به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۷، ۱۴۰۰

گروه فیسبوک با تغییر نام خود به « مِتا » در جستجوی چیست؟

 مارک زوکربرگ، بنیانگذار و مدیر فیسبوک اعلام کرد که نام این گروه به « مِتا » تغییر می‌کند. این تغییر، نام گروه را با آنچه در نظر زوکربرگ اینترنت آینده خواهد بود و وی آن را «مِتاورس» نامیده هماهنگی خواهد یافت. این تغییر، زمانی صورت می‌گیرد که نام گروه فیسبوک در پی مشکلات فنی و سهل انگاری‌های آگاهانه رو به تیرگی گذاشته و گزینش نام جدید ترفندی برای به فراموشی سپردن اینگونه آسیب‌ها نیز هست. نام شبکه‌های اجتماعی گروه تغییر نخواهد کرد.

بنیانگذار فیسبوک آشکارا اعلام کرده است که گروه او از این پس هدف اساسی ایجاد اینترنت آینده با نام «مِتاورس» را دنبال می‌کند. تغییر نام گروه اقدامی در جهت تاکید بر این طرح بشمار می‌رود. «مِتاورس» از ترکیب پیشوند یونانی «مِتا» به معنای «فراتر از» و بخش دوم واژۀ «یونیورس» به معنای جهان ساخته شده تا طرح اینترنت آینده را دنیائی فراتر از جهان کنونی بنماید.

اینترنت آینده که بگفتۀ زوکربرگ سه بُعدی خواهد بود و دنیائی مجازی به موازات جهان واقعی عرضه خواهد کرد، بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته، می‌تواند یک میلیارد نفر را بخود جلب کند. در یک ویدئوی نمایشی برای تشریح اینترنت آینده به روایت فیسبوک، دختر خانمی از خانۀ خود، بطور مجازی از طریق دوستی که در تالار کنسرت نشسته، خود را در همان فضا می‌بیند و این چنین گوئی به شکل واقعی، تماشاگر آن کنسرت می‌شود. شکلی از «دورنوردی» یا انتقال از مکانی به مکان دیگر بدون پیمودن فضای مادی و ملموس میان آن‌ها. زوکربرگ در این باره به ایجاد «فضاهای پایدار مشترک» که کاربران، کنشگران آن هستند، اشاره دارد. اینترنت آینده، این چنین می‌تواند ایجاد کنندۀ یک «زندگی اجتماعی»، یک «جهان دوم» در کنار دنیای واقعی کنونی باشد.

شیوع کرونا در جهان و برقراری دورکاری گسترده در بسیاری کشورها، فرصت بیسابقه‌ای برای توسعۀ اینگونه فناوری‌ها فراهم کرده است. در جهان مجازی «مِتاورس» همکاران به جای مشاهدۀ یکدیگر بر روی پردۀ کامپیوتر، دورادور گِرد یک میز می‌نشینند، بر روی یک تابلوی سفید می‌نویسند، اسناد و اشیاء مورد استفاده را دست به دست می‌گردانند و ... گاه دور بودن از یکدیگر را فراموش می‌کنند.

علامت تجاری تازۀ گروه نیز به نماد بی نهایت و نیز به عینک‌های ویژۀ واقعیت‌های افزوده ساخت «اوکلوس»، شرکت وابسته به گروه، شباهت بسیار دارد. بگمان بنیانگذار فیسبوک، اینترنت آینده در دهۀ پیش رو «میلیون‌ها» شغل در جهان ایجاد خواهد کرد. او از حال وعده داده است ١٠٠٠٠ تن را در اروپا به همکاری فرا خواند.

علامت تجاری گروه «مِتا» که جایگزین فیسبوک می‌شود

علامت تجاری گروه «مِتا» که جایگزین فیسبوک می‌شود AP - Tony Avelar

این تعویض نام شرکت مادر هیچ تغییری در ساختار گروه ایجاد نخواهد کرد و شبکه‌های اجتماعی وابسته به آن، فیسبوک، واتساپ، اینستاگرام، مِسِنجِر، اوکلوس و پرتال هر یک نام کنونی خود را حفظ خواهد کرد.

تغییر نام شرکتی به عظمت فیسبوک، یک تصمیم ساده و پیش پا افتاده نیست و زمانی صورت می‌گیرد که این موسسۀ پُرآوازه از همه سو مورد انتقاد قرار گرفته است. از کار افتادن کلیّۀ اپلیکیشن‌های گروه فیسبوک در ٤ اکتبر گذشته و بویژه فاش شدن اسنادی که نشان می‌دهد این گروه از اثرات منفی برخی آلگوریتم‌ها بر بخشی از کابران و بویژه بر روند پیشرفت بسوی دموکراسی در برخی کشورها از مدت‌ها پیش آگاهی داشته و در این زمینه هیچ اقدامی نکرده است، نام فیسبوک را بیش از پیش تیره می‌ساخت. تغییر نام بدون تردید مشکلات فیسبوک را از میان بر نخواهد داشت، اما به این شرکت اجازه خواهد داد بر برخی انتفادات پرده بکشد.

تلاش گروه تازه در این زمینه، ادامۀ راه گذشته است. خدمات فیسبوک تا کنون چیزی جز در «ارتباط قرار دادن افراد با یکدیگر» نبوده است و «مِتاورس» مورد نظر نیز چیزی جز این نیست، هر چند شکل تازه‌ای از ارتباط را عرضه می‌کند.

رادیو بین المللی فرانسه