به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۴، ۱۳۹۹

خامنه‌ای: حرمت رؤسای سه قوه حفظ شود

 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه سوم آبان‌ماه و پس از گذشت هشت ماه برای اولین بار در دیدار حضوری با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد انتقادهای مطرح شده علیه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، «هتک حرمت» و «غلط» است و باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور حفظ شود.

به‌نوشته خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، خامنه‌ای در این دیدار بدون به اشاره مستقیم به موضوع «اعدام حسن روحانی» که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده، گفت: 

«این‌گونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌هاست که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند.»

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران پیش‌تر و در تاریخ ۲۵ مهرماه امسال با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به حسن روحانی نوشته بود: «اگر ملاک رای اکثریت مردم باشد، خامنه‌ای باید دستور دهد هزار بار شما را اعدام کنند.»

خامنه‌ای اما در گفته‌های امروز خود با اشاره تلویحی به توئیت ذوالنوری و دیگر انتقادات مطرح شده علیه روحانی گفت: «اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به‌طور صریح اعلام می‌کنم.»

این اقدام ذوالنوری اما در پاسخ به مطرح شدن احتمال صلح ایران با آمریکا از سوی حسن روحانی انجام شده بود.

واکنش خامنه‌ای به درخواست تند مجتبی ذوالنوری به‌عنوان یکی از چهره‌های امنیتی و نزدیک به او، بازتابی از کشمکش درونی نظام جمهوری اسلامی بر سر مذاکره با آمریکا برای کاستن از فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

دولت ایالات متحده آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ با خروج یک‌جانبه از معاهده برجام، کارزار تحریم‌های گسترده بین المللی علیه ایران را آغاز کرد. مقام‌های آمریکایی در دو سال گذشته همواره تأکید کرده‌اند که محروم کردن حکومت ایران از پولی که برای حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش نیاز دارد و همچنین وادار کردن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به آمدن بر سر میز مذاکره، از اهداف اصلی این تحریم‌های همه جانبه است.

به‌دنبال اعمال این تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، در ماه‌های گذشته اما زمزمه‌هایی مبنی بر یافتن راهی برای نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا از سوی مقام‌های دولتی ایران به‌گوش می‌رسد.

پرداختن به موضوع شیوع کرونا در ایران اما یکی از دیگر محورهای گفت‌وگوهای امروز خامنه‌ای با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

او در این نشست با «تأسف بار» توصیف کردن وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور، هشت ماه پس از تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، خواستار راه‌اندازی فوری «یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی» برای اجرای تصمیمات این ستاد و نظارت بر اجرای تصمیات آن شد.

خامنه‌ای همچنین خواهان اعمال محدودیت بیشتر در کشور در زمینه مقابله با کرونا شد و در همین رابطه گفت: 

«کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضروری بین‌شهری به‌همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط در ناوگان حمل‌ونقل شهری و محیط‌های عمومی، از جمله مصادیق محدودیت‌هاست که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است.»

خامنه‌ای همچنین خواستار آموزش همگانی درباره راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به‌صورت محله‌محور «با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج» شد.

این گفته‌های خامنه‌ای در حالی‌ست که در ماه‌های پس از شیوع کرونا و در سایه عدم حمایت‌های مالی و معیشتی دولت از درصد بالایی از کارگران و شاغلینی که کسب و کارشان به‌خاطر شیوع این ویروس آسیب جدی دیده بود، بسیاری از آنها مجبور شدند برای تأمین معیشت خود و علی‌رغم وجود خطر ابتلا به کرونا، به محل کار خود برگردند.

خامنه‌ای اما در گفته‌های امروز خود با اعلام اینکه سازمان تأمین اجتماعی موظف است از «برخی افراد بیکارشده در اثر کرونا که بیمه بیکاری ندارند»، حمایت کند، در نهایت از «خیرین» خواست تا در این موضوع ورود کرده و به مردم کمک کنند.

خامنه‌ای همچنین «دعا، توسل و استغفار» را به‌عنوان یکی از راهکارهای «دفع بلا» در کشور برشمرد و گفت: «باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.»

رادیو زمانه