به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۶، ۱۴۰۰

غذاهایی که متخصصان قلب از مصرف آنها اجتناب می‌کنند

تازه‌های پزشکی با مروری بر عناوینی چون مضرات گوشت قرمز، سرخ‌کردنی‌ها و غذاهای فرآوری شده، شروع آزمایش جدید بر روی اولین واکسن سرطان پستان، مشابهت تاثیر خوردن برنج سفید با شکر خالص و نشانه‌های خطرناک سرطان روده  متخصصان قلب این حقیقت را می‌دانند که یک رژیم غذایی بد چه تاثیری بر سلامت قلب شما دارد. به‌گزارش ریدرز دایجست؛ دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق انجمن قلب آمریکا به جمله معروف بقراط اشاره کرده و می‌‌گوید: بگذارید غذا داروی شما باشد. البته هیچ غذایی وجود ندارد که زندگی شما را نجات دهد و هیچ غذایی وجود ندارد که شما را بکشد.


به‌گفته او، با این حال هفت نوع غذا وجود دارد که متخصصان قلب می‌دانند هیچ‌وقت نباید در مصرف آنها افراط کنند و باید گاه‌به‌گاه، کمی از آنها بخورند:

گوشت‌های فرآوری‌شده

بیکن، ژامبون، هات‌داگ و سوسیس بخشی از رژیم غذایی روزانه بسیاری از آمریکایی‌ها هستند، این محصولات به معنای واقعی کلمه چربی‌های اشباع شده دارند و این نکته ثابت شده که سوسیس و گوشت‌های فرآوری‌شده با خطر ابتلا به نارسایی قلبی و سرطان روده مرتبط است.

گوشت قرمز

یک استیک لطیف و آبدار که روی آن قارچ تفت داده‌شده در کره وجود دارد، غذایی است که کمتر کسی از آن بدش می‌آید. با این حال این غذا پر از چربی‌های اشباع‌شده، کلسترول و نمک است. توصیه متخصصان قلب به بیمارانشان این است که مصرف گوشت قرمز را به یک بار در ماه محدود کنند. به‌ گفته آنها، بهتر است افراد از گوشت‌های لاغر استفاده کرده و از ادویه‌ها و گیاهان برای طعم دادن به آنها به جای کره، خامه و سس هالندیز بهره ببرند.

سودای رژیمی

آسپارتام موجود در نوشابه رژیمی در واقع برای شما بدتر از شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا است. نوشابه رژیمی می‌تواند باعث افزایش وزن شود و اضافه وزن برای قلب شما خوب نیست.

نمک می‌تواند باعث مشکلات فشار خون شود. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، شریان‌‌های شما می‌‌توانند سفت و باریک شوند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می‌‌شود. مهم نیست چه نوع نمکی باشد؛ نمک هیمالیا یا هر چیز دیگر. نمک، نمک است. اگر با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می‌کنید، مصرف نمک خود را محدود و به جای آن ادویه‌هایی مانند زیره، کاری، سیر، رزماری، دارچین و غیره را جایگزین کنید.

غذاهای سرخ‌شده

آمریکایی‌ها هر چیز سرخ‌شده‌ای را دوست دارند. این غذاها ممکن است خوش‌طعم باشند، اما به‌گفته متخصصان قلب، حتی اگر غذای گیاهی باشد، ارزش تغذیه‌ای ندارند. غذاهای سرخ‌شده، باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن می‌شوند. شما نه تنها با مصرف این غذاها چربی و کالری اضافه دریافت می‌کنید، بلکه باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و تخریب سلول‌ها در بدن می‌شوید.

نودل فوری

کتاب‌های آشپزی و وبلاگ‌های غذایی پیشنهادهای پرشماری ارائه می‌‌کنند که نودل‌‌‌ها را خوشمزه‌تر می‌‌کنند. اما یک بسته کوچک مربعی رشته‌فرنگی چقدر می‌تواند به قلب شما آسیب برساند؟ آیا می‌دانستید نودل‌ها ابتدا سرخ می‌شوند؟ این یکی از عواملی است که برای قلب ما خوب نیست. عامل دیگری نمک است. یک بسته معمولی نودل ۸۷۵ میلی‌گرم سدیم دارد.

