به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۸، ۱۳۹۹

الیوت آبرامز: آمریکا مانع از ارسال موشک‌های دور برد ایران به ونزوئلا خواهد شد

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا 
 الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا به شبکه "فاکس نیوز" گفت که «انتقال احتمالی موشک‌های دوربرد از ایران به ونزوئلا برای آمریکا غیرقابل قبول است.» وی تأکید کرد که «آمریکا تمامی تلاش خود را بکار خواهد برد تا مانع از ارسال موشک‌های دور برد ایران به ونزوئلا شود و اگر ایران به طریقی موفق به انتقال موشک هایی به ونزوئلا شود، ما همه موشک های ارسالی را در همان جا نابود خواهیم کرد.»

آقای آبرامز هیچ اطلاعاتی در مورد قریب الوقوع بودن ارسال چنین محموله هایی ارائه نداد. او گفت که ایران و ونزوئلا احتمالاً توافق‌هایی برای معاملات تسلیحاتی کرده‌اند.

الیوت آبرامز در این باره گفت:«ایران قصد خود را برای فروش اسلحه اعلام کرده است  و ونزوئلا هم یک هدف آشکار برای این منظور است؛ چرا که هر دو رژیم مطرود و یاغی از قبل با هم در ارتباط بوده‌اند.»

وی افزود: «ونزوئلا از ایران بنزین می‌خرد و وجه آن را با  طلا پرداخت می کند. ایران در آن کشور حضور دارد. اقتصاد ونزوئلا فروپاشیده است؛ از این رو هر شمش طلا که به ایران پرداخت می‌شود در واقع ده‌ها هزار دلار است که مردم ونزوئلا برای تهیه غذا و دارو به آن نیاز دارند.»

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برای خرید و فروش سلاح‌های متعارف توسط ایران هفته گذشته به پایان رسید. دولت ترامپ تلاش کرد شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید این تحریم متقاعد کند، اما در این زمینه موفق نشد.

این مقام دولت آمریکا گفت: «ایران موشک هایی را برای حوثی ها ارسال کرده است. بنابراین ما می دانیم که آنها آماده هستند و مایل و قادر به ارسال تسلیحات به ونزوئلا و سایر خریداران بالقوه هستند.» وی افزود: «ارسال محموله تسلیحاتی ایران به ونزوئلا باعث بی ثباتی در آمریکای جنوبی و کارائیب می شود. این موضوع به ویژه برای همسایگان ونزوئلا در برزیل، کلمبیا و گویان خطرناک است.»

 بهنام طالب‌لو، پژوهشگر در بیناد دموکراسی ها  در این باره به "فاکس نیوز" می گوید: «موشک و تروریسم عناصر اصلی سیاست امنیتی ایران را تشکیل می دهند. ایران[ برای پیشبرد این سیاست] قبلاً حزب الله لبنان، نماینده اصلی خود را در سرتاسر آمریکای جنوبی نفوذ داده است. »

 وی همچنین گفت که :« ارسال  احتمالی موشک های ایرانی یا  تسلیحات دیگر به آمریکای جنوبی به منزله آزمایش اصلی برای برداشتن تحریم تسلیحاتی دولت علیه ایران خواهد بود. روسیه و چین در این زمینه واکنش واشنگتن را از نزدیک دنبال خواهند کرد.»

رادیو فرانسه