به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۹، ۱۴۰۰

بیانیه پایانی گروه ۲۰؛ بدون اعلام وعده‌ای مشخص بر مقابله «موثر» با گرمایش زمین تاکید شد

 رهبران کشورهای عضو گروه بیست در بیانیه پایانی نشست خود در رم خواستار اقدامی «معنادار و موثر» برای محدودسازی گرمایش کره زمین به یک و نیم درجه سانتیگراد شدند.

با این حال در این بیانیه تعهدات مشخصی برای دستیابی به این هدف تعیین نشده است. اکثر رهبران کشورهای عضو گروه بیست با پایان نشست رم عازم گلاسگو، محل برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (کوپ ۲۶) در اسکاتلند شدند.

در بیانیه پایانی نشست سران گروه بیست اشاره‌ای به سال ۲۰۵۰ میلادی به عنوان مهلت دستیابی به شرایط «کربن خنثی» (تعادل بین میزان انتشار و زدودن گاز دی اکسید کربن) نشده و تنها از اهمیت تحقق آن در «میانه قرن» سخن گفته شده است. رهبران کشورهای گروه بیست همچنین تنها تاکید کرده‌اند که طرح‌های ملی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای «در صورت لزوم» باید تقویت شود.

کشورهای عضو گروه بیست ۸۰ درصد از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کنند. برزیل، چین، هند، آلمان و آمریکا از جمله کشورهای عضو این گروه هستند. در بیانیه پایانی نشست گروه بیست آمده است که تبعات تغییرات آب و هوایی با گرمایش یک و نیم درجه‌ای کره زمین «بسیار کمتر» از گرمایش دو درجه سانتیگرادی آن خواهد بود.

کارشناسان سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند که برای جلوگیری از تسریع چشمگیر در وقوع رویدادهای اقلیمی فاجعه‌بار مانند خشکسالی، طوفان‌ها و سیل شدید باید گرمایش کره زمین به یک و نیم درجه سانتیگراد محدود شود. آنها در همین راستا تاکید می‌کنند که کشورهای جهان تا سال ۲۰۵۰ باید به شرایط «کربن خنثی» برسند.

عربستان به دنبال دستیابی به وضعیت «کربن خنثی» تا سال ۲۰۶۰ است
چین که در صدر فهرست کشورها با بیشترین میزان انتشار گاز دی اکسید کرین قرار دارد هدف خود را دستیابی به شرایط «کربن خنثی» تا سال ۲۰۶۰ اعلام کرده است. روسیه و هند نیز به عنوان دو کشوری که ردپای کربنی بالایی دارند تاکنون از اعلام پایبندی خود به تحقق شرایط «کربن خنثی» تا سال ۲۰۵۰ سر باز زده‌اند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد افزایش دمای کره زمین حتی با اجرای کامل طرح‌هایی که کشورها تاکنون برای مقابله تغییرات آب و هوایی اعلام کرده‌اند همچنان ۲.۷ درجه سانتیگراد خواهد بود.

 یورونیوز فارسی