به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۲، ۱۴۰۰

'شاهزاده هلند اگر با همجنس هم ازدواج کند، می‌تواند ملکه شود'

 شاهزاده آمالیا (پرنسس آمالیا)، همراه پدرش ویلم-آلکساندر پادشاه هلند

ازدواج همجنس‌گرایان در هلند از سال ۲۰۰۱ قانونی است، اما همیشه تصور می‌شد که این ازدواج نمی‌تواند در مورد افراد خانواده سلطنتی هم صدق کند، چرا که آنها وارث تاج و تخت هستند.

اکنون مارک روته، نخست‌وزیر موقت هلند، تصریح کرده است که هر پادشاه یا ملکه‌ای می‌تواند با یک فرد همجنس ازدواج کند.

شاهزاده آمالیا، که وارث بعدی تاج و تخت هلند است، در ماه دسامبر سال جاری، ۱۸ ساله خواهد شد.

آقای روته گفته است که این بحث‌ها درمورد "شرایط فرضی و نظری" است، اینکه ملکه بعدی، اگر بخواهد، می‌تواند با یک زن ازدواج کند.

او در پاسخ به یک سوال کتبی که از طرف حزب خودش در پارلمان مطرح شد، گفته است "بنابراین دولت هیچ دلیلی نمی‌بیند که یک وارث تاج و تخت یا پادشاه اگر بخواهد با همجنس ازدواج کند، مجبور به کناره‌گیری از مقام خود شود".

انتشار کتابی در تابستان گذشته، پرسش‌هایی درمورد شاهزاده آمالیا، به عنوان بزرگترین فرزند پادشاه ویلم-آلکساندر و وارث بعدی تاج و تخت، در اذهان ایجاد کرده است. در کتاب این سوال مطرح شده است که اگر او تصمیم بگیرد با یک فرد همجنس ازدواج کند، چه اتفاقی می‌افتد.

این کتاب درباره زندگی شخصی شاهزاده آمالیا گمانه‌زنی نکرده است و هیچ نشانه‌ای از برنامه عروسی برای او در دست نیست.

قرار است شاهزاده آمالیا سال آینده به دانشگاه برود. او همچنین درآمد سلطنتی را که در دوران دانشجویی به او تعلق می‌گیرد، نپذیرفته است.

ویلم-آلکساندر پادشاه هلند، در پی استعفای مادرش بئاتریکس از مقام ملکه کشور در سال ۲۰۱۳، به سلطنت رسید

منبع تصویر،

AFP

توضیح تصویر،

ویلم-آلکساندر پادشاه هلند، در پی استعفای مادرش بئاتریکس از مقام ملکه کشور در سال ۲۰۱۳، به سلطنت رسید

این سوال از طرف دو نماینده پارلمان از حزب آقای روته مطرح شد که آیا محدودیت‌های فعلی ازدواج سلطنتی با "هنجارها و ارزش های ۲۰۲۱" مطابقت دارد یا خیر.

اگرچه دولت تصریح می‌کند که ازدواج همجنس‌گرایان امکان‌پذیر است، اما آنچه که معلوم نیست این است که اگر فرزندی از ازدواج سلطنتی همجنس‌گرا به دنیا بیاید، برای مثال از طریق فرزندخواندگی یا اهداکننده اسپرم، آن وقت موضوع جانشینی تاج و تخت چگونه خواهد بود.

آقای روته توضیح داده است "این به طرز هولناکی پیچیده است". قانون اساسی هلند می‌گوید فقط یک "خلف مشروع و قانونی" می‌تواند جانشین پادشاه یا ملکه شود.

نخست‌وزیر گفته است که در این مرحله این بحث‌ها کاملا فرضی و نظری است، اما در صورت بروز چنین موردی، تصمیم بر عهده پارلمان خواهد بود، چرا که پارلمان باید ازدواج سلطنتی را تایید و تصویب کند.

او به تلویزیون هلند گفت "اگر به چنین وضعیتی برخوردیم، آن وقت درمورد راه حل آن فکر و اقدام خواهیم کرد".

بی بی سی  فارسی