به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۹

۳۶ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان در بهبهان به ۱۰۹ سال حبس و ۲۵۹۰ ضربه شلاق محکوم شدند

معترضان در اعتراضات سراسری آبان ماه ٩٨
 خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان، ۳۶ تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را مجموعا به ۱۰۹ سال حبس تعزیری، ۲۵۹۰ ضربه شلاق و سه میلیون و سیصد هزار تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد. این حکم امروز پنج‌شنبه ۱ آبان‌ماه در آستانه اولین سالروز این اعتراضات صادر و به متهمان ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، اتهامات مطروحه علیه این افراد بر اساس دادنامه صادره، مشارکت در اخلال در نظم عمومی،  درگیری، تجمع غیرقانونی، تمرد نسبت به ماموران حین انجام وظیفه، مشارکت در تحریق اموال عمومی و تخریب با‌نکها و پمپ‌بنزین‌های شهرستان بهبهان و مشارکت در تخریب اموال عمومی عنوان شده است.

خواندن سرود «یار دبستانی من»، سر دادن شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و «شهید» نامیدن جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به عنوان مصادیق اتهام علیه این افراد عنوان شده است.

همچنین دادگاه در خصوص دلایل صدور این حکم به کیفرخواست صادره از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان و تحقیقات انجام شده و با توجه به گزارشات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی بهبهان، گزارشات اداره اطلاعات بهبهان، تحقیقات انجام گرفته و گزارشات تکمیلی مرجع انتظامی، گزارش کمیسیون جامع اطلاعاتی بهبهان در خصوص نقش هر یک از متهمین در جریان اعتراضات آبان، گزارشات واصله از معاونت اطلاعات سپاه بهبهان، گزارشات و تصاویر مربوط به حضور اکثر متهمین در اعترضات، اقاریر اکثر متهمین به حضور در محل اعتراضات و دفاعیات بلاوجه متهمین به لحاظ دلایل فوق‌الذکر، شکایت بانک‌های صادرات، مسکن و رفاه استناد کرده است.

هرانا با انتشار اسامی متهمان پرونده و رای صادره در خصوص هر یک از این افراد، نوشت که متهمان ردیف‌های یک تا بیست هرکدام از بابت اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی» به تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده‌اند.

همچنین متهمان ردیف‌های ۲۱ تا ۲۶ هرکدام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی و تحمل ۱ سال حبس تعزیری بابت اتهام تمرد محکوم شده‌اند. دیگر متهمان هم به احکام متفاوت دیگری محکوم شده‌اند.

در بخش دیگری از دادنامه صادره در خصوص این افراد آماده است: «متهمین ردیف اول تا بیست و پنجم و متهمین ردیف بیست و هفت و بیست وهشتم را به استناد مواد ۴۶ و ۵۲ و ۵۴ قانون مجازات اسلامی به لحاظ اینکه دخالت موثری در جریان اغتشاشات نداشتند و از لیدر های اصلی محسوب نمی شوند و اکثریت قریب به اتفاق آنها فاقد سابقه موثر کیفری می باشند و نقشی در تخریب و احراق اموال عمومی نداشته اند فلذا مجازات حبس و جزای نقدی و شلاق آنها را به مدت ۵ سال تعلیق ساده می نماید. چنانچه متهمین در ایام تعلیق مرتکب یکی از جرائم مستوجب مجازات حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت شود ضمن مجازات جرم اخیر، مجازات تعلیقی نیز اجرا می گردد.»

همچنین در این دادنامه در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه آمده است «برخی از متهمین و یا وکلای آنها بواسطه ازدحام متهمین در وقت رسیدگی و جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خصوص بیماری کرونا لایحه ارسال نموده اند.»

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در گزارشی هویت ۹۰ شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان را احراز کرده بود. در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در میدان بانک ملی بهبهان تعدادی از شهروندان ساکن این شهر ازجمله مهرداد دشتی نیا، محمود دشتی نیا، فرزاد انصاری فر، محمدحسین قنواتی، احسان عبدالله نژاد و محمد حشم دار با شلیک گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت.

رادیو بین المللی فرانسه