به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۹، ۱۴۰۰

اعتراضات و اعتصابات؛ از معلمان مقابل مجلس تا کارگران پتروشیمی در آبادان

 
 افزایش سطح حقوق ها و دستمزد بالای خط فقر، پرداخت حقوق های معوقه، همسان سازی حقوق بازنشستگان، اصلاح و تصویب طرح رتبه بندی معلمان، دائمی شدن قراردادهای کار و امنیت شغلی، بازگشت کارگران اخراجی، اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل، بیمه های درمانی و… مطالباتی هستند که کارگران و فرهنگیان کشور را ناچار به برگزاری تجمعات اعتراضی و اعتصاب در اقصی نقاط کشور کرده است. روز شنبه و روزهای گذشته بار دیگر استان های مختلف کشور شاهد اعتراضات و اعتصابات کارگران و فرهنگیان بود. تجمع معلمان از شهرهای مختلف کشور در مقابل مجلس و اعتصاب و تجمع کارگران پتروشیمی آبادان، کارگران روغن نباتی گلنار و کارگران شهرداری خرمشهر در روز شنبه، تجمع کارگران شرکت پتروشیمی گچساران، کارگران شرکت پتروشیمی رازی، کارگران نفت و گاز پارس جنوبی عسلویه، کارگران اداره آب و فاضلاب امیدیه و کارگران شهرداری ها در چندین شهر طی روزهای گذشته از زمره این اعتراضات و اعتصابات به شمار می آید.

روز شنبه ۸ آبان ، مقابل مجلس شورای اسلامی فرهنگیان ایران از استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، مازندران، البرز، تهران، قم، سیستان و بلوچستان و… به تهران آمده‌ و با برپایی تجمع گسترده ای خواهان رتبه‌بندی ‌شاغلان هشتاد درصد حقوق‌ هیات‌علمی و همسان‌سازی ‌بازنشستگان مبتنی‌ برقانون مدیریت خدمات کشوری شدند.
لازم به ذکر است مواد باقیمانده رتبه‌بندی از فردا در مجلس طرح خواهد شد و آن چیزی که در مجلس طرح شده با رتبه‌بندی کامل فاصله زیاد دارد و دولت رئیسی قصد دارد کلا رتبه‌ بندی را از دستور خارج نماید.


این تجمع هرچند با فراخوان قبلی به صورت خودجوش برپا شد ولی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان از برپایی این تجمع حمایت کرده بود.

تجمع معلمان با شعارهایی از جمله معلم می میرد حقه نمی پذیرد، رتبه بندی حق ماست، نتیجه رنج ماست! با این همه هیاهو، حاصل وعده ها کو؟ فرهنگی در عذابه، هیئت رئیسه خوابه همراه بود.

معلمان و بازنشستگان در تجمع خود مقابل مجلس همچنین به صورت دسته جمعی سرود؛ «یار فرهنگی ما» را همخوانی کردند.

همراه با معلمان, روز شنبه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰، همچنین شماری از خدمتگزاران و سرایداران مدارس، در مقابل ساختمان مجلس واقع در تهران، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

خدمتگزاران و سرایداران معترض، وضعیت بد معیشتی و سطح پایین حقوق‌هایشان را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند.

در حوزه ها و واحدهای نفت و گاز و پترشیمی کشور , روز شنبه آبادان شاهد تجمع کارگران در مجتمع پتروشیمی آبادان مقابل شرکت بود. به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات, روز هشتم آبان ماه شماری از کارگران در پتروشیمی آبادان در اعتراض به اخراج ۴ همکار خود و برای پیگیری دیگر مطالباتشان دست به تجمع زدند.

اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل و افزایش سطح حقوق ها، دائمی شدن قراردادهای کاری و داشتن امنیت شغلی، بازگشت به کار ۴ نفر از همکاران اخراجی از جمله مطالبات اعلام شده این کارگران است.

روز شنبه ۸ آبان همچنان کارگران پیمانکاری پتروشیمی کوه مبارک جاسک و پتروشیمی بیستون کرمانشاه دست به اعتصاب زدند.

کارگران پتروشیمی کوه مبارک جاسک در اعتراض به عدم دریافت معوقت مزدی خود دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ی نفتی کوه مبارک شهرستان جاسک که زیرنظر شرکت پیمانکاری کیسون مشغول به کار هستند، بیش از ۶ ماه است که هیچ حقوق و مزایایی دریافت نکردند و پیمانکار نیز در این مدت از پاسخگویی به مطالبات کارگران سرباز زده است.
همچنین در سوی دیگر کارکنان قراردادی اتاق کنترل، سایت و کارگران واحد تعمیرات پتروشیمی بیستون کرمانشاه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به اعتصاب زدند و در محوطه‌ی شرکت تجمع کردند.

در عین حال اعتصاب کارگران پتروشیمی رازی هنوز ادامه دارد.

روز شنبه ۸ آبانماه کارگران پتروشیمی رازی برای چندمین روز پیاپی در اعتراض به عدم تحقق وعده های مدیران و مشکلات حقوق و مزایا دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان مرکزی شرکت تجمع کردند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-43.png است
کارگران از هفته گذشته دور جدید اعتراضات خود را آغاز کرده‌اند.
از جمله خواسته‌های کارگران معترض تخصیص پاداش و مزایای رفاهی متناسب با منطقه، افزایش کیفیت وعده های غذایی، بروزرسانی طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی بوده است.

