به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۹

قتل عباس مین‌باشی، جوان اسفراینی با تیراندازی پلیس از سوی دادستان نظامی خراسان شمالی تأیید شد.

 
محسن مین‌باشی، جوان اسفراینی که به دست پلیس به قتل رسیده است

خشونت افسار گسیخته پلیس که به مرگ شهروندان انجامیده، سر خط خبرها در ایران است و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. هنوز ماجرای مهرداد سپهری که در مشهد به قتل رسید داغ است که قتل عباس مین‌باشی، جوان اسفراینی با تیراندازی پلیس از سوی دادستان نظامی خراسان شمالی تأیید شد. این ماجرا با هشتگ «جوان اسفراینی» در توئیتر داغ شده است.

مجتبی زارع، دادستان نظامی خراسان شمالی با اشاره به فیلم منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص به‌ قتل رسیدن یک شهروند ۳۷ ساله توسط پلیس در شهر اسفراین، ضمن تأیید این رویداد اعلام کرد با شکایت اولیای دم، پرونده‌ای برای بررسی بیشتر ماجرا گشوده شده است.

طبق شواهد موجود در فیلمی که روز شنبه سوم آبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، دو مأمور نیروی انتظامی در یک پیاده‌رو با فردی که روی زمین افتاده درگیر هستند و او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند:

به‌ گفته شهروندی که از این ماجرا فیلم‌برداری کرده، پلیس، فرد مضروب را با تیر زده است.

شهروند مقتول، عباس مین‌باشی ۳۷ ساله و اهل شهرستان اسفراین معرفی شده است.

خبرگزاری میزان به ‌نقل از مجتبی زارع، دادستان نظامی خراسان شمالی از ثبت شکایتی با عنوان «تیراندازی منجر به قتل» از سوی خانواده مقتول در دادسرای نظامی این استان خبر داده و گفته تحقیقات در زمینه این پرونده ادامه دارد:

«با توجه به اهمیت موضوع و ادعا‌های اولیای دم متوفی، طی تماس تلفنی در حضور اولیای دم از مدیرکل پزشکی قانونی استان درخواست کردیم تا با دقت و سرعت جسد کالبدگشایی و علت فوت و نوع صدمه‌های وارد شده مشخص شود.»

به گفته زارع دستوراتی در چند بند به ضابطان قضایی برای بررسی نحوه مرگ مقتول داده شده تا محل درگیری را دقیقاً بررسی و فیلم دوربین‌های مداربسته موجود در محل را جمع‌آوری و ارسال کنند:

«همچنین درباره دستور قضایی تعقیب و تیراندازی، صورت‌جلسات تنظیم شده و مشخصات مأموران دخیل در ماجرا از مراجع ذی‌ربط استعلام شده است.»

این دومین مورد از قتل شهروندان توسط مأموران نیروی انتظامی است که در چند روز اخیر خبرساز می‌شود.

شامگاه شنبه سوم آبان هم یک ویدئو کوتاه از برخورد خشن پلیس با یک شهروند در شهرک حجت مشهد در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد. در این ویدئو کوتاه مأمور پلیس دست‌های فرد بازداشت شده را به یک میله بسته و به صورت او اسپری فلفل می‌پاشد و به او شوکر می‌زند. این فرد به دنبال این ماجرا جان خود را از دست می‌دهد.

خانواده فرد بازداشت شده که هویت او مهرداد سپهری اعلام شد، گفته‌اند که او به دلیل خفگی ناشی از اسپری فلفل فوت کرده است.

یک‌ روز پس از این رویداد، مهدی اخلاقی، دادستان نظامی خراسان رضوی از تشکیل یک پرونده قضایی برای پیگیری این قتل و همچنین بازداشت مأمور پلیس خبر داد.

به ‌گفته اخلاقی، خانواده فرد متوفی شکایت کرده‌اند و بازپرس دادسرای نظامی خراسان رضوی با حضور در پزشکی قانونی پس از کالبدشکافی، دستور نمونه‌برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری بر مرگ متوفی را صادر کرده است.

انتشار این ویدئو در شبکه‌های خبری و اجتماعی واکنش خشمگینانه کاربران را به دنبال داشت. برخی از کاربران قتل او را با جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که به دست پلیس به قتل رسید مقایسه و اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آن زمان را بازنشر کردند.

علی خامنه‌ای ۱۴ خردادماه سال جاری در یک سخنرانی زنده تلویزیونی به بهانه اعتراض‌ها در آمریکا در پی کشته‌شدن جورج فلوید به دست پلیس، به تندی به دولت آمریکا حمله کرد و گفت:

«آشکارا جنایت می‌کنند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر، انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت.»

به‌ دلیل پاسخگو نبودن مراجع قضایی و انتظامی و همچنین پنهان ماندن نتیجه چنین پرونده‌هایی از دید افکار عمومی، ضرب و جرح شهروندان و تیراندازی منجر به قتل توسط مأموران انتظامی به جریانی تکرارشونده تبدیل شده است.

حدود یک ‌ماه پیش دو جوان به نام‌های علیرضا جعفرلو، متولد ۱۳۷۴، دانشجو و علیرضا گودرزی متولد ۱۳۷۲، روز ۳۱ مرداد هنگام عبور از میدان کشاورز، شاهدشهر شهریار، هدف شلیک مأموران انتظامی قرار گرفتند. در این تیراندازی، علیرضا گودرزی در جا به قتل رسید و علیرضا جعفرلو به شدت زخمی شد.

بنا بر گفته شاهدان عینی، علیرضا جعفرلو هم بر اثر ضرب و جرح مأموران، قبل از انتقال به بیمارستان جان باخته است.

هر چند انتشار ویدئوی قتل این دو جوان در شبکه‌های اجتماعی واکنش زیادی را از سوی کاربران به ‌دنبال داشت، اما نتیجه پیگیری‌های انجام شده در این زمینه از سوی مراجع قضایی و انتظامی شهرستان شهریار اعلام نشده است.

راذیو زمانه