غلات صبحانه

شکر برای دندان‌ها و دور کمر شما مضر است، اما قلب شما نیز با مصرف بیش از حد شکر، سالم نمی‌ماند. مطالعات نشان داده افرادی که ۱۷ تا ۲۱ درصد کالری روزانه را از شکر دریافت می‌‌کنند، ۳۸ درصد بیشتر از افرادی که ۸ درصد کالری خود را از شکر  دریافت می‌‌کنند، در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌‌های قلبی‌عروقی قرار دارند. متخصصان قلب، قندهای افزوده‌شده در بسیاری از غلات را به خوردن آب‌نبات تشبیه می‌کنند. این قندها باعث افزایش تری‌گلیسیرید و افزایش کلسترول می‌شود.

شروع آزمایش جدیدبر روی اولین واکسن سرطان پستان

از هر ۸ زن، حدود ۱ نفر در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود و برخی از آنها درگیر یکی از کشنده‌ترین اشکال این بیماری می‌شوند: سرطان پستان سه‌گانه منفی که درمانش بسیار دشوار است.

با این حال و به‌گزارش نشریه بریتانیایی Today؛ محققان کلینیک کلیولند در ایالت اوهایو امیدوارند که این وضعیت را تغییر دهند: آنها فاز ۱ کارآزمایی بالینی را برای واکسنی راه‌‌اندازی کرده‌‌اند و امیدوارند به جلوگیری از این نوع تهاجمی بیماری کمک کنند، اگرچه اگر همه چیز به خوبی پیش برود، احتمالاً دهه‌ها طول می‌‌کشد تا این واکسن به نتیجه برسد.

این واکسن پروتئینی به نام آلفا لاکتالبومین را هدف قرار می‌دهد که معمولاً در پستان‌های شیرده ساخته می‌شود. به‌گفته دکتر جی توماس باد، انکولوژیست در کلینیک کلیولند و محقق اصلی این مطالعه، به جز ۷۰ درصد از سرطان‌های سه‌گانه منفی پستان که این پروتئین را ایجاد می‌کنند، در هیچ زمان دیگری سلول‌های طبیعی انسان آلفا لاکتالبومین را نمی‌سازند.

باد گفت: «کاری که امیدواریم انجام دهیم این است که ابتدا نشان دهیم که می‌‌توانیم در برابر یک پروتئین که در اکثر سرطان‌‌های سه‌‌گانه منفی پستان ایجاد می‌‌شود، یک پاسخ ایمنی ایجاد کنیم. در این صورت ممکن است بتوانیم بیماران یا افرادی را که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، واکسیناسیون کنیم.

به‌گفته او، هدف بلندمدت این تحقیق تعیین این نکته است که آیا این واکسن می‌‌تواند از سرطان پستان و بخصوص اشکال تهاجمی آن قبل از بروز آن جلوگیری کند؟

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پستان سه‌گانه منفی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهد، اما در زنان زیر ۴۰ سال و زنانی که جهش BRCA1 دارند، شایع‌تر است.

تاثیر خوردن برنج سفید، مشابه خوردن شکر خالص است

مصرف برنج سفید بسیار رایج‌تر از برنج قهوه‌ای است زیرا ماندگاری طولانی‌تری دارد. با این حال، برنج سفید عاری از بسیاری ریزمغذی‌هاست و افراط در مصرف آن، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

به‌گزارش بیزینس اینسایدر؛ در حالی که بیشتر کالری برنج سفید و قهوه‌ای از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود، برنج سفید دارای شاخص گلیسمی بالاتری نسبت به برنج قهوه‌ای است. این بدان معناست که یک وعده برنج سفید باعث افزایش سریع‌تر قند خون می‌شود، که به‌گفته متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد، تقریباً همان تاثیر خوردن شکر خالص را دارد.

برنج سفید و قهوه‌ای گونه‌های متفاوتی نیستند. تنها تفاوتشان در این است که برنج قهوه‌ای دو قسمت مشخص دارد که برنج سفید فاقد آن است. سبوس و جوانه. یکی از نکات منفی این است که چربی موجود در سبوس و جوانه باعث می‌شود برنج قهوه‌ای زودتر از برنج سفید فاسد شود. میانگین ماندگاری برنج قهوه‌ای حدود شش ماه است.

در مقابل، برنج سفید همان چیزی است که پس از صیقل دادن دانه و حذف سبوس و جوانه باقی می‌ماند. این کار باعث می‌شود برنج سفید سریع‌تر پخته شود و ماندگاری بیشتری داشته باشد. البته طی این فرایند، بسیاری از مواد مغذی برنج از بین خواهد رفت.

