به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۷، ۱۴۰۰

ملاله یوسف‌زی از طالبان خواست به دختران افغان اجازه دهند به مدرسه بازگردند

 ملاله یوسف زی، برنده جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۱۴ از طالبان خواست تا به دختران اجازه تحصیل دهند. خانم یوسف زی که خود در دوران مدرسه قربانی خشونت‌های طالبان باکستان بوده همراه با جمعی از فعالان حقوق زن در افغانستان شامگاه یکشنبه ۱۷ اکتبر با ارسال نامه‌ای سرگشاده به طالبان خواستار بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه در تمامی ولایات افغانستان شد.

ملاله یوسف زی از رهبران کشورهای مسلمان جهان خواست تا به طالبان شفاف بگویند که «دین و مذهب مانع دختران برای درس و تحصیل نیست.»

با اینکه حدود یک ماه از باز شدن مدارس پس از به قدرت رسیدن طالبان می گذرد اما همچنان دختران مقطع متوسطه در اکثر ولایات امکان حاضر شدن سر کلاس‌های درس را نیافته اند. مدارس در تمامی مقاطع برای پسران باز است و آموزگاران مرد اجازه فعالیت دارند.

مقامات طالبان اخیرا به یونیسف وعده داده‌اند تا همه دختران افغان بتوانند بزودی در دبیرستان‌ها حضور یابند.

از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان در ماه اوت نگرانی‌ها در مورد برخورداری زنان و دختران این کشور از حقوق بنیادین به شدت افزایش پیدا کرده است.

در بخشی از نامه ملاله یوسف‌زی آمده است: «خطاب به رهبران طالبان...در تصمیم خود درباره ممنوعیت عملی آموزش برای دختران تجدید نظر کنید و دبیرستان‌ها را برای ورود دختران باز کنید.» خانم یوسف‌زی تاکید کرده است که افغانستان در حال حاضر تنها کشوری است که دختران را از حق تحصیل محروم کرده است.

حق تحصیل دختران یکی از چالش‌های عمده حکومت طالبان با جامعه جهانی است. حاکمان افغانستان که تلاش می‌کنند از سوی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند، بارها وعده داده‌اند که به زودی این مشکل را حل خواهند کرد. با این حال تاکنون اقدامی جدید برای بازگشت دختران به دبیرستان‌ها انجام نشده است.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر در حکومت سابق از رهبران کشورهای گروه ۲۰ خواسته است تا با اختصاص بودجه دسترسی کودکان افغان به آموزش را تسهیل کنند.

این نامه ملاله یوسف‌زی و فعالان حقوق زنان تا دوشنبه عصر ۶۴۰ هزار امضای حمایتی دریافت کرده است.

ملاله یوسف زی در سال ۲۰۱۲ از سوء قصد جریان اسلام‌گرای تحریک طالبان پاکستان جان سالم به در برد. جنگجویان این گروه با ورود به سرویس مدرسه، یک گلوله به سر ملاله شلیک کردند. ملاله در سال‌های بعد به نماد مبارزه دختران برای کسب حق تحصیل در برابر فشارهای بنیادگرایان تبدیل شد. وی که هم‌اکنون ۲۴ سال دارد ساکن بریتانیا و فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد است.

یورونیوز