به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۸، ۱۴۰۰

جو بایدن وارد اروپا شد؛ برجام از محورهای گفتگوها در حاشیه نشست گروه ۲۰ است

  بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست گروه بیست وارد رُم، پایتخت ایتالیا، شد.

مبارزه با همه گیری کرونا، بررسی راههای مقابله با تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی و همچنین تقویت توسعه اقتصادی از محورهای اصلی گفتگوهای سران بیست کشور صنعتی جهان طی روزهای شنبه و یکشنبه در پایتخت ایتالیا است.

اجلاس سالانه سران گروه بیست در حالی در رم برگزار می شود که برخی از سران حضور مجازی را به حضور فیزیکی در ایتالیا ترجیح داده اند. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین که از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون از کشور خارج نشده در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن از رهبرانی هستند که به گزارش رویترز از طریق ویدیئو کنفرانس در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

بیست کشور صنعتی دنیا که مسئول تولید بیش از ۸۰ درصد گازهای گلخانه ای در دنیا هستند، درصددند با وضع مالیات بر تولید کربن در رم، گام مهمی در حفاظت از محیط زیست در آستانه نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل بردارند.

هدف دیگر گروه بیست در این نشست تاکید بر این نکته است که کشورهای ثروتمند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای فقیرتر در راستای سازگاری شان با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند. البته این یکی از بند های توافقی سران گروه بیست در سال ۲۰۰۹ بود که قرار بود در سال ۲۰۲۰ عملی شود ولی تاکنون محقق نشده است.

از رایزنی درباره برجام تا دیدار با پاپ

انتظار می رود جو بایدن در باره پرونده هسته ای ایران و همچنین امکان از سرگیری مذاکرات وین پس از رایزنی با رهبران اروپایی، سخنانی ایراد کند.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تصریح بر اینکه بایدن از سرگیری مذاکرات با تهران فرصتی برای فهم دقیق تر از برنامه هسته‌ای ایران هست به خبرنگارانی که در هواپیمای بایدن و همراهانش در این سفر اروپایی بودند گفت که رئیس جمهوری آمریکا در این رابطه با رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا دیدار خواهد کرد.

آقای بایدن قرار است امروز جمعه با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان هم دیدار کند. جو بایدن دومین رئیس جمهوری «کاتولیک» ایالات متحده است که با پاپ ملاقات می کند. بحران مهاجرت و مبارزه با فقر و تغییرات آب و هوایی از محورهای اصلی دیدار آنان خواهد بود.

ملاقات با نخست وزیر و رئیس جمهوری ایتالیا و همچنین رئیس جمهوری فرانسه هم از برنامه های روز جمعه جو بایدن ۷۸ ساله است.

جو بایدن پس از این نشست، سفر اروپایی خود را یکشنبه شب به اسکاتلند ادامه خواهد داد. گلاسگو میزبان یکی از نشست های مهم تغییرات آب و هوایی موسوم به «کوپ ۲۶» است.

پیام اصلی آقای بایدن تاکید بر عزم کاخ سفید در مبارزه با گرم شدن زمین و حفاظت از محیط زیست است؛ هدفی که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی آمریکا از «پیمان پاریس» عملا کنار گذاشته شده بود.

جو بایدن در حالی آمریکا را برای شرکت در این دو نشست مهم به مقصد اروپا ترک کرد که طرح هزار و ۷۵۰ میلیارد دلاری اش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی با مخالفت برخی از اعضای دموکرات کنگره روبرو بود.

 یورونیوز فارسی