به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۳۰، ۱۳۹۹

ابتلای نیمی از پرستاران ایران به کووید-۱۹

 آمار رسمی ابتلا به ویروس کرونا در ایران به بیش از ۵ هزار نفر در یک شبانه‌روز رسید. همزمان ویروس کرونا جان ۳۲۲ نفر را گرفت. معاون سازمان نظام‌پرستاری ایران می‌گوید نزدیک به نیمی از پرستاران ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و همچنان در برخی از بیمارستان‌ها با مشکل کمبود و سهمیه‌بندی تجهیزات پیشگیرانه مواجه‌اند. یک عضو ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر فاصله آمارهای واقعی با آمار رسمی، خواهان سخت‌گیری بیشتر در اعمال محدودیت‌ها شد و نسبت به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و بروز فاجعه هشدار داد. وزیر بهداشت نیز به شدت از عدم همکاری سایر نهادها با ستاد مقابله با کرونا و نحوه اعمال محدودیت‌ها و پروتکل‌ها انتقاد کرد و گفت: «پرستاران در بیمارستان‌ها رنج جارو کردند».

معاون سازمان نظام پرستاری می‌گوید نزدیک به نیمی از پرستاران ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. آمار دقیق و جامعی از ابتلای کارکنان مراکز درمانی به کووید-۱۹ وجود ندارد ــ عکس از محمدحسن ظریف‌منش، باشگاه خبرنگاران پویا
در شرایطی که آمارهای رسمی از تشدید موج ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایران و افزایش بی‌سابقه مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ خبر می‌دهند، حمیدرضا عزیزی، معاون سازمان نظام پرستاری سه‌شنبه ۲۹ مهر اعلام کرد نزدیک به نیمی از پرستاران ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. عزیزی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت:

«حدود ۷۰ هزار پرستار طی ماههای گذشته در کشور در خط مقدم این دفاع ملی هستند. تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر آنها به بیماری کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده اند، حدود ۲۶ هزار نفر آنها درمان شدند اما از این تعداد ۵۴ نفر تاکنون جان باخته اند و البته اکنون حدود ۵ تا ۶ هزار پرستار به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ در مرخصی استعلاجی هستند».

به گفته او بیمارستان‌های وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی برای جبران کمبود نیروی ناشی از رفتن پرستاران به مرخصی، بیش از ۷۶۵۰ پرستار، به‌ویژه آن‌هایی را که در ماه‌های گذشته فعال‌ بوده‌اند، استخدام خواهند کرد. عزیزی در این‌باره گفت:‌

«قرار است از حدود ۳۵۰۰ مجوز استخدامی سازمان تامین اجتماعی، ۲۶۵۰ سهمیه برای استخدام پرستاران در این سازمان اختصاص پیدا کند. وزارت بهداشت هم قول داده تا سه ماه آینده حداقل پنج هزار پرستار استخدام کند. قرار است اولویت استخدام با پرستارانی باشد که در ماه‌های گذشته در بخش‌های کرونا به صورت شرکتی فعالیت کرده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به خستگی پرستاران می تواند روح تازه ای در بین کادر پرستاری ایجاد کند».

سهمیه‌بندی تجهیزات پزشکی در برخی از بیمارستان‌ها
کارکنان مراکز درمانی در ایران تا پیش از موج سوم شیوع کرونا نیز با آسیب‌پذیری ناشی از شرایط کاری خطرناک، کمبود تجهیزات لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، عدم پرداخت مطالبات و ساعات کاری طولانی‌مدت و طاقت‌فرسا مواجه بودند. موج سوم همه‌گیری کرونا در ایران که با شدت بیشتری اتفاق افتاده و به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها منجر شده، فرسودگی کاری و احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را در میان پرستاران افزایش داده است. با این‌وجود نهادهای مسئول از ارائه آمار دقیق ابتلا و مرگ پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان مراکز درمانی خودداری می‌کنند.

معاون سازمان نظام پرستاری در سخنان خود به این‌که هنوز پرستاران برخی از بیمارستان‌ها با مشکل تامین وسایل پیشگیرانه و لباس‌های مخصوص و در نتیجه سهمیه‌بندی تجهیزات مواجه‌اند اذعان کرد. او اما وعده داد حقوق پرستاران بخش دولتی «بر اساس فصل دهم قانون مدیریت کشوری» ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. به گفته عزیزی این افزایش حقوق اما پرستاران شاغل در مراکز درمانی نیروهای مسلح و بخش خصوصی را که به تایید او«مشکلات بیشتری دارند» شامل نشده است.

