به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۳، ۱۴۰۰

واکنش اروپا و آمریکا به دستور رجب طیب اردوغان درباره اخراج سفیران ده کشور غربی

 
عثمان کاوالا، رهبر جامعه مدنی در ترکیه بدون محکوم شدن در دادگاه، از چهار سال پیش در زندان به سر می‌برد. 

ایالات متحده امریکا، رئیس پارلمان اروپا و تعدادی از کشورهای اروپایی به دستور اخراج ۱۰ تن از سفرای کشورهای غربی از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه واکنش نشان دادند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه اول آبان، اعلام کرد: به وزارت امور خارجه ترکیه  دستور داده است تا سفرای ۱۰ کشور غربی را به دلیل درخواست آزادی عثمان کاوالا، «عناصر نامطلوب» اعلام کند. شماری از سفارت‌خانه‌های کشورهای غربی در ترکیه، روز ۲۶ مهر، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری عثمان کاوالا، فعال جامعه مدنی، شده بودند.


ایالات متحده آمریکا، آلمان، نروژ، سوئد، هلند و پارلمان اروپا، به اظهارات رجب طیب اردوغان درباره اخراج سفرای ۱۰ کشور غربی واکنش نشان دادند.

وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد: گزارش مربوطه را خوانده و در حال رایزنی فشرده با نه کشور دیگر برای بررسی تصمیم ترکیه در مورد اخراج این سفرا است. 

دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، در واکنش به این اقدام، دستور اخراج سفرای کشورهای غربی از ترکیه را نشانه «استبداد» دولت این کشور دانسته است. 

رجب طیب اردوغان، در سخنرانی خود در جمع مردم اسکی‌شهیر در شمال غرب ترکیه، گفت: من دستور لازم درباره اعلام به این ده سفیر بعنوان «عنصر نامطلوب» را به وزیر امور خارجه داده‌ام تا واکنش سریع و لازم را در این زمینه نشان دهند. 

بر اساس حقوق بین‌الملل، «عنصر نامطلوب» اصطلاحی است که از سوی دولتی برای شهروندان دیگر کشورها به ویژه دیپلمات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این صورت،‌ چنین شخصی حق ورود یا اقامت در کشور پذیرنده را ندارد. هنوز مهلت مشخصی از سوی دولت ترکیه برای اخراج سفرای ده کشور غربی اعلام نشده است.

شماری از سفارت‌خانه‌های کشورهای غربی در ترکیه، روز ۲۶ مهر، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری عثمان کاوالا و حل و فصل عادلانه پرونده قضایی این فعال جامعه مدنی شده بودند.

کشورهای نروژ، سوئد و هلند هم در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کردند تاکنون هیچگونه درخواست رسمی از جانب ترکیه در مورد اخراج سفرای خود از آنکارا را دریافت نکردند. 

همزمان وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: واشنگتن در انتظار توضیحات شفاف ترکیه درباره این تصمیم است.  

عثمان کاوالا، ۶۲ ساله، بازرگان و فعال مدنی و خیر اهل ترکیه است که به دلیل حمایت‌هایش از طرح‌های فرهنگی از جمله لائیسیته، حقوق اقلیت‌های ترکیه وآزادی رسانه‌ها، شهرت دارد.

این رهبر جامعه مدنی در ترکیه بدون محکوم شدن در دادگاه، از چهار سال پیش در زندان به سر می‌برد. دادگاه حقوق بشر اروپا حکم آزادی این رهبر جامعه مدنی در ترکیه را صادر کرده است. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، پیش از این نیز، بارها خواستار آزادی عثمان کاوالا شده بودند.

رادیو بین المللی فرانسه