به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۱۷، ۱۴۰۰

انفجار در مسجد شیعیانِ قندوز بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی به جا گذاشت

رسانه‌های محلی در افغانستان روز جمعه از وقوع انفجار در یکی از مساجد شیعیان در شهر قندوز واقع در شمال شرقی این کشور خبر دادند. فرانس‌پرس نیز در گزارشی ویژه به نقل از سخنگوی طالبان و اظهارات شاهدان وقوع این انفجار را مورد تایید قرار داده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی آمده است که دست کم ۵۰ نفر در این انفجار کشته و ۱۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌‌اند.

قاری سید خوستی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان بدون ارائه جزئیات خبر انفجار در مسجد شیعیانِ شهر قندوز را تایید کرد.

خبرگزاری فرانسه همچنین با استناد به اظهارات برخی از ساکنان شهر قندوز اعلام کرد که انفجار هنگام برپایی نماز جمعه روی داده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی با انتشار توئیتی کشته شدن تعدادی از شهروندان افغان در جریان این انفجار را تایید کرده است.

در این پیام آمده است که انفجار در مسجد «هموطنان اهل شیعه» روی داده و علاوه بر کشته چند مجروح به جا گذاشته است.

هنوز علت اصلی انفجار مشخص نیست و هیچ فرد یا گروهی نیز مسئولیت آنرا نپذیرفته است؛ اگر چه که معمولا چنین حملاتی از سوی طالبان به داعش نسبت داده می‌شود.

خبر انفجار در مسجد «شریف جامع گذر سید آباد» واقع در شهر قندوز در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب زیادی داشته و تصاویر حکایت از آن دارد که شمار قربانیان این انفجار احتمالا قابل توجه خواهد بود.

تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی چندین جسد خون آلود را که در میان آوارِ پس از انفجار روی زمین افتاده‌اند؛ نشان می‌دهد.

رسانه های محلی پیش‌تر به نقل از شاهدان عینی اعلام کرده بودند که دست کم ۵۰ نفر احتمالا در این انفجار کشته یا مجروح شده‌‌اند.

ویدئوی دیگری نشان می داد که برخی افراد مشغول دور کردن مردان و زنان از مسجد هستند و عده‌ای نیز مجروحان و اجساد کشته شدگان را از محل حادثه تخلیه می‌کنند.

یک منبع آگاه به خبرگزاری‌ فرانسه گفت که یکی از کارکنان یک گروه کمک بین المللی نیز در میان مجروحان بوده است.

یورونیوز