حمیدرضا عزیزی مطالبه «پرداخت حق فوق‌العاده ویژه» به پرستاران را که مدت‌هاست مطرح شده منوط به رفع مشکلات اعتباری دولت دانست و پیش‌بینی اعتبار برای پرداخت یک میلیون تومانی را به بودجه سال آینده موکول کرد.

شمار مبتلایان به بیش از پنج هزار نفر در روز رسید
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران سه‌شنبه از ثبت ۵هزار و ۳۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. براساس اعلام این وزارت‌خانه ویروس کرونا در همین فاصله جان ۳۲۲ بیمار را نیز گرفته است. تعداد قربانیان ویروس کرونا روز گذشته به ۳۳۷ نفر رسیده بود. با احتساب این ارقام و در شرایطی که بیشتر استان‌های ایران در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند، شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر و تعداد جان‌باختگان  به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسیده است.

محمدعلی حیدرنیا، متخصص پزشکی اجتماعی سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: آمارهای رسمی ایران از ۲۳ کشور منطقه مدیترانه شرقی بالاتر است و برای کنترل وضع موجود باید دست کم سه هفته محدودیت کامل اجرا شود. حیدرنیا گفت: افراد آلوده شناسایی شده تا ۲۲ مهر ۹۹ در کل منطقه مدیترانه شرقی دو میلیون ۶۳۹ هزار و ۷۲۳ نفر و تعداد مرگ‌ها ۶۷,۲۷۹ مورد و تا همین تاریخ در ایران تعداد ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر آلوده و ۲۳ هزار و ۸۱۶ مورد مرگ گزارش شده است.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اما سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به رکورد مرگبار کرونا در دوشنبه، گفت:‌

«این آمار هم واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲,۵ شود تا عدد اصلی به دست آید.»

 مردانی نسبت به وضعیت بیمارستان‌ها اظهار نگرانی کرد و خواهان سختگیری بیشتر نسبت به مسافرت‌ها و اخذ جریمه نقدی از مسافران شد. او گفت:

«بیمارستان‌هایی که پذیرش بیمار مبتلا به کرونا دارند سرشار از بیمار و بدون تخت خالی هستند و شرایط مناسبی وجود ندارد. با توجه به تعطیلات پیش رو نگرانی ما بیش از گذشته است، پیشنهاد می‌دهیم از هر ماشین هنگام خروج از شهر مبلغ یک میلیون تومان اخذ شود و مبالغ حاصل از این جریمه را در پیشگیری و درمان کرونا هزینه کنند.»

به گفته عضو ستاد مقابله با کرونا «محدودیت‌های تردد بدون توجه به الگوهای پیشنهادی ستاد مقابله با کرونا اجرا شده است. او گفت مقابله با کرونا به اعمال سیاست‌های چندجانبه احتیاج دارد و افزود:‌

« بیش از ۶ ماه است تاکید ما بر اعمال محدودیت‌ها است. در شرایطی که تمام ایران وضعیت قرمز دارد سهل‌انگاری از سوی هیچ کس درست نیست. تا جایی که ما مطلع هستیم محدودیت‌ها به شکل خاص اجرا نشد و افرادی بودند که به سفر رفتند، زیرا با اعلام ساعت ۱۲ شب برای اعمال محدودیت‌ها مردم زمان کافی برای رفتن به سفر داشتند. برای تعطیلات پیش رو که مدت آن طولانی‌تر است در صورت عدم اعمال قوانین جدی و سخت، فاجعه دیگری در آمار کرونا رخ خواهد داد.»

وزیر بهداشت:‌ «پرستاران رنج جارو کردند»
سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز سه‌شنبه به‌شدت از روند اجرای محدودیت‌ها، نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و عدم همکاری نهادها با وزارت بهداشت انتقاد کرد و خواهان رسیدگی به کمبودهای مراکز درمانی شد. او گفت:‌

«اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم.»

