به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۹، ۱۴۰۰

چرا واکسن روسی اسپوتنیک در اتحادیه اروپا مجوز نگرفته است؟

 
با وجود عدم تائید نهادهای معتبر بین‌المللی، واکسن روسی اسپوتنیک وی به کشورهای مختلف صادر می‌شود

واکسن اسپوتنیک از اولین واکسن‌های کرونا بود که در روسیه مجوز ملی گرفت اما هنوز داده‌های آن به مراجع بین‌المللی ارائه نشده است. این مسئله و ابهام‌های دیگر از علت‌های اصلی عدم صدور مجوز برای این واکسن در اتحادیه اروپاست.

واکسن موسوم به "اسپوتنیک وی" در ماه اوت ۲۰۲۰ در روسیه مجوز ملی دریافت کرد. آن زمان واکسن‌های شرکت‌های معتبر بین‌المللی داروسازی مراحل نهایی آزمایش را می‌گذراندند و اعطای مجوز ملی به یک واکسن روسی در محافل علمی دنیا با تردیدهای جدی روبرو شد.

برای این تردیدها به مرور دلایل قانع کننده‌ای پیدا شد و همین مسئله باعث شد که واکسن روسی هنوز موفق به دریافت مجوز نهادهای معتبر بین‌المللی مانند آژانس دارویی اروپا نشده است.

شبکه خبری ntv روز یک‌شنبه دهم اکتبر در گزارشی به بررسی مهم‌ترین علت‌های تائید نشدن واکسن روسی کرونا پرداخته و می‌نویسد در خود روسیه نیز تردید درباره واکسینه شدن در میان شهروندان بسیار گسترده است.

در حال حاضر شمار قربانیان بیماری کووید۱۹ در روسیه به فراتر از ۹۰۰ نفر می‌رسد و تعداد مبتلایان شناسایی شده در روز ده‌ها هزار نفر است.

دمیتری پسکف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعتراف می‌کند که آمار افراد واکسینه شده در روسیه "بسیار بد" است و این موضوع را نگران‌کننده می‌خواند.

بی‌اعتمادی و بی‌رغبتی شهروندان روسی به واکسن و واکسینه شدن می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد اما ناکامی روسیه برای دریافت مجوزهای بین‌المللی برای واکسن اسپوتنیک وی علت‌های آشکاری دارد.

تعلل و تاخیر در ارائه داده‌های لازم

تا کنون اسپوتنیک وی در موارد معدودی از طریق مسیرهای خاص موفق به دریافت مجوز اضطراری در کشورهایی مانند بلغارستان شده اما آژانس دارویی اروپا آن را تائید نکرده است.

مقام‌های حکومتی روسیه علت این امر را سیاسی عنوان می‌کنند در حالی که آژانس دارویی اروپا و سازمان بهداشت جهانی می‌گویند شرکت سازنده واکسن اسپوتنیک هنوز داده‌ها و اطلاعات درخواست شده را ارائه نکرده است.

افزون بر این مسکو به تازگی برنامه سفر کارشناسان آژانس دارویی اروپا به روسیه برای بررسی‌های لازم که قرار بود ماه اکتبر انجام شود را لغو کرده است.

لغو سابقه‌دار برنامه‌های بازرسی

مارکوس ادرر، دیپلمات آلمانی و سفیر اتحادیه اروپا در مسکو می‌گوید این نخستین بار نیست که روسیه موعد تعیین شده برای بازرسی کارشناسان آژانس دارویی را لغو می‌کند.

او می‌گوید این مسئله روند بررسی تقاضای صدور مجوز را به تاخیر می‌اندازد و این معضل در مورد کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیز وجود دارد.

یکی از مسائلی که سال گذشته صدور شتاب‌زده مجوز ملی برای واکسن اسپوتنیک را با تردید و انتقادهای فراوان رو برو کرد این بود که مجوز زمانی صادر شد که مراحل کارآزمایی بالینی واکسن هنوز خاتمه نیافته بود.

مجوز ملی بدون خاتمه مراحل آزمایشی

وزارت بهداشت روسیه اواخر ماه سپتامبر امسال، و بیش از یک سال پس از صدور مجوز ملی، اعلام کرد که مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن اسپوتنیک وی خاتمه یافته است.

مرکز آژانس دارویی اروپا در آمستردام پیش از این بارها اعلام کرده که برای صدور مجوز اضطراری برای واکسن اسپوتنیک هنوز اطلاعات لازم و داده‌هایی مربوط به میزان اثربخشی آن ارائه نشده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده که تائید واکسن اسپوتنیک وی تنها زمانی انجام می‌شود که تمام داده‌های لازم در مورد مراحل آزمایش آن ارائه شده باشد و درباره ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

این سازمان می‌گوید بررسی نتایج آزمایش‌ها و داده‌ها در مورد همه واکسن‌های دیگر نیز به همین ترتیب است و هدف از این روند تسریع دسترسی عمومی به واکسن مطمئن و اثربخش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ است.

بی‌پاسخ ماندن پرسش، دامن زدن به بی‌اعتمادی

به گزارش ntv شرکت دولتی روسی که پخش بین‌المللی واکسن اسپونیک را بر عهده دارد می‌گوید کارشناسان آژانس دارویی اروپا پائیز امسال به مسکو سفر خواهند کرد اما پرسش‌ها درباره تاخیرهای مکرر را بی‌پاسخ گذاشته است.

واکسیناسیون در ایران ۲۱ بهمن ماه سال پیش با تعداد واکسن روسی اسپوتنیک وی آغاز شد. همان زمان بسیاری از کارشناسان ایرانی، از جمله ۹۸ عضو سازمان نظام پزشکی نسبت به استفاده از این واکسن که از هیچ منبع معتبر جهانی تائیدیه نگرفته هشدار دادند.

این که واکسن اسپوتنیک وی نیز بتواند تائیدیه نهادهای بین‌المللی را دریافت کند دور از انتظار نیست اما عدم شفافیت سازندگان آن و دولت روسیه در بیش از یک سال گذشته کمکی به افزایش اعتماد عمومی نسبت به واکسیناسیون نکرده است.

دویچه وله فارسی