به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۱۸، ۱۴۰۰

درخواست برای بازداشت ابراهیم رئیسی در صورت سفر او به اسکاتلند

 یک نماینده پیشین پارلمان اسکاتلند به همراه خانواده پنج زندانی سیاسی اعدام‌شده در ایران خواستار بازداشت ابراهیم رئیسی در صورت شرکت او در نشست تغییرات اقلیمی گلاسگو شدند.

روزنامه تایمز چاپ لندن روز جمعه ۱۶ مهر گزارش داد که این درخواست به امضای استران استیونسون، نماینده پیشین پارلمان اسکاتلند، و همچنین شماری از فعالان حقوق بشر، قربانیان شکنجه یا بستگان اعدام‌شدگان در ایران، رسیده و تحویل پلیس اسکاتلند شده است.

بنابر همین گزارش، استیونسون و دیگر امضاکنندگان خواستار بازداشت ابراهیم رئیسی در صورت سفر او به اسکاتلند شده‌اند.

نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل قرار است روزهای دهم و یازدهم آبان در گلاسگو اسکاتلند برگزار شود؛ به نوشته رسانه‌های ایران، ابراهیم رئیسی نیز به این نشست دعوت شده است.

رئیسی پس از رسیدن به ریاست جمهوری تنها به تاجیکستان سفر کرده است.

به نوشته روزنامه تایمز، امضاکنندگان این شکایت از پلیس اسکاتلند خواسته‌اند رئیسی را با استناد به مفهوم حقوقی «حوزه قضایی بین‌المللی» بازداشت کند.

بر اساس این مفهوم حقوقی، می‌توان ناقضان حقوق بشر را، فارغ از ملیت فرد و محل ارتکاب جرم، در هر کشوری از جهان تحت پیگرد قرار داد.

این همان قانونی است که بریتانیا در سال ۱۹۹۸ برای بازداشت آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی، در لندن به آن استناد کرد.

ابراهیم رئیسی در سال ۶۷ در مقام معاون دادستان تهران یکی از از اعضای تصمیم‌گیر درباره اعدام زندانیان سیاسی، موسوم به «هیات مرگ»، بود.

در هفته‌های گذشته نیز دادگاه حمید نوری، معاون دادیار زندان گوهردشت در دهه ۶۰، به اتهام مشارکت در این اعدام‌ها ادامه داشت. او در آبان ۹۸ در استکهلم بازداشت شد و اولین مقام قضایی جمهوری اسلامی است که در خارج از ایران در این باره محاکمه می‌شود.

ایران اینترنشنال