به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۵، ۱۳۹۹

پوتین خواهان تمدید تنها پیمان هسته‌ای با آمریکا شد

 
پایگاه موشک‌های هسته‌ای آمریکا (D-01) در داکوتای جنوبی. عکس شاتر استاک
رئیس جمهوری روسیه در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل خواهان تمدید پیمان «استارت نو» شد. این پیمان بعد از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، تنها معاهده باقی‌مانده بین آمریکا و روسیه در زمینه کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه است

رئیس جمهوری آمریکا اکتبر/ مهر سال گذشته اعلام کرد به دلیل آن‌که روسیه به‌طور مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده، آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد. ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه در ژوئیه/تیر همان سال قانون تعلیق اجرای معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF را امضا و آن را برای اجرا به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرد. اکنون تنها معاهده‌ای که در زمینه کاهش تسلیحات دوجانبه هسته‌ای بین دو کشور وجود دارد، پیمان موسوم به «استارت نو» است که اگر تا فوریه ۲۰۲۱ تمدید نشود، هیچ مانعی دیگر بر سر مسابقه تسلیحاتی دو کشور باقی نمی‌ماند. مقامات روسیه و آمریکا در روزهای گذشته اظهارات متناقضی درباره احتمال تمدید این پیمان بیان کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ۱۶ اکتبر/ ۲۵ مهر طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت:

«بسیار غم‌انگیز است اگر این معاهده از بین برود، بدون آنکه سند دیگری مشابه آن جایگزینش شود. در همه این سال‌ها “استارت نو” به وظیفه خود برای کاهش مسابقه تسلیحاتی عمل کرد.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا و دیمیتری مدودوف، رئیس جمهوری وقت روسیه در آوریل ۲۰۱۰  در قلعه پراگ در پایتخت جمهوری چک پیمان «استارت نو» را به امضاء رساندند. این پیمان کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور را به ۱۵۰۰ کلاهک و موشک‌ها و بمب‌های هسته‌ای دو کشور را به ۷۰۰ عدد محدود می‌کند.

پیش از این روسیه پیشنهاد داده بود که پیمان «استارت نو» به مدت پنج سال بدون هیچگونه پیش شرطی تمدید شود. ایالات متحده آمریکا اما خواهان پیمان تازه‌ای است که تسلیحات هسته‌ای چین را هم شامل شود. روسیه اما می‌گوید با توجه به عدم تمایل چین برای کاهش تسلیحات هسته‌ای‌اش، یک پیمان سه‌جانبه عملاً میسر نیست.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنانش در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد داد  پیمان «استارت نو» حداقل به مدت یک سال دیگر تمدید شود با این هدف که در این فاصله فرصت کافی برای رایزنی به دست آید.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که روسیه نمی‌تواند به پیش‌شرط‌های آمریکا برای تمدید پیمان «استارت نو» عمل کند، لذا احتمالا این پیمان منقضی می‌شود.

لاوروف گفته بود چنانچه ایالات متحده آمریکا سلاح‌‌های هسته‌ای تاکتیکی خود از اروپا را خارج نکند، روسیه نمی‌تواند سلاح‌های هسته‌ای خود همراه با بمب‌افکن‌های استراتژیک که قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای را دارند کاهش دهد.   

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که روسیه نمی‌تواند مانند سال‌های دهه ۱۹۹۰ با بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود موافقت کند.

پیش از آن مقام‌های وزارت خارجه دو  کشور اعلام کرده بودند که روسیه و آمریکا در حال حصول توافق بر سر تمدید پیمان «استارت نو»  هستند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته خواهان گسترش دامنه پیمان «استارت نو»  شده و گفته بود:

«من خوشبین‌ام و اطمینان دارم که روس‌ها راهی برای حصول توافق پیدا می‌کنند که هم منافع ملی آن‌ها و هم منافع ملی ما را تامین کند.»

رادیو زمانه