به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۹

عضو شورای عالی نظام پزشکی:

  تعداد جانباختگان کرونا ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است
مهر نوشت: عضو شورای عالی نظام پزشکی، راهکار خروج از شرایط بحران کرونا را نیازمند عزم ملی و بازنگری اساسی در نحوه مدیریت بیماری در کشور دانست. حسین قشلاقی، با اشاره به اینکه ویروس کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده تر از قبل جولان می‌دهد، گفت: شرایط کنونی از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیش بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود. وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به جهت تعداد کم تست PCR نسبت به خیلی از کشورها به ظاهر پایین گزارش می‌شود، افزود: میزان مرگ و میر واقعی قابل کتمان نیست و وزارت بهداشت صرفاً مواردی را که تست مثبت دارند در آمار فوت شدگان محسوب می‌کند.

وی ادامه داد: فوتی هایی که بر اساس یافته‌های پاراکلینیکی و بالینی رخ می‌دهد بر تیم درمان کاملاً محرز بوده اما در لیست فوتی‌های وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمارهایی که گاهاً از سوی برخی مدیران به صورت غیر رسمی اعلام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن شدگان، می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا چدر کشور حدود ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است.

قشلاقی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم ارتباط مستقیم با درک صحیح و قابل اعتماد آنان از وضعیت موجود بیماری در کشور دارد، تصریح کرد: عدم اطلاع رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها، اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شدگان است.

وی گفت: علاوه بر ضعف مدیریت و عدم بهره گیری درست از شیوه‌های معمول و شناخته شده علمی در کنترل و پیشگیری از همه گیری بیماری‌ها و نیز عدم هماهنگی کافی در بین ارکان حاکمیت در ابعاد مختلف، از دیگر عوامل کنترل نشدن این بیماری و شیب صعودی فوت شدگان است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با گریز به کیفیت ماسک‌های موجود در بازار، بیان کرد: متأسفانه بخشی از ماسک‌های عرضه شده فاقد کیفیت و استاندارد لازم هستند و از طرفی مردم به علت مشکلات معیشتی یک ماسک را چندین بار و گاهاً چندین روز استفاده می‌کند، در صورتی که حداکثر زمان مفید استفاده از یک ماسک استاندارد چهار ساعت است و اگر به هر علتی ماسک از روی صورت برداشته شود نباید مجدداً استفاده شود.

قشلاقی، به پر شدن تخت‌های بیمارستانی در اکثر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: بستری بیماران بعد از شدت گرفتن علائم، خستگی مفرط و یا بیمار شدن تعداد قابل توجهی از کادر درمان، کافی نبودن و یا از کار افتادن برخی تجهیزات حیاتی از جمله دستگاه‌های ونتیلاتور و اکسیژن سازهای سانترال در بیمارستان ها که به جهت تحریم‌های آمریکا تعمیر و یا جایگزین کردن آنها بسیار سخت شده است، از دیگر علل افزایش مرگ و میر کرونا در کشور است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی، خروج از شرایط حاضر و کنترل این همه گیری را نیازمند عزم ملی دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط اقتصادی کشور نیازمند اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مردم، بازنگری اساسی در اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، استفاده از ظرفیت‌های فیزیکی و توان مالی تمام نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف وابسته به حاکمیت و همچنین بسیج سازمان‌های مردم نهاد با فرماندهی واحد و مقتدر و تلاش برای جذب کمک‌های بین المللی هستیم.

عصرایران