به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۱۷، ۱۴۰۰

ماجرای مرغ های تریاکی در ایران

 ایندیپندنت فارسی - رئیس‌ سازمان دامپزشکی ایران، خبر داد که برخی مرغداران برای بالا بردن وزن مرغ‌های خود از تریاک استفاده می‌کنند. به گفته علیرضا رفیعی‌پور «اکثر مرغداران، قبل از سر بریدن مرغ‌ها در آب آن‌ها تریاک می‌ریزند تا یبوست بگیرند و وزنشان زیاد شود.»

ماجرای خوراندن تریاک به مرغ‌ها با هدف افزایش وزن یا به بهانه درمان بیماری در سال‌های پیش سابقه دارد. برخی مرغداران، از این روش سنتی و غیرعلمی برای مقابله با بیماری‌های شایع در میان طیور استفاده می‌کردند. این موضوع نخستین بار در مهر سال ۱۳۹۸ به‌عنوان خبری تکان‌دهنده موردتوجه قرار گرفت.

پس از اینکه یکی از مرغداران بخش خصوصی مدعی شد، برخی مرغداران تریاک را در آب حل می‌کنند و به مرغ‌ها می‌خورانند، علی‌رضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که این یک «اشتباه مدیریتی» است و استفاده از تریاک فقط بیماری مرغ‌ها را مزمن می‌کند.

پس از گذشت حدود دو سال، بار دیگر در روزهای اخیر خبر خوراندن تریاک به مرغ‌ها در کانون توجه قرار گرفته است. به‌خصوص پس از اینکه در یک برنامه تلویزیونی اعلام شد، «آزمایش اعتیاد برخی افراد پس از خوردن جوجه‌کباب مثبت شده است.»

این بار نیز علی‌رضا رفیعی‌پور، به این موضوع واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با تلویزیون ایران گفت: «اکثر مرغداران از تریاک برای افزایش وزن مرغ‌ها استفاده می‌کنند.» او تایید کرد که واحدهای تولیدی مرغ قبل از سر بریدن طیور به آن‌ها آبِ حاوی تریاک می‌خورانند تا یبوست بگیرند و وزنشان زیاد شود. به گفته رئیس سازمان دامپزشکی ایران، اگر مردم پس از مصرف مرغ احساس رخوت می‌کنند به دلیل تریاک موجود در مرغی است که مصرف کرده‌اند.


اگر این موضوع که رئیس سازمان نظام پزشکی نیز آن را تایید کرده است، صحت داشته باشد به معنای آن است که مرغ‌های مصرفی بسیاری از مردم به بیماری مزمن و تریاک آلوده‌اند.

برخی مرغداری‌ها ادعا می‌کنند، استفاده از تریاک یک راه‌حل قدیمی برای درمان بیماری‌های طیور است و از این روش برای تسکین دردهای مرغ‌ها استفاده می‌کنند، اما رفیعی‌پور پیش‌تر نیز گفته بود که استفاده از تریاک، درمان مرغ را در پی ندارد، فقط بدن طیور را در برابر بیماری مقاوم می‌کند تا دوره ۴۵ روزه نگهداری از آن‌ها در مرغداری تمام شود و به مرحله کشتار برسند.

سال ۱۳۹۸ پس از اینکه برای نخستین بار خبر آلوده بودن مرغ‌ها به تریاک منتشر شد، حمید فاضلی، عضو هیئت‌مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و مدعی شد که این خبر برای لطمه وارد کردن به صنعت مرغداری و کساد شدن کار مرغداران منتشر شده است. در روزها اخیر که این خبر دوباره مورد توجه قرار گرفته‌ است، هنوز هیچ‌یک از فعالان صنعت مرغداری به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که به دلیل گران بودن گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از شهروندان به عنوان منبع غذایی حاوی پروتئین و جایگزین به مصرف مرغ روی آورده‌اند. با وجود این هم‌زمان با گران شدن قیمت دیگر کالاهای اساسی، مرغ نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است. مرداد ۱۴۰۰، سایت تجارت‌نیوز در گزارشی به نقل از آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خبر داد که در سه ماه نخست سال جاری قیمت مرغ نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش ۱۰۵ برابری داشته است.