اعتصاب کارگران باعث شده آورهال شرکت نیز متوقف گردد.

در حوزه های نفتی کشور همچنین کارگران در پتروشیمی گچساران مقابل فرمانداری برای سومین روز متوالی تجمع اعتراضی داشتند.
روز چهارشنبه پنجم آبانماه جمعی از کارگران حجمی شرکت پتروشیمی گچساران با خواست دائمی شدن قراردادهای کاری خود مقابل ساختمان فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران در همین رابطه در روزهای گذشته نیز در محوطه شرکت تجمع داشتند. یک خواست مهم این کارگران در بخش های مختلف نفت کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قراردادهاست.

در جریان این تجمع، تعداد زیادی از نیروهای بومی پتروشیمی نسبت به این موضوع که پیمانکاران اکثرا غیر بومی هستند و در خصوص حق و حقوق آنها بی اعتنایی و حتی تهدید به اخراج نیرو می کنند، اعتراض داشتند.

خبر دستاورد مینی بوس داران معترض شاغل در شرکتهای پارس جنوبی از جمله اخبار خوب اعتراضات و اعتصابات در روزهای گذشته بود.

بدنبال اعتصاب مینی بوس داران شاغل در شرکت های پارس جنوبی در اعتراض به پایین بودن دستمزد و محرومیت از بیمه و مسدود نمودن تعدادی از مسیرهای بین پالایشگاهی ، ابلاغیه سازمان منطقه ویژه پارس درباره بیمه رانندگان ابلاغیه ای از سوی سازمان منطقه ویژه پارس درباره بیمه این رانندگان انتشار یافته است که یک موفقیت مهم برای آنان و نشانگر قدرت اعتصابات متحد کارگری است. بر اساس این بخشنامه همه شرکت های مستقر در منطقه و پیمانکاران فعال در حوزه نظارتی و عملیاتی منطقه ویژه پارس ملزم به پوشش بیمه ای رانندگان سرویس های مستمر یا موقت و موردی ایاب و ذهاب کارکنان شدند

امروز همچنین کارگران روغن نباتی گلنار در اعتراض به وضعیت شغلی خود و شرایط کارخانه دست از کار کشیده و دست به تجمع اعتراضی زدند. طبق گفته‌ی کارگران؛ با افزایش مشکلات این کارخانه، کارفرما هر ماه با اعلام تعطیلی موقت کارخانه (به مدت یک تا دو هفته)، حدود ۳۰۰کارگر این واحد تولیدی را به مرخصی اجباری می‌فرستد. مهر ماه گذشته نیز این تعطیلات برای حدودا دو هفته طول کشید.

در ادمه اعتراضات کارگران شهرداری ها, در خوزستان کارگران شهرداری خرمشهر، در اعتراض به اعمال خشونت علیه کارگران و همچنین عدم رسیدگی به خواسته های آنها، ضمن برپایی تجمع اعتراضی برای چندمین بار متوالی تصویر یکی از کارگران این شهرداری که طی روزهای گذشته توسط برادر عضو شورای شهر از ناحیه چشم مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود را در ورودی ساختمان فرمانداری این شهرستان نصب کردند. کارگران شهرداری خرمشهر ۶ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. بر روی بنر این کارگران نوشته است: “مسئولانی که حقوق کارگران را نمی‌دهند، علیه آنها دست درازی می‌کنند”. روز پنجشنبه ۶ آبان نیز کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زده بودند. بر اساس گزارش ها، تجمع این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و سایر مطالبات دیگر آنها صورت گرفته است. کارگران شهرداری بیدروبه استان خوزستان و حدود ۷۰۰ کارگر شهرداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان نیز هنوز چهار ماه حقوق معوقه دارند و معترض هستند. کارگران شهرداری ایرانشهر طی دو روز گذشته، بعد از ماه‌ها پیگیری صنفی، معادل یک ماه از معوقات مزدی خود را دریافت کردند.

در استان اردبیل طی روزهای گذشته کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به عقب افتادن چندماه حقوق مقابل استانداری اردبیل دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران کارخانه فولاد کویر دامغان نیز معترض و خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش دستمزد ۲۰۰ کارگر قراردادی کارخانه فولاد کویر دامغان هنوز اجرایی نشده است.

روز سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰، تعدادی از کارگران اداره آب و فاضلاب امیدیه در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

این کارگران گفتند: با وجود اینکه قبلا اداره آبفای امیدیه برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران وعده داده بود اما هنوز عملیاتی نشده و ما کارگران چهار ماه مزد معوقه طلبکاریم. در عین حال عیدی سال گذشته و سه سال سنوات ما هم پرداخت نشده است.

امروز شنبه ۸ آبان دستیاران تخصصی بیمارستان امام حسین در اعتراض به سطح نازل دست، عدم پوشش بیمه مسئولیت دستیاران و پرداخت حق کمک جراح دست به اعتصاب زده و کلیه اقدامات درمانی الکتیو بیمارستان را تعلیق کردند. کارکنان اعلام کرده‌اند از آغاز این اعتصاب، از شرکت در درمانگاه‌ها، اعمال جراحی الکتیو و اقدامات پارکلینیک الکتیو و ویزیت بیماران الکتیو خودداری خواهند کرد اما طبق وظیفه اخلاقی خدمت رسانی به بیماران اورژانسی ادامه خواهد یافت.

اخبار روز