به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۹، ۱۳۹۹

فراخوان بین‌المللی برای احترام به آتش‌بس در پی وخامت اوضاع در قره‌باغ

 
در پی فروپاشی دومین آتش‌بس اعلام شده و وخامت اوضاع در اقلیم ناگورنو قره‌باغ اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه 19 اکتبر 2020 از جمهوری آذربایجان و ارمنستان، طرف‌های درگیر در بحران قره‌باغ، خواستند ضمن پاسخ مثبت به فراخوان‌های دبیرکل سازمان ملل به آتش‌بس جدید اعلام شده احترام گذاشته و به درگیری‌های نظامی بین دو کشور که از 27 سپتامبر گذشته تاکنون باعث کشته شدن صدها تن شده است، پایان دهند.

در پی نشستی که بنا به درخواست فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا، سه عضو گروه مینسک، برگزار شده 15 عضو شورای امنیت ضمن تکرار فراخوان آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل خواهان احترام به «آتش‌بس انسانی» شدند که قرار بود از روز یکشنبه به مورد اجرا گذاشته شود.

در همین راستا یک دیپلمات در سازمان ملل به خبرگزاری فرانس پرس گفت که «همگان دیدگاه مشترکی داشتند: اوضاع وخیم است و دو طرف باید عقب‌نشینی کرده و به فراخوان‌های دبیرکل سازمان ملل برای متوقف ساختن آتش پاسخ مثبت دهند».

بنا به اظهار دیپلمات‌های سازمان ملل روسیه که اکنون ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد در تلاش است تا بیانیه‌ای را برای دعوت از دو طرف به پایبندی به آتش‌بس صادر کند.

در این بیانیه که پیش‌بینی می‌شود این هفته از سوی اعضای شورای امنیت مورد توافق قرار گیرد از آذربایجان و ارمنستان خواسته خواهد شد تا مذاکرات تحت نظارت گروه مینسک را از سر گیرند.

شایان ذکر است کشورهای آمریکا، روسیه و فرانسه ریاست گروه مینسک که در سال 1992از سوی سازمان امنیت و همکاری‌ها برای ایجاد حلی برای این مناقشه منطقه‌ای تشکیل شده است را بر عهده دارند.

قرار بود آتش‌بس انسانی از نیمه یکشنبه شب آغاز شود اما وزارت دفاع آذربایجان صبح روز یکشنبه گفت که نیروهای جدایی طلب ارمنی مناطق آغ‌جابیردی و شب‌هنگام مناطق غیرانبوی، ترتر و اغدام را هدف قرار دادند.

از سویی مقامات اقلیم ناگورنو قره‌باغ با تاکید این‌که «ارتش قره‌باغ اقدام‌های متناسبی انجام می‌دهد» آذربایجان را به گلوله‌باران توپ‌خانه‌ای شب‌هنگام علیه مناطق مختلف اقلیم متهم کردند که به گفته آنها صبح نیز از سر گرفته شده است.

آتش‌بس شکننده پس از آن اعلام شد که جبهه میان دو طرف در اقلیم قره‌باغ روز شنبه شاهد سنگین‌ترین حملات علیه غیرنظامیان بود و در این راستا یک موشک به منطقه مسکونی در شهر گنجه دومین شهر آذربایجان اصابت کرده و 13 تن از جمله تعدادی کودک کشته شدند.

از آغاز مجدد درگیری‌هایی که از 3 هفته پیش شروع شده تاکنون بیش از 800 تن بنا به آمار رسمی که دو طرف منتشر کرده‌اند جان خود را از دست داده‌اند، اما گمان می‌رود شمار تلفات جانی بسیار بیش از این باشد زیرا هیچ کدام از دو طرف آمار تلفات مربوط به خود را اعلام نمی‌کنند.

ایروان تاکنون از کشته شدن 710 سرباز ارمنی و 36 غیرنظامی این کشور خبر داده است و باکو اما تنها به کشته شدن 60 غیرنظامی آذربایجانی اشاره کرد.

شایان ذکر است اقلیم ناگورنو قره‌باغ پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از آذربایجان جدا شده است.

این اقدام اقلیم قره‌باغ به شعله‌ور شدن آتش جنگ میان دو طرف و کشته 30 هزار نفر از دو طرف انجامید تا این‌که در سال 1994 آتش برقرار شده اما درگیریهای میان دو طرف متخاصم هر از چند گاهی روی می‌دهد.

العربیه