به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۹

سودان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط توافق کردند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که اسرائیل و سودان برای عادی سازی روابط دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند.
آقای ترامپ این خبر را بعد از یک مکالمه تلفنی با رهبران دو کشور اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از آنچه حلقه سریع صلح خواند، استقبال کرد. او همچنین این توافق را "پیشرفتی چشمگیر در راه صلح و آغاز دوره ای جدید" خواند.



آقای نتانیاهو گفته که هیات‌هایی از اسرائیل و سودان برای گفتگو در مورد همکاری‌های تجاری و کشاورزی دیدار خواهند کرد.

سودان به همراه امارات متحده عربی و بحرین سه کشوری هستند که طی دو ماه اخیر با میانجگیری واشنگتن با اسرائیل در مورد عادی‌سازی روابط به توافق رسیده‌اند.

دقایقی پیش، آقای ترامپ رسما سودان را از فهرست کشورهای حامی "تروریست" حذف کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که سودان بیش از سیصد میلیون دلار به قربانیان "تروریسم" و خانواده‌های آنها اختصاص داد.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان از آقای ترامپ بخاظر حذف کشورش از فهرست کشورهای حامی "تروریسم" آمریکا تشکر کرد و گفت که دولت سودان "در جهت روابط بین المللی تلاش می کند که به بهترین شکل در خدمت مردم باشد."

واصل ابو یوسف، یکی از مقامات سازمان آزادیبخش فلسطین توافق سودان با اسرائیل را خنجر تازه‌ای که از پشت به فلسطینان ضربه زده، توصیف کرده است.

نتانیاهو از بهبود روابط با سودان خبر داد

جامعه از دست رفته یهودیان سودان

توافق در منامه: اسرائيل و بحرین روابط دیپلماتیک برقرار کردند

دهه‌ها است که بیشتر کشورهای عربی، اسرائیل را بایکوت کرده‌اند. آنها می‌گویند تنها زمانی با اسرائیل روابط را آغاز می‌کنند که اختلافاتش با فلسطینی‌ها حل شده باشد.

از ۱۹۴۸ که کشور اسرائیل تاسیس شد، به جز سودان، کشورهای اردن، مصر، امارات و بحرین، موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند.

رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان در ازسرگیری روابط کشورهای عربی با اسرائیل نقش بسیاری داشته است. امارات متحده عربی و بحرین هر دو از هم‌پیمانان نزدیک عربستان سعودی و هر دو مانند اسرائیل نگران نفوذ ایران هستند.

بی بی سی