الیزابت رایان، متخصص تغذیه و محقق دانشگاه ایالتی کلرادو می‌گوید: وقتی سبوس و جوانه برنج را حذف می‌کنید، این مواد مغذی را نیز از بین برده‌اید: کلسیم که برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها مهم است. چربی‌های غیراشباع سالم که برای سلامت قلب و عروق مهم هستند. فسفر، که با کلسیم همکاری می‌کند تا استخوان‌ها و دندان‌های قوی را تشکیل دهد. ویتامین‌های B1 (تیامین) و B3 (نیاسین) که به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می‌کند. پروتئین که به عضله‌سازی کمک می‌کند و برای رشد و تکامل ضروری است. منیزیم که برای عملکرد صحیح عصبی، در میان بسیاری از فواید دیگر مهم است.

تحقیقات رایان نشان داده است که مواد مغذی موجود در سبوس برنج می‌تواند به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند. سبوس، برنج قهوه‌ای را غنی از ترکیباتی به نام فیتوکمیکال‌ها می‌کند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی دارند.

همچنین برنج قهوه‌ای فیبر و پروتئین محلول و نامحلول بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. این فیبر یک پری‌بیوتیک خوب است، به این معنی که به تغذیه میکروبیوم روده سالم کمک می‌کند.

نشانه‌های خطرناک سرطان روده را هیچ‌گاه نادیده نگیرید

سرطان روده در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما دانستن علائم این بیماری می‌تواند به تشخیص زودهنگام آن کمک کند.

به‌گزارش نشریه بریتانیایی سان؛ این هفته آدل رابرتز، ستاره تلویزیونی بریتانیایی که هم‌اکنون مجری رادیو است، در صفحه اینستاگرام خود فاش کرد که به سرطان روده بزرگ مبتلا شده است. او نوشت: متأسفانه این نوع سرطان می‌‌تواند بر هر کسی، در هر سنی و در هر زمانی تأثیر بگذارد. سرطان تبعیض قائل نمی‌شود. ولی تشخیص زودهنگام آن می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

سرطان روده از روده بزرگ شروع می‌شود و به آن سرطان کولون یا کولورکتال نیز می‌گویند، زیرا می‌تواند روده بزرگ و راست‌روده را نیز درگیر کند.

بیشتر سرطان‌های روده از رشد پیش‌سرطانی به نام پولیپ ایجاد می‌شوند. البته همه پولیپ‌ها سرطانی نمی‌شوند، ولی ممکن است پزشک برخی از آنها را برای جلوگیری از سرطان حذف کند.

پنج علامت هشدا‌ردهنده سرطان روده عبارتند از: خونریزی از مقعد، یا وجود خون در مدفوع، تغییر در عادات معمولی توالت رفتن، درد یا توده در شکم شما، خستگی مفرط، کاهش وزن.

تومورهای روده معمولاً خونریزی می‌کنند که می‌تواند باعث کمبود گلبول‌های قرمز خون و بروز کم‌خونی شود. این نوع کم‌خونی باعث خستگی و گاهی تنگی نفس می‌شود. در برخی موارد سرطان روده می‌تواند روده را مسدود کند که به عنوان انسداد روده شناخته می‌شود.

سایر علائم سرطان روده عبارتند از: گرفتگی و درد در شکم، احساس نفخ، یبوست و ناتوانی در عبور باد شکم.

تعدادی از آزمایش‌‌ها برای تشخیص سرطان روده وجود دارد که با یک معاینه ساده از مقعد به نام معاینه رکتوم دیجیتال یا DRE شروع می‌شود.

بنا‌بر هشدار سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS)، افراد ممکن است چنین آزمایشاتی را موجب شرم ر و ناراحت‌کننده بدانند. اما شما نباید اجازه بدهید که شرم بر نیاز شما به معاینه فوری و دریافت کمک‌های اورژانسی، غلبه کند. زیرا سرطان روده قابل درمان است، به‌خصوص اگر به‌موقع تشخیص داده شود. بیش از ۹ نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان روده، در مرحله یک بیماری درمان می‌شوند.

اگر بالای ۵۰ سال دارید، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، سبک زندگی ناسالم یا دیابت نوع ۲ دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستید و باید معاینات منظم و سالانه پزشکی را برای غربال‌گری سرطان دریافت کنید.

دویچه وله فارسی