به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۶، ۱۳۹۹

پرونده مسمومیت ناوالنی؛ اتحادیه اروپا روسیه را رسما تحریم کرد

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرد که شش مقام در حکومت روسیه و یک سازمان را به دلیل دخالت در مسمومیت یکی از رهبران اپوزیسیون این کشور را تحریم می‌کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که این تحریم‌ها «شامل منع سفر به اتحادیه و مصادره اموال» برای شش فرد و مصادره اموال برای سازمان تحت تحریم خواهد بود.

انتشار رسمی این خبر یک روز پس از آن رخ می‌دهد که وزارت خارجه روسیه هشدار داده بود که چنین اقدامی با مقابله به مثل پاسخ داده خواهد شد.

«توافق اتحادیه اروپا» بر سر تحریم روسیه به‌دلیل مسمومیت آلکسی ناوالنی
روز چهارشنبه چند دیپلمات اروپایی که نامی از آنها برده نشد به رسانه‌های غربی گفته بودند که اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم عاملان مسمومیت آقای ناوالنی را تایید کرده و قرار است شش فرد، از جمله برخی ماموران امنیتی روسیه همراه با پژوهشکده تولیدکننده سم اعصاب «نووی‌چوک» که آقای ناوالنی با آن مسموم شده بود، در لیست سیاه اروپا قرار بگیرد.

الکسی ناوالنی روز ۳۰ مرداد سال جاری در حال پرواز از سیبری به مسکو بود که حالش دگرگون شد و این امر هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرد. او که ساعاتی بعد به کما رفت در بیمارستانی در منطقۀ سیبری روسیه بستری شد.

نتیجه تست‌های وی در آزمایشگاه‌های مختلف چند کشور اروپایی نشان داد که او با سم فلج‌کننده «نوی‌چوک» مسموم شده است، سمی که در اتحادیه جماهیر شوروی سابق تولید می‌شد.

رادیو فردا