به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۱۸، ۱۴۰۰

واکنش رسانه‌های جمهوری اسلامی به مرگ بنی‌صدر:

او رفت اما ما هنوز هستیم
ابوالحسن بنی‌صدر در مصاحبه اوریانا فالاچی با خمینی؛ ۱۳۵۸

اکثر خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی خبر درگذشت ابوالحسن بنی‌صدر را کوتاه و همراه با بدگویی منتشر کرده‌اند. این رسانه‌ها در شرح سوابق نخستین رئیس‌جمهوری اسلامی معمولاً فقط از عزل وی توسط خمینی و فرار او از کشور یاد می‌کنند اما سایر رویدادهای دورۀ ریاست جمهوری او را نادیده می‌گیرند.

به نوشتۀ خبرگزاری فارس "بنی‌صدر روزی مُرد که به وطن و مردم خیانت کرد". خبرگزاری مهر، با لحنی تحقیرآمیز می‌نویسد: "رئیس‌جمهور معزول ایران مُرد". این خبرگزاری می‌افزاید: "وی در خرداد ۱۳۶۰ و پس از رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایتش و خلع از ریاست‌جمهوری به همراه مسعود رجوی سرکردۀ سازمان منافقین (مجاهدین خلق) به فرانسه گریخت و در طول ۴۰ سال گذشته به فعالیت علیه ملت ایران مشغول بود".

تسنیم نیز علت برکناری بنی‌صدر را "همکاری با گروهک منافقین  و کارشکنی‌هایش در دفاع مقدس" ذکر می‌کند. خبرگزاری رسمی دولت، "ایرنا"، لحنی بی‌طرفانه‌تر دارد اما در پایان می‌نویسد: "بنی صدر در تمام چهار دهۀ اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران لفاظی می‌کرد"...

سایت "انتخاب" یکی از معدود سایت‌های جمهوری اسلامی است که عکس بنی‌صدر را در صفحۀ اول منتشر کرده و خبر درگذشت را بدون هیچ قضاوت یا بدگویی انعکاس داده است. سایت "فرارو" نیز با نگاهی جدی‌تر، زندگی‌نامۀ نسبتاً مفصلی از بنی‌صدر منتشر کرده است.

در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از طرفداران نظام جمهوری اسلامی از مرگ بنی‌صدر ابراز خوشحالی کرده و اکثراً بر این نکته اصرار ورزیده‌اند که "او مُرد اما نظام همچنان پابرجاست"... باشگاه خبرنگاران جوان می‌نویسد: "بنی‌صدر هم مُرد ولی جمهوری اسلامی سرفراز و استوار مانند کوه ایستاده"...

برخی دیگر از حملات محافل اصولگرا متوجه کارنامۀ بنی‌صدر در جنگ ایران و عراق است. این منتقدان، بنی‌صدر را مسئول کشته شدن "ده‌ها هزار نفر" معرفی می‌کنند.

خطاهای سیاسی

طیف‌هایی از نظام که با دولت کنونی و جریان اصولگرایی اندکی فاصله دارند، انتقادهای خود را به زبان دیگری مطرح کرده‌اند. عبدالرضا داوری، مشاور پیشین و منتقد کنونی احمدی‌نژاد در توئیتر نوشت: "بنی‌صدر تا فروردین ۱۳۶٠ مورد حمایت امام خمینی و بیت‌شان بود، اما با محاسبۀ غلط تصور کرد که در جایگاه مصدق است و امام خمینی در جایگاه کاشانی و می‌تواند با اتکاء به رأی ده‌میلیونی و میلیشیای رجوی، جمهوری اسلامی را براندازد، اما بازنده و درس عبرت شد و در غربت درگذشت".

احمد زیدآبادی یکی از معدود صاحب‌نظرانی است که به زورآزمایی سیاسی بنی‌صدر با روحانیونی چون هاشمی رفسنجانی و بهشتی و تعیین‌کننده بودن این رویدادها اشاره دارد. وی در شبکۀ تلگرام می‌نویسد که در آن کشاکش سیاسی، بنی‌صدر مرتکب "دو اشتباه مهلک" شد: اشتباه نخست، معرفی محمدعلی رجایی به عنوان نخست وزیر بود که "از هر حیث در نقطۀ مقابل بنی‌صدر قرار می‌گرفت"... این خطای سیاسی به عقیدۀ زیدآبادی "توازن قوای حاکم را کاملاً به زیان بنی‌صدر و به نفع حزب جمهوری اسلامی به هم زد و رئیس جمهور را به گوشۀ رینگ کشاند"...

و اشتباه دوم: "بنی‌صدر برای مقابله با حزب جمهوری اسلامی به سازمان مجاهدین خلق نزدیک شد و به تدریج به صورت متحد آنان در آمد".

به نوشتۀ احمد زیدآبادی، بنی‌صدر با این تصمیم "عملاً تیر خلاص را به خود شلیک کرد"...

رادیو بین المللی فرانسه