به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۸، ۱۴۰۰

تجمع پدران و مادران دادخواه بر مزار مهرداد معین‌فر، یکی از کشته‌شدگان آبان ۹۸

 مادران دادخواه در سالروز تولد مهرداد معین‌فر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸
شماری از پدران و مادران دادخواه در سالروز تولد مهرداد معین‌فر، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، روز جمعه، هفتم آبان، همزمان با روز بزرگداشت کوروش کبیر بر سر مزار او جمع شدند. در این مراسم ایران الهیاری، مادر مهرداد، با حضور در میان تعدادی از مادران دادخواه شمع تولد او را با آرزوی «آزادی ایران و نابودی قاتلان جان‌باختگان آبان ۹۸ و همه جان‌باختگان ایران پس از انقلاب ۵۷» خاموش کرد.

شماری از پدران دادخواه و خانواده‌های جان‌باختگان آبان ۹۸ نیز در این مراسم حضور داشتند و در سخنان مشابهی خواستار نابودی جمهوری اسلامی شدند.

مهرداد معین‌فر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، متولد ۷ آبان ۱۳۶۶ فارغ‌التحصیل رشته شیمی و کارمند داروخانه بود.

او در روز ۲۶ آبان ۹۸ بر اثر اصابت مستقیم گلوله به قلبش به دست نیروهای ضدشورش در شهریار تهران کشته شد. پدر او در فرصت کوتاهی که برای دیدن جسدش پیدا کرد شکستگی سر او بر اثر باتوم و خراشیدگی در بخش‌هایی از بدن او را تایید کرده است.

خانواده پویا بختیاری، از دیگر کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸،‌ نیز شامگاه جمعه با انتشار ویدئویی در کنار کیکی با نقش کوروش کبیر و در حالی که عکس‌هایی از پویا بختیاری را به‌ دست داشتند سالروز بزرگداشت کوروش را به ملت ایران شادباش گفتند.

پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در مهرشهر کرج است که از ناحیه سر هدف شلیک گلوله ماموران امنیتی قرار گرفت و جان باخت. پدر او در پی اعتراض مداوم هم‌اکنون در زندان است.

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود به سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید ماموران نظامی و انتظامی مواجه شد.

وزیر کشور ایران پیشتر گفته بود که بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات کشته شدند، اما سازمان عفو بین‌الملل مشخصات ۳۰۷ نفر از کشته‌شدگان را اعلام و تأکید کرده است که شمار کشته‌شدگان می‌تواند بسیار بیشتر از این تعداد باشد. خبرگزاری رویترز نیز شمار کشته‌شدگان را حدود ۱۵۰۰ نفر عنوان کرده است.

در همین حال سعید افکاری، برادر نوید افکاری، نیز روز جمعه، هفتم آبان، در توییتی گفت که پدر و مادرش در حالی‌ که کیک تولدی با نقش کوروش همراه داشتند، توسط ۱۵ نیروی امنیتی بازداشت و ساعتی بعد آزاد شدند.

نوید افکاری، کشتی‌گیر پیشین در پی شرکت در اعتراض‌های مرداد ۹۷ بازداشت و به قتل یک کارمند حراست متهم شد و با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به رغم کارزار جهانی در مخالفت با اعدامش روز ۲۲ شهریور، اعدام و شبانه دفن شد.

ایران فردا