به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۳۰، ۱۴۰۰

تمرین‌ جنگنده‌های اسرائیلی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

اسرائيل بر این باور است که بدون گزینه نظامی قابل اجرا، متقاعد کردن ایران به انجام گفت‌وگو دشوار است

 نیروی هوایی ارتش اسرائیل تمرین‌های هوایی خود را با هدف انجام حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفت.


بنا به گزارش‌های خبری شبکه 12 و وب‌سایت «تایمز» اسرائیل تمرین‌های هوایی ارتش این کشور پنج‌شنبه، 21 اکتبر، پس از دو سال وقفه مجددا و با هدف اقدام نظامی قریب‌الوقوع علیه تاسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته شد.

در این گزارش آمده که در پی ناکامی تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات برای امضای توافق هسته‌ای جدید، آویو کووخاوی، رئيس ستاد ارتش اسرائیل فرمان از سر گیری تمرین‌های هوایی جنگنده‌های این کشور را صادر کرده است.

طبق این گزارش اسرائیل و احتمالا واشینگتن نیز اهمیت وجود گزینه نظامی در صورت شکست دیپلماسی را دریافته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که بدون وجود گزینه نظامی قابل اجرا روی میز، متقاعد کردن ایران به بازگشت به مذاکرات دشوار است.

اویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل پیش از این پنج‌شنبه گفته بود که مقابله با ایران تنها مسأله وقت است و «وقت زیادی وجود ندارد.»

رسانه‌های اسرائیلی از لیبرمن نقل کردند که گفته برنامه هسته‌ای ایران با روند دیپلماتیک یا توافق متوقف نمی‌شود.

اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که یک بودجه یک و نیم میلیارد دلاری را برای افزایش توان خود برای هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران تصویب کرده است.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، لیبرمن در مصاحبه با کانال 12 اسرائیل گفت، دولت این کشور بودجه‌ای بالغ بر 5 میلیارد شیکل معادل 1.5 میلیارد دلار را برای افزایش توانمندی‌های خود برای هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران تصویب کرد.

این کانال تلویزیونی اسرائیلی در گزارش خود آورده است که این مبالغ مالی برای جنگنده‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و احتمالاً استفاده از ماهواره و سایر گزینه‌ها اختصاص خواهد یافت.

براساس توافق هسته‌ای 2015 ایران متعهد شده بود فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی به شدت محدود کند اما بر خلاف ادعاهای تهران مبنی بر مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای آن، این کشور به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه داده و همواره فعالیت‌های غنی‌سازی خود را در سطح و درصد‌های بالایی گسترش داده و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل کرده است به طوری که به عقیده برخی برنامه هسته‌ای ایران اکنون به نقطه بی‌بازگشتی رسیده است.

العربیه فارسی