به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۱، ۱۴۰۰

زنان افغان در اعتراض به طالبان در سازمان ملل حاضر شدند

 یورونیوز : گروهی از زنان افغان از سازمان ملل خواستند تا به طالبان اجازه دسترسی به کرسی در این نهاد بین‌المللی ندهد. این گروه در جریان دیدار از مقر سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه ۲۱ اکتبر خواستار عدم صدور اجازه دسترسی طالبان به کرسی در این نهاد بین‌المللی شدند.

فوزیه کوفی، سیاستمدار پیشین و مذاکره کننده صلح افغان که یکی از این افراد این گروه است در این خصوص به خبرنگاران گفت: «موضوع بسیار ساده است. سازمان ملل باید این کرسی را به کسی بدهد که به حقوق همه در افغانستان احترام بگذارد. درباره زنان افغان زیاد صبحت می‌شود اما کسی به ما گوش نمی‌دهد. کمک‌ها، اعطای پول و به رسمیت شناختن، همگی اهرم‌هایی هستند که جهان باید از آنها برای مشارکت، احترام به حقوق زنان و همه انسان‌ها در افغانستان در تعامل خود با طالبان استفاده کند.»

ناهید فرید، سیاستمدار، از سیاستمداران پیشین افغانستان، اسلا وردک، دیپلمات سابق و انیسا شهید، روزنامه‌نگار از جمله دیگر زنان همراه خانم کوفی بودند.

خانم فرید می‌گوید: «وقتی طالبان افغانستان را گرفتند، گفتند که به زنان اجازه می‌دهند تا همچنان کار و تحصیل کنند. اما آنها به این وعده‌ها وفا نکردند.»

از زمان به دست گرفتن قدرت در اواسط ماه اوت، رهبران طالبان قول داده‌اند که به حقوق زنان مطابق با شریعت اسلامی احترام بگذارند. اما تحت حاکمیت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان نمی‌توانستند در افغانستان کار کنند و از تحصیل در مدارس نیز منع شده بودند. زنان هنگام خروج مجبور بودند صورت خود را بپوشانند و یکی از اقوام مرد آنها را همراهی کند.

سازمان ملل در حال بررسی ادعاهای مختلف در این خصوص است که چه کسی در این نهاد بین‌المللی نماینده افغانستان باشد. طالبان سهیل شاهین، سخنگوی خود مستقر در دوحه را به عنوان سفیر در سازمان ملل معرفی کرده در حالی‌که غلام محمد اسحاق‌زی که در دولت اشرف غنی نماینده افغانستان در نیویورک بود همچنان به دنبال حفظ این کرسی است. انتظار می‌رود کشورهای عضو سازمان ملل متحد تا پایان سال در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

خانم وردک از کشورهای جهان خواسته تا در مورد حقوق زنان به طالبان فشار بیاورند. او در ادامه افزود: «اگر می‌خواهید به آنها کرسی بدهید باید شرایطی وجود داشته باشد. باید حقوق زنان را مد نظر قرار دهند.»

این زنان قبل از سخنرانی در یک رویداد سازمان ملل در مورد حمایت از زنان افغان با خبرنگاران گفتگو کردند و از مشکلات زنان افغان در کشور خود گفتند.