او در سخنان خود در ستاد مقابله با کرونای آذربایجان غربی پزشکان متخصص را «ژنرال‌» جنگ با کرونا خواند و گفت: «داغ ژنرال‌های زیادی را در سینه دارم».

وزیر بهداشت در ادامه درباره فشار شیوع کرونا بر کادر درمان بیمارستان‌ها گفت:‌

«هیچکس نمی‌تواند عمق درد جامعه پزشکی و پرستاران را در این ایام در اوج تحریم، اوج خالی بودن خزانه و بانک مرکزی را درک کند. ما ارز نداشتیم، ریال نداشتیم، مطالبات پرستار و پزشک در کارانه ماه‌ها گذشته بود، اما این قوم شریف و نجیب، یکبار نگفتند که ما بستانکاریم، بلکه گفتند ما به ملت ایران بدهکاریم. وقتی همه فرار کردند، اینها مثل پروانه به آتش زدند و دور بیمار طواف کردند، وقتی عده‌ای پول پارو کردند، اینها در بیمارستان‌ها رنج جارو کردند، وقتی عده‌ای در هوای خوش رمیدند، این‌ها بر سینه بیمار خمیدند و مبتلا شدند. در یک شهر من روزانه ۱۲ تا ۱۳ پرستار دارد مبتلا می‌شوند.»

او کمبود ماسک، تجهیزات و تخت در بیمارستان‌ها را تایید کرد و گفت:

«میزان تخت ما در طرح تحول سلامت اضافه شد، اما هنوز هم شاخص تخت حدود ۱,۵ است. در حالی که در ضعیف‌ترین کشور اروپایی هفت تخت به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت است و پرستارشان سه برابر ماست.»

آلودگی زودهنگام هوا، طولانی‌تر شدن زمان بستری بیماران و افرایش ابتلای گروهی به ویروس کرونا
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز سه‌شنبه نسبت به شدت موج سوم همه‌گیری کرونا، طولانی‌تر شدن اقامت بیماران در بیمارستان‌ها و افزایش ابتلای خانوادگی به کووید-۱۹ هشدار داد و گفت:

«چند اتفاق در جریانات اخیر افتاده که ما را از پیک دوم متمایز می‌کند. اول اینکه بیماران در شرایط بدحال‌تری مراجعه می‌کنند، دوم اینکه مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به پیک اول و دوم، حداقل بین ۱.۲ تا ۲.۳ روز افزایش داشته و طولانی‌تر شده است.نکته متمایز بعدی پیک سوم نسبت به پیک‌های قبلی را مراجعه خانوادگی مبتلایان است: اکثر بیماران در پیک سوم به صورت خانوادگی مراجعه می‌کنند؛ در صورتی که در پیک اول و دوم این الگو کمتر مشاهده می‌شد، به عبارت دیگر این روزها افراد یک خانواده جمیعاً با حال عمومی نامناسب و نامساعد مراجعه می‌کنند.»

در شرایطی که تقریباً هر چهار دقیقه یک نفر در ایران جان خود را به‌خاطر ابتلا به ویروس کرونا از دست می‌دهد و به تایید مسئولان نیمی از این مرگ و میر در تهران اتفاق می‌افتد، شینا انصاری، مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از شروع زودهنگام آلودگی هوا در تهران خبر داد و در اظهارنظری قابل توجه گفت: «شیوع کرونا به افزایش تردد خودروهای شخصی منجر شده است. او دلایل شروع آلودگی هوا در تهران را که به تشدید مشکلات تنفسی منجر خواهد شد، «شرایط اقلیمی، کاهش دما، سکون و پایداری هوا، وقوع پدیده وارونگی دما و همچنین انتشار آلاینده‌های هوا» ذکر کرد و گفت:‌

«امسال روزهای سرد زودتر آغاز شد و در نتیجه زودتر شاهد سکون دما و عدم وزش باد بودیم، از طرفی افزایش تردد خودروهای شخصی نیز به دلیل شیوع کرونا بیشتر شده است، در نتیجه زودتر شاهد آلودگی هوا بودیم».

شورای شهر تهران پیشنهاد داده است که با توجه به آلودگی هوا و گسترش ویروس در سطح شهر، تهران دو هفته تعطیل شود. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت دوشنبه گفت این درخواست هنوز در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح نشده است.   

رادیو زمانه