به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۳، ۱۴۰۰

تجمع معلمان در «۴۰ شهر» با درخواست آزادی معلمان زندانی و تصویب طرح رتبه‌بندی


 گروه بزرگی از معلمان روز پنج‌شنبه در مراکز استان‌ها و شهرهای مختلف سراسر ایران در اعتراض به تصویب‌ نشدن طرح رتبه‌بندی و آزاد نشدن معلمان زندانی تجمع کردند. این تجمعات روز پنج‌شنبه، ۲۲ مهر مقابل ادارات آموزش و پرورش در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و نیز مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران برگزار شد.

این تجمع سراسری بر اساس فراخوان تشکل‌های صنفی معلمان برگزار شد و در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدئوهای زیادی از این اعتراضات در دست‌کم ۴۰ شهر در استان‌های یزد، قزوین، خوزستان، هرمزگان، البرز، کرمانشاه،کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر،کردستان، فارس، مازندران، تهران، لرستان، اصفهان، همدان، اردبیل، مرکزی و... منتشر شده است.

معلمان شاغل و بازنشسته در دو ماه اخیر در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان که کلیات آن خردادماه سال جاری در مجلس به تصویب رسید، بارها تجمع کرده‌اند.

در صورت تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی، پایه حقوق و مزایای معلمان به دست‌کم ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها خواهد رسید که با آنها هم‌رتبه و هم‌سابقه‌ هستند.

این در حالی است که با وجود تصویب کلیات طرح‌ رتبه‌بندی، حدود چهار ماه است که جزئیات آن در صحن علنی مجلس بررسی نشده است.

تجمع‌کنندگان در تهران، مقابل سازمان برنامه و بودجه، خواستار آزاد شدن معلمان زندانی بودند و شعار می‌دادند: «معلم زندانی آزاد باید گردد.»

تجمع در تهران مقابل این سازمان از آن رو انجام شد که محمد وحیدی، نماینده مجلس، روز چهارشنبه گفته بود این سازمان خواستار توقف بررسی طرح رتبه‌بندی شده، چرا که در صورت تصویب آن، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ باید تغییر کند.

با این حال همزمان با آغاز سال تحصیلی در ایران، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای دولت و مجلس را موظف کرده بود که این لایحه را تصویب کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در قطعنامه‌ای خواستار آزادی «معلمان دربند و بازگشت به کارمعلمان اخراجی» شده و از این که همزمان «با افزایش اعتراضات معلمان، نیروهای امنیتی و قضایی روند نادرست گذشته را ادامه داده، اقدام به احضار، پرونده‌سازی، بازداشت و اخراج فعالان صنفی» کرده‌اند، انتقاد کرده است.

این شورا به حاکمیت توصیه کرده است: «به‌جای بگیروببندها و تهدیدها باید در قبال فرهنگیان شاغل و بازنشسته پاسخگو باشد... و بداند این مطالبه‌گری متکی به فرد نیست و نمی‌توان با احضار، پرونده‌سازی، زندان و اخراج آن را متوقف» کرد.

این بیانیه هشدار داده که «اعتراض حق مردم است و سرکوب معترضین، جامعه را به سمت خشونت می‌کشاند» و حکومت نباید «جو فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و دلسوزانه‌ اصناف را بیش از این امنیتی» کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به صراحت اعلام کرده:‌ «در صورت بی‌توجهی حاکمیت به خواسته‌های فرهنگیان» اعتراضات آتی «گسترده‌تر» خواهد شد.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معلمان در تجمعات خود شعار می‌دادند: «اجرای هم‌ترازی، بدون حقه‌بازی» و «رتبه‌بندی حق ماست، نتیجه رنج ماست.»

آنها همچنین به انعکاس نیافتن صدای اعتراض خود در رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی اعتراض داشتند.

توقف و تعویق در بررسی جزئیات رتبه‌بندی معلمان در شرایطی صورت گرفته که شماری از نمایندگان مجلس بارها از «عزم جزم» این نهاد برای تصویب این طرح خبر داده‌اند.

روز چهارشنبه نیز علی کریمی فیروزجائی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به جزئیات، از «نهایی شدن» اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داده و گفته بود که این طرح «به زودی پس از تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس و تائید شورای نگهبان به دولت ابلاغ می‌شود.»

پیش از این محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی وعده داده بود که تا دهم مهر این طرح به صحن علنی مجلس بیاید.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، خانه ملت و شبکه‌های اجتماعی/ ب. ب./ ف. دو.