌کردند که می‌توانند به مرور کاری کنند که روحانیت با اصول توسعه کنار بیاید، اما اشغال سفارت آمریکا بزرگترین ضربه را به آنها زد. ساختار حکمرانی روحانیون از همان آغاز بر ایدئولوژی بنا شده بود که باعث شد هوادارانی در اقشار محروم و مذهبی داشته باشند و از سوی دیگر به یک بازیگر منطقه‌ای تبدیل شوند.

 آیت الله خامنه‌ای اما در طول رهبری خود به تناوب میان اصلاح‌طلبان که مدیران تکنوکرات بیشتری داشتند و اصولگرایانی مانند احمدی نژاد که نمونه‌ای تمام و کمال از جوانان انقلابی مدنظر رهبر هستند، در رفت و آمد بود.

آیت الله خامنه‌ای اما در طول رهبری خود به تناوب میان اصلاح طلبان که مدیران تکنوکرات بیشتری داشتند و انقلابیون معتدل شده بودند و اصولگرایانی مانند احمدی نژاد که نمونه‌ای تمام و کمال از جوانان انقلابی مدنظر رهبر هستند، در رفت و آمد بود. هر چند به وضوح دل در گرو جوانان انقلابی داشت و نظرش به نظر آنان نزدیک‌تر بود اما به وقت ضرورت دیگران را نیز به کار گرفت.

با این وجود به نظر می‌رسد انقلابیونی که رهبر جمهوری اسلامی به آنها دل بسته مهارت‌های حداقلی را هم برای اداره این کشور بحران‌زده ندارند و حتی نمی‌توانند ارتباط بدون دردسری با جهان خارج برقرار کنند. اگر روزی از راه برسد که انقلابیون مدنظر آیت‌الله خامنه‌ای توانایی لازم را کسب کنند او بی‌تردید «گام دوم» خود را برمی‌دارد.

 زیتون ـ یلدا امیری