به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۹

ببانیه ی جبهه ملی ایران در مورد جنگ قره باغ

 تنها عدم مداخله درجنگ نیابتی  قره باغ با منافع ملی ایران مطابقت دارد
در زمانه ای که کشورهای مترقی به سوی هم گرایی و تشکیل اتحادیه گام بر می دارند، متاسفانه شاهد آنیم، که دو کشور همسایه ی شمالی ما با سابقه ی طولانی همجواری درگیر جنگی ویرانگر می شوند، که شماری از غیر نظامیان کشته شده و صدماتی جدی به هر دو کشور وارد می شود. متاسفانه  برخی قدرت های فرا منطقه ای در راستای رقابت ها و منازعات جهانی  و برخی کشورهای منطقه برای توسعه طلبی خود، از تنش بین آذربایجان و ارمنستان استفاده ای ابزاری می کنند. رییس جمهور ترکیه که در توهم احیای سلطنت عثمانی با رویکرد های نژادپرستانه و ایدیولوژیک به سر می برد ، به گونه ای غیر دیپلماتیک مزدوران واپسگرای  سوری و تجهیزات نظامی را برای آتش افروزی در منطقه فراهم می آورد و به جای آن که مشوق حل مساله به گونه ای صلح طلبانه باشد، جنگی نیابتی را بر می انگیزد و با تاریخ سازی دروغین شعار دو دولت یک ملت را سر می دهد، شعاری بی محتوا و عاری از حقایق تاریخی و نیز نژادگرایانه  .  روسیه هم برای منافع خود و در کشمکش با رقبای خود ، از ارمنستان پیوسته بهره جویی داشته و در راستای ثبات در این منطقه کوششی نکرده است. 

متاسفانه در ایران شاهد آن بودیم که چهارتن از امامان جمعه در واکنشی به دور از ادبیات دیپلماتیک و نامرتبط با جایگاهشان بیانیه ای صادر کردند که یاد آور فتاوی برخی علما در زمان فتحعلیشاه قاجار ونتایج زیان بار آن است .  آنان  بی توجه به منافع ملی ایران و نیز ضرورت صلح در منطقه با جملاتی تحریک آمیز از جنگ افروزی به بهانه های ایدیولوژیک حمایت و گروه هایی تند رو با فضاسازی های مجازی هم میهنان گران قدر آذری را برای این مساله به اعتراضات خیابانی دعوت کردند.
هم میهنان آذری و ارمنی قرن هاست در ایران در کنار یکدیگر با صلح و تعامل همزیستی داشته اند و تعلقات متفاوت دینی در پرتو هم میهنی نه تنها هرگز موجب تضاد و تعارض نشده، بلکه همکاری و همراهی نیز بینشان بوده و این فضا شایسته است که هم چنان استمرار یابد و به بیگانگان فرصت ایجاد خصومت و تفرقه اندازی ندهند. در جنبش مشروطه در تاریخ معاصر ایران شاهد همسویی و مجاهدت ارمنیان و آذریان در کنار هم برای استقرار حکومت قانون و حاکمیت ملت بوده ایم، امید که این پیوند مبارک بپاید و  نیز دو کشور متخاصم ، در صلح و آرامش به توافقی پایدار که منافع هر دو طرف را در بر داشته باشد و تمامیت ارضی را در این کشور ها به رسمیت بشناسد، دست یابند.

جبهه ملی ایران ضمن همدردی با خانواده های داغدار کشته شدگان آذری و ارمنی در این جنگ ، بر اساس احترام به قوانین بین المللی در حوزه ی مرز گذاری ها ،  قویا خواستار آن است که دستگاه دیپلماسی کشور در راستای دعوت طرفین به میز مذاکره و پی جویی حل مساله از مجاری حقوق بین الملل برای بازگشت ثبات به منطقه بکوشد و از مداخله ی نهادهای غیر مسوول در این حوزه جلوگیری کند. به دولت های ترکیه و روسیه   اعلام شود که برای گسترش نفوذ خود از طریق این دو کشور حق ندارند عرف دیپلماتیک بین الملل را زیر پا نهند. در ضمن متذکر می شود که جمهوری اسلامی ، با توجه به نتایج منفی و خسارت زایش در ورود  درمناقشات سوریه ، لبنان و عراق باید از هرگونه دخالت عملی و جانب دارانه به سود هر یک از طرفین جنگ در مرزهای شمالی ایران ، اکیدا خودداری نماید . منافع و مصالح ملی ایران ایجاب می کند که این کشورخود را از این جنگ نیابتی و پر از دسیسه دور نگهداشته و تنها آمادگی کامل خود را برای دفاع از مرزها و صیانت از  تمامیت ارضی و خنثی کردن توطئه هایی که برای کشاندن ایران در ماجرا طراحی شده ، حفظ نماید .

بیست و هفتم مهرماه ۱۳۹۹  
تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران