به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۸، ۱۴۰۰

چهار روز پس از حمله سایبری، نیمی از جایگاه‌ها به وضعیت سابق برنگشته و بنزین آزاد می‌فروشند

 چهار روز پس از حمله سایبری به شبکه توزیع سوخت در ایران، بنابر آمار متفاوتی که مسئولان وزارت نفت از تعداد جایگاه‌ها داده‌اند، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از پمپ بنزین‌ها به وضعیت سابق بازنگشته و بنزین آزاد می‌فروشند.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، روز شنبه هشتم آبان به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که تاکنون ۲۱۰۰ جایگاه سوخت به وضعیت سابق بازگشته و امکان فروش بنزین با کارت سوخت را دارند.

درباره تعداد جایگاه‌های سوخت آمار متفاوتی ذکر شده است؛ مقام‌های شرکت پالایش تعداد جایگاه‌های سوخت را ۳۶۰۰ جایگاه ذکر کرده‌اند، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز از ۴۳۰۰ جایگاه سخن گفته و وزیر نفت نیز تعداد جایگاه‌ها را بیش از چهار هزار اعلام کرده است.

با استناد به آمار شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سخنان مدیرعامل این شرکت نشان از آن دارد که هنوز حدود ۴۰ درصد از جایگاه‌های سوخت به وضعیت سابق بازنگشته و فقط بنزین آزاد می‌فروشند. با استناد به عدد ۴۳۰۰ جایگاه نیز این رقم به ۵۰ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پالایش وعده داد که تا پایان روز شنبه دو هزار و ۶۰۰ جایگاه سوخت به وضعیت سابق بازگردد.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، نیز روز شنبه تعداد جایگاه‌های سوخت را بیش از چهار هزار ذکر کرد و گفت که پس از حمله سایبری چهارم آبان این جایگاه‌ها به صورت آفلاین عملیات سوخت گیری را انجام دادند.

او یک روز پیشتر گفته بود که حدود ۹۷ درصد جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور فعال شده‌اند اما تنها ۱۴۰۰ جایگاه به سامانه کارت هوشمند سوخت متصل هستند.

در حالت آفلاین امکان اتصال به شبکه و استفاده از کارت سوخت وجود ندارد و بنزین به صورت آزاد فروخته می شود.

روز چهارم آبان، در آستانه دومین سالگرد اعتراضات خونین آبان ۹۸، به دنبال حملات سایبری فعالیت شبکه سوخت ایران متوقف شد و برخی بیلبوردهای دیجیتال در اصفهان نیز هدف هک قرار گرفت و روی آنها عبارات «خامنه‌ای! بنزین ما کو؟» و «‌بنزین مجانی در پمپ بنزین جماران» نقش بست.

روزنامه کیهان این حملات را به اسرائیل و آمریکا نسبت داد و در سرمقاله روز شنبه خود مقابله اسرائیل با ایران از طریق راهبرد «مرگ با هزاران ضربه چاقو» را « یک آرزوی دست‌نیافتنی» خواند.

کیهان نوشت: «باید اعتراف کرد که این راهبرد می‌تواند جذاب باشد البته به شرطی که آن چاقو پیشتر تا دسته در قلب صاحبش فرو نرفته باشد.»

تعدادی از نمایندگان مجلس نیز این حمله را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

در همین حال فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با تاکید بر اینکه پیش از این نیز حملات سایبری زیادی به ایران انجام شده اما در مورد آنها اطلاع‌رسانی نشده بود، گفت که حمله اخیر بعد از خرابکاری‌هایی که در حوزه هسته‌ای انجام شد قابل پیش‌بینی بود.

از سوی دیگر روز جمعه رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند یک گروه هکرهای ایرانی، موسوم به «سایه سیاه»، به شرکت اسرائیلی خدمات اینترنتی سایبرسرو حمله کرده و ضمن از کار انداختن سِرورهای آن، تهدید کرده که اطلاعاتش را منتشر می‌کند.

ایران اینترنشنال