به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۹، ۱۳۹۹

دریا ۵ عضو خانواده سردشتی و آرزوهایشان را بلعید

 دریا ۵ عضو خانواده سردشتی و آرزوهایشان را بلعید

پنج عضو یک خانواده کورد سردشتی در دریای میان فرانسه و بریتانیا غرق شدند و جان باختند.

به گزارش «صدای بوکان» ، این خانواده شامل یک مرد و همسرش به همراه ۳ فرزند کم سن شان است. جنازه همه این افراد به جز فرزند سوم و کوچکتر پیدا شده است. این ۵ نفر رسول ایران‌نژاد (۳۵ ساله)، همسرش، شیوا محمدپناهی (۳۵ ساله) و فرزندان: آنیتا (۹ ساله)، آرمین (۶ ساله) و آرتین (۱۵ ماهه) هستند.

آن‌ها تلاش می‌کردند به همراه پناهجویان دیگری از طریق دریا، از فرانسه به بریتانیا برسند و در این کشور درخواست پناهندگی بدهند، اما قایق آن‌ها دچار حادثه شد.خانواده غرق شده اهل روستای گلینه از توابع سردشت هستند.

قایق غرق شده در حدود دو کیلومتری ساحل فرانسه به طور اتفاقی توسط یک قایق بادبانی در حال عبور در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی شناسایی شد و موضوع بلافاصله به اطلاع مقام‌های فرانسوی رسید.در عملیات نجات و جستجو چهار فروند شناور فرانسوی، یک فروند بالگرد بلژیکی و یک قایق ماهیگیری فرانسوی شرکت داشتند اما زمانی که تیم های امداد و نجات رسیدند، قایق پناهجویان غرق شده بود.

این حادثه در روزنامه‌های انگلیسی نیز به طور گسترده پوشش داده شد. ۴ روزنامه چاپ لندن، عکس این افراد را در صفحه اول خود منتشر کردند.

دادستان شهر دانکرک فرانسه تحقیقات درباره علت غرق شدن این کشتی را آغاز کرده است.گروه “مراقبت از کاله”، از دولت بریتانیا خواست تا برای رسیدن پناهندگان به این کشور راهی قانونی پیدا کنند.این نهاد خیریه می‌گوید: “از دست دادن زندگی، باید برای صاحبان قدرت در فرانسه و بریتانیا زنگ بیدارباش به شمار آید”.

این سازمان گفت ایجاد یک سیستم جدید که به پناهجویان اجازه می‌دهد از خارج از مرزهای خود به بریتانیا پناهنده شوند، “به گذرگاه‌های دریایی ترسناک و پر خطر پایان می‌دهد و از بروز فجایع این چنین جلوگیری کند”.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان گفت: ما به فرانسه اعلام کردیم که برای انجام تحقیقات درباره این حادثه وحشتناک از هیچ پشتیبانی فروگذار نخواهیم کرد و همزمان تمام تلاش خود برای سرکوب گروه‌های بی‌رحم تبهکار به کار می‌بندیم، گروه‌هایی که مردم آسیب‌پذیر را عازم سفرهایی اینچنین خطرناک می‌کنند.

همزمان گروه نجات کودکان خواستار “برنامه عمل مشترک” فرانسه و بریتانیا شد تا از امنیت خانواده‌ها آسیب‌ اطمینان حاصل شود. این گروه در بیانیه خود افزود کانال انگلیس نباید به گورستان کودکان تبدیل شود.

کانال مانش، بین فرانسه و بریتانیا یکی از پر رفت و آمدترین آبراه‌های جهان است و عبور از آن با شناورهای کوچک به خصوص در فصل زمستان و روزهایی که دریا توفانی است، بسیار خطرناک است.