به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۹

برآورد ابتلای دست کم ۳۵ میلیون نفر به کرونا در ایران

 
آمار رسمی مبتلایان به ویروس جدید کرونا به رقم بی‌سابقه ۶هزار و ۱۹۱ نفر در ۲۴ ساعت رسید. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد براساس پژوهش جدید این وزارتخانه برآورد می‌شود تاکنون دست کم ۳۵ میلیون نفر در ایران حداقل یک‌بار با ویروس کرونا درگیر شده باشند و تا ۵۰ میلیون نفر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند. همزمان یک عضو شورای عالی نظام پزشکی تایید کرد آمار واقعی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا تا ۴ برابر بیشتر از آمارهای رسمی‌‌ است. 

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید هزینه درمان کرونا در بیمارستان‌ها که در آن‌ها« جای سوزن ‌انداختن نیست» بسیار بالاست و ادامه این شرایط هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.
تصویری از یک مراسم خاکسپاری در بهشت زهرا تهران – ۳ر بهشت زهرا ثبت شده است(عکساز عطا کناره / AFP)

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یکشنبه چهارم آبان اعلام کرد وزارت بهداشت برآورد می‌کند دست کم ۳۵ میلیون نفر در ایران تاکنون یک‌بار به ویروس کرونا مبتلا شده باشند و ۵۰ میلیون نفر همچنان مستعد ابتلا به کووید-۱۹ هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در یک مصاحبه تلویزیونی به پژوهش پیشین این وزارتخانه در اردیبهشت سال جاری اشاره کرد که نشان می‌داد از ۱۰هزارنفری که از آن‌ها آزمایش خون گرفته شده بود، به صورت میانگین ۳۰ درصد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. ملک‌زاده از تکرار این پژوهش در مرحله کنونی شیوع کرونا در ایران، خبر داد و گفت: تخمین زده می‌شود که برآورد پیشین مبنی بر ابتلای ۲۵ میلیون نفر در ایران، با توجه به شدت موج دوم و سوم کرونا تا دوبرابر افزایش پیدا کرده باشد و حداقل ۳۵ میلیون نفر تاکنون با کرونا درگیر شده باشند.

وزارت بهداشت روز یکشنبه از تداوم وضعیت قرمز در استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان و وضعیت زرد و نارنجی در استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، در ۲۴ ساعت گذشته ابتلای ۶هزار و ۱۹۱ نفر دیگر به ویروس کرونا ثبت شده است. رقمی بی‌سابقه که تعداد مبتلایان در ایران را به ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر می‌رساند. در مدت مشابه و تا ظهر یکشنبه چهارم آبان ۲۹۶ بیمار کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست داده‌اند. با این حساب شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران به ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است.

بسیاری از مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی اما در هفته‌های گذشته اعلام کرده‌اند آمارهای رسمی وزارت بهداشت منطبق بر واقعیت نیست و ارقام واقعی دست کم دوبرابراند.

«میزان مرگ و میر در کشور تا ۴ برابر آمارهای رسمی‌ست»

حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری مهر تفاوت ارقام رسمی و واقعی را تا چهار برابر اعلام کرد و گفت:

«بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن شدگان، می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا در کشور حدود ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است.»

قشلاقی درباره آمار قربانیان کووید-۱۹ گفت:‌

«میزان مرگ و میر واقعی قابل کتمان نیست و وزارت بهداشت صرفاً مواردی را که تست مثبت دارند در آمار فوت شدگان محسوب می‌کند. فوتی هایی که بر اساس یافته‌های پاراکلینیکی و بالینی رخ می‌دهد بر تیم درمان کاملاً محرز بوده اما در لیست فوتی‌های وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد».

او اضافه کرد:  آمار مبتلایان هم به خاطر مسئله کمبود تست PCR نسبت به خیلی از کشورها به ظاهر پایین گزارش می‌شود.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی برخلاف مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی که مردم را مسئول نادیده‌گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و تشدید شیوع کرونا می‌دانند، به مسئله «ضعف مدیریت، عدم بهره‌گیری از شیوه‌های علمی در کنترل و پیشگیری بیماری و عدم هماهنگی کافی بین ارکان حاکمیت» به عنوان عوامل افزایش مرگ و میر و عدم کنترل کرونا در ایران اشاره کرد و از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای رسمی انتقاد کرد. او گفت:‌

«رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم ارتباط مستقیم با درک صحیح و قابل اعتماد آنان از وضعیت موجود بیماری در کشور دارد. عدم اطلاع رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها، اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شدگان است».

قشلاقی، به پر شدن تخت‌های بیمارستانی در اکثر نقاط کشور اشاره کرد و گفت:

«بستری بیماران بعد از شدت گرفتن علائم، خستگی مفرط و یا بیمار شدن تعداد قابل توجهی از کادر درمان، کافی نبودن و یا از کار افتادن برخی تجهیزات حیاتی از جمله دستگاه‌های ونتیلاتور و اکسیژن سازهای سانترال در بیمارستان ها که به جهت تحریم‌های آمریکا تعمیر و یا جایگزین کردن آنها بسیار سخت شده است، از دیگر علل افزایش مرگ و میر کرونا در کشور است».

هزینه میلیونی تخت‌های آی‌سی‌یو بر شانه بیماران

درصد قابل توجهی از بیمارستان‌های ایران به‌ویژه در تهران از ابتدای موج سوم شیوع کرونا با تکمیل ظرفیت و پرشدن تخت‌ها مواجه‌اند. وضعیتی که با شدت گرفتن شیوع کرونا وخیم‌تر شده است. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا یکشنبه در توضیف وضعیت بیمارستان‌ها گفت:

«در حال حاضر میزان مراجعه برای بستری بسیار زیاد شده است و در بیمارستان‌ها جای سوزن انداختن نیست.»

محرز به هزینه بالای درمان کرونا اشاره کرد و گفت:  

«اگر مردم رعایت نکنند، نه کادر درمان کشش دارد و نه امکانات درمانی برای مدیریت بیماری کافی است. در عین حال هزینه درمان کرونا بسیار بالاست. هزینه هر تخت آی‌سی‌یو در روز میلیون‌ها تومان است که ادامه این شرایط هزینه‌ها را افزایش می‌دهد».

موج سوم و افزایش چشمگیر تعداد قربانیان کووید-۱۹ در ایران به بازگشت نسبی محدودیت‌ها منجر شده است. به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از دوشنبه در ۴۳ شهرستان بحرانی ایران محدودیت‌های شدیدی به مدت یک هفته اعمال خواهد شد. همچنین قرار است که از پنجم تا پایان آبان‌ماه حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت در محدودیت‌های جدید سه گروه‌ شغلی موسوم به ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند شد اما مشاغل مرتبط با زندگی روزمره و نیازهای ضروری مردم از جمله اورژانس‌ها، مراکز خدماتی و اداری، مراکز امنیتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و… به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

رادیو زمانه