به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۸، ۱۴۰۰

تاکید بایدن و مکرون بر جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب اتم

رئیس جمهوری آمریکا و همتای فرانسوی او در بیانیه مشترکی بر لزوم اطمینان از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند. جو بایدن قصد دارد برای اتخاذ مواضع مشترک در مذاکرات وین با سران فرانسه، بریتانیا و آلمان رایزنی کند.

 جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در رم با همتای فرانسوی خود، امانوئل مکرون دیدار و گفت‌وگو کرد.

مطابق بیانیه‌هایی که کاخ سفید و کاخ الیزه درباره این دیدار منتشر کرده‌اند برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و اختلاف میان دو کشور بر سر فروش زیردریایی به استرالیا از مهم‌ترین محورهای رایزنی‌های بایدن و مکرون بوده است.

 در این بیانیه آمده که روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در دیدار روز جمعه خود بر ضرورت کسب اطمینان از عدم دست‌یابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی تاکید کرده‌اند.

کشورهای غربی مهم‌ترین هدف توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان نمایندگان ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) را مهار برنامه‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی به همین منظور می‌دانند.


آمریکا اردیبهشت ۱۳۹۷، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی را دوباره اعمال کرد.

ایران از نخستین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اجرای تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را کاهش داد و این روند با تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و محدود کردن نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه یافت.

نمایندگان ایران و پنج کشور باقیمانده در توافق از میانه فروردین ماه امسال مذاکراتی را در وین آغاز کردند که هدف آن احیای برجام عنوان می‌شود. آمریکا به طور غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارد.

شش دور مذاکرات وین پیش از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی برگزار شد و ایران در ماه‌های اخیر به دلیل تعلل در ادامه مذاکرات بارها با انتقاد و سرزنش روبرو شده است.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی برای فراهم کردن مقدمات از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین، با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران و بروکسل رایزنی کرده است.

باقری کنی روز چهارشنبه پس از سفر به بروکسل در یک پیام توئیتری نوشت با انریکه مورا گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای "در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق" داشته و توافق شده مذاکرات وین پیش‌ از پایان ماه نوامبر از سر گرفته شود.

او می‌گوید تاریخ دقیق آغاز مجدد گفت‌وگوهای وین احتمالا هفته آینده مشخص خواهد شد. سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای و آمریکا بارها از تعلل ایران انتقاد کرده و هشدار داده‌اند که فرصت بازگشت به مذاکرات وین نامحدود نیست.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تازگی خبر داده که جو بایدن قصد دارد روز شنبه، هشتم آبان با سران بریتانیا، فرانسه و آلمان برای اتخاذ مواضع مشترک در مذاکرات وین رایزنی کند. هنوز درباره برگزاری این دیدار و نتایج احتمالی آن گزارشی منتشر نشده است.

مناقشه بر سر خرید زیردریایی‌های فرانسوی

بایدن و مکرون در دیدار دوجانبه روز جمعه خود گام‌های مهمی برای خاتمه دادن به مناقشه‌های دیپلماتیک بر سر فسخ قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسوی توسط استرالیا برداشته‌اند.

آمریکا، بریتانیا و استرالیا میانه ماه سپتامبر از امضای پیمانی خبر دادند که بر اساس آن استرالیا به تکنولوژی آمریکایی برای ساخت و بهره‌برداری از زیردریایی اتمی دست می‌یابد.

دولت استرالیا در پی این توافق قرارداد خرید زیردریایی‌های دیزلی فرانسوی به ارزش حدود ۵۶ میلیارد یورو را لغو کرد و این موضوع سرآغاز مناقشه‌ای کم‌سابقه میان واشنگتن و پاریس شد که ظاهرا تا حدودی فروکش کرده است.

  دویچه وله فارسی