به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۸، ۱۳۹۹

کرونا در ایران؛ شمار قربانیان در شبانه‌روز گذشته افزایش انفجاری داشت

 نیمی از قربانیان کرونا فقط مربوط به تهران است.
آمار رسمی قربانیان ویروس کرونا در ایران به رکورد ۴۱۵ نفر در یک شبانه‌روز رسید که با توجه به آمار رسمی روز گذشته، ۳۴۶ نفر، یک جهش انفجاری محسوب می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت ایران که روزانه آمار رسمی ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن را اعلام می‌کند، روز چهارشنبه هفتم آبان اعلام کرد در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۵ نفر دیگر قربانی این بیماری شدند و شمار رسمی کل قربانیان به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری همچنین از شناسایی شش هزار و ۸۲۴ بیمار جدید در این مدت خبر داد و گفت مجموع کل مبتلایان در ایران به به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر رسیده است.

او با اعلام این‌که کماکان ۲۷ استان در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت بیش از پنج هزار نفر از بیماران مبتلا به کرونا «در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت ویژه قرار دارند».

آمارهای رسمی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، همواره محل تردید و ابهام بوده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی گفته است که آمارهای کرونا در ایران «پایین ارائه می‌شود» و آمار قربانیان کرونا در ایران سه تا چهار برابر آمار رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

در همین باره، رضا کرمی محمدی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران نیز با بیان این‌که نسبت آمار مرگ‌ومیر کرونا به مبتلایان در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر است، گفت بیش از نیمی از فوتی‌های روزانه کرونا فقط مربوط به تهران است.

در هفته‌های گذشته آمار ابتلا به ویروس کرونا در شمار زیادی از کشورها به‌ویژه در اروپا افزایش یافته، اما نسبت فوت به ابتلا در ایران از متوسط دیگر کشورها بالاتر است.

آقای کرمی محمدی همچنین با مقایسه آمار قربانیان کرونا و کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق گفت: «طی هشت ماه ۳۳ هزار نفر را به دلیل کرونا از دست دادیم در حالی که در جریان جنگ تحمیلی سالانه حدود ۳۰ هزار نفر از رزمندگان و هموطنان ما به شهادت می‌رسیدند».

رئیس ستاد بحران تهران همچنین تأکید کرده است که «جدی تلقی نکردن این بیماری به‌زودی سبب تبدیل شدن آن به یک فاجعه بین‌المللی خواهد شد».

برقراری مقررات قرنطینه در کشورهایی که با افزایش شیوع ویروس مواجه بوده‌اند از جمله راه‌کارهای مبارزه با این ویروس است که در ایران نیز به شکل برقراری برخی محدودیت‌ها در ۴۳ شهرستان اعلام شده، اما اعمال این مقررات نیز ناقص بوده و تا کنون به کاسته شدن از میزان شیوع منجر نشده است.

ناتوانی دولت در حمایت از کسب‌وکارهایی که باید تعطیل شوند و رعایت نشدن مقررات توسط مردم و به‌خصوص برگزاری برخی تجمعات سازمان‌یافته حکومتی از جمله عوامل ناموفق بودن سیاست‌های مقابله با کرونا عنوان می‌شود.

در تازه‌ترین رویداد که خبرساز شد، مراسمی مذهبی موسوم به «جشن مردمی عید بیعت» روز پنجم آبان با حضور هزاران نفر در ورزشگاه امام رضای مشهد برگزار شد.

پس از برگزاری این مراسم، سخنگوی وزارت بهداشت از آن با عنوان «جنایت واقعی» یاد کرد و رئيس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت جشن مذهبی چند هزار نفری در مشهد همزمان با شیوع وسیع کرونا «کارخانه تولید بیمار» بود.

این در حالی است که بدنه بهداشت و درمان ایران فرسوده و آسیب‌پذیر شده و به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۲۵ درصد پرستاران ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۹۴ بیمارستان کشور درگیر بحران شیوع بیماری کرونا هستند.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده، تاکنون ۲۶ هزار و ۹۶۹ تخت بستری عادی و ۵۹۰۰ تخت ویژه به اشغال بیماران مبتلا به کرونا درآمده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان قرمز است.

استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

رادیو فردا