به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۹

بلاروس: رهبر مخالفان خواستار اعتصاب سراسری در کشور شد؛

 به رغم سرکوب معترضان بیش از صدهزار نفر به خیابان های مینسک آمدند

در پی پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ ۹ اوت/۱۹ مرداد، معترضان این نتیجه را نپذیرفته و همچنان به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.

در پی سرکوب خشونت آمیز معترضان در تظاهرات گستردۀ ضد دولتی در بلاروس، سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان، خواستار برقراری اعتصاب سراسری از روز دوشنبه ۲۶ اکتبر/۵ آبان، در این کشور شد. در یازدهمین هفتۀ متوالی از اعتراضات گسترده به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، بیش از صد هزار نفر از معترضان، روز یکشنبه به خیابان های مینسک پایتخت این کشور آمدند و بر علیه الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور، دست به تظاهرات زدند.


همزمان با سرکوب خشونت آمیز موج جدید اعتراضات گستردۀ ضد دولتی توسط مأموران ضد شورش و نیروهای امنیتی در مینسک، "سوتلانا تیخانوفسکایا" رهبر مخالفان و نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، با انتشار فراخوانی در شبکه های اجتماعی، خواستار برقراری اعتصاب سراسری از روز دوشنبه ۲۶ اکتبر/۵ آبان، در این کشور شد.

در فراخوانی که وی روز گذشته در کانال تلگرامی اپوزیسیون بلاروس منتشر کرد، آمده است: «امروز رژیم بلاروس، بار دیگر به مردم نشان داد که "خشونت" تنها ابزاری است که می تواند به آن متوسل شود؛ بنابراین از فردا ۲۶ اکتبر، اعتصاب ملی در سراسر کشور آغاز خواهد شد».

"سوتلانا تیخانوفسکایا" پیش از این، با صدور یک اولتیماتوم، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس را تهدید کرده و گفته بود: «در صورتی که زندانیان سیاسی آزاد نشوند و خشونت و سرکوب معترضان متوقف نشود و همچنین شخص رئیس جمهوری تا تاریخ ۲۵ اکتبر/۴ آبان استعفا ندهد، خیابان های بلاروس شاهد اعتراضات مسالمیت آمیز گسترده و اعتصاب های سراسری خواهد بود».

او در این بیانیه که از ویلنیوس پایتخت لیتوانی و مکان استقرار وی منتشرشد، تأکید کرده بود: « از تاریخ ۲۶ اکتبر، تمام شرکت ها اعتصاب خواهند کرد، تمام راه ها و جاده ها بسته خواهند شد و فروشگاه های دولتی نیز دیگر فروشی نخواهند داشت».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در یازدهمین هفتۀ متوالی از اعتراضات گسترده به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، روز یکشنبه ۲۵ اکتبر/۴ آبان ، بیش از صدهزار نفر به رغم تهدید وزارت کشور نسبت به تشدید سرکوب و شلیک گلوله به معترضان، با در دست داشتن پرچم های سفید و قرمز جنبش اعتراضی، به خیابان های مینسک آمدند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و کناره گیری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری کنونی بلاروس شدند و بر علیه او شعار سر دادند.

کانال تلگرامی "نکستا لایو" وابسته به اپوزیسیون بلاروس، که مسئولیت هماهنگی تظاهرات اعتراضی در این کشور را بر عهده دارد، با انتشار فراخوانی، از دو میلیون کاربر خود خواسته بود که روز یکشنبه با حضور گستردۀ خود در خیابان های مینسک، تظاهراتی را با پیام "آخرین روز اولتیماتوم مردمی" برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات با سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی بلاروس روبرو شد و مأموران ضد شورش این کشور که بیشتر آنها نقاب به صورت داشتند، برای مقابله با معترضانی که در خیابان‌های اصلی مینسک پایتخت این کشور تجمع کرده بودند، از نارنجک صوتی، گاز اشک آور، خودروهای آب‌پاش و گلوله های پلاستیکی استفاده کرده و با سد کردن مسیر حرکت معترضان به سمت میدان استقلال، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و صدها نفر را بازداشت کرده اند.

در جریان این تظاهرات که تصاویر آن به سرعت در کانال تلگرامی اپوزیسیون بلاروس منتشر شد، مقامات این کشور همچنین برای سرکوب و جلوگیری از تجمع معترضان، دسترسی به اینترنت و وسایل حمل و نقل عمومی در برخی مناطق پایتخت را نیز محدود کرده بودند.

سازمان غیردولتی حقوق بشر "ویازنا" در بلاروس، شمار معترضانی را که در جریان این تظاهرات دستگیر شده اند، بیش از ۱۶۰ نفر اعلام کرده و گفته است که تظاهرات روز گذشته یکی از خشونت آمیزترین برخوردهای نیروهای امنیتی این کشور با بیش از صد هزار نفر از معترضان، طی هفته های اخیر بوده است.

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر ۳۸ سالۀ اپوزیسیون بلاروس که تحت فشار مقامات این کشور به لیتوانی پناهنده شده است، روز جمعه ۲۳ اکتبر/دوم آبان، در جریان دیدار با "جِپه کوفود" وزیر امور خارجۀ دانمارک، خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات ریاست در بلاروس شد و طی بیانیه ای تأکید کرد: «تا پایان سال جاری، باید تاریخی برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس تعیین شود».

دریافت رایگان خبرنامه

با خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید


وی در خصوص اولتیماتوم و فراخواندن معترضان به برقراری اعتصاب سراسری در کشور، به خبرگزاری فرانسه گفت: «می دانم که بسیاری از مردم می ترسند که شغل خود را از دست بدهند؛ ما اعتصاب های سراسری را سازماندهی نمی کنیم بلکه مردم خودشان تصمیم می گیرند که ببینند برای مشارکت در این اعتصاب، آمادگی دارند یا نه».

وزارت کشور بلاروس، پیش از این هشدار داده بود که تظاهرات اعتراضی در این کشور، به جنبشی به شدت رادیکالیزه و سازمان یافته تبدیل شده است و تهدید کرده بود که نیروهای امنیتی برای مهار و سرکوب این اعتراضات، در صورت لزوم از سلاح های جنگی و گلوله های واقعی استفاده خواهد کرد.

در پی پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ ۹ اوت/۱۹ مرداد، معترضان این نتیجه را نپذیرفته و همچنان به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند. السکاندر لوكاشنكو به عنوان متحد سنتی روسیه که از سوی ولادیمیر پوتین حمایت می‌شود، از سال ۱۹۹۴ به طور مستمر سکان قدرت را در بلاروس در اختیار داشته است.

این در حالیست که آمریکا، کانادا و اتحادیۀ اروپا، نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس را به رسمیت نمی شناسند و خواستار توقف خشونت ها علیه تظاهر کنندگان و برگزاری انتخابات مجدد در این کشور هستند.

رادیو فرانسه