به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۲۱، ۱۴۰۰

مادر سپیده قلیان: می‌ترسم دخترم را تا روز بعد زنده نگذارند

 

مادر «سپیده قلیان» فعال مدنی و کارگری که شب دوشنبه ۱۹ مهر با هجوم ماموران لباس شخصی در منزل خواهر خود ربوده و به محل نامشخصی منتقل شده است، با اعلام نگرانی از وضعیت دختر خود می‌گوید:‌ «می‌ترسم سپیده را تا روز بعد زنده نگذارند.»

او  به «خبرنگاری جرم نیست» می‌گوید:‌ «ما دزفول هستیم، سپیده منزل خواهرش اهواز بود. حدود ساعت ۱۰ و نیم شب دوشنبه حدود ۳۰ زن و ۲۰ مرد بدون حکم با هجوم به منزل شخصی دخترم صدیقه، سپیده را  را بازداشت کرده و او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.»

به گفته مادر سپیده قلیان، افراد مهاجم لباس شخصی کلید آپارتمان را در اختیار داشته‌اند و بدون اینکه از قبل اطلاع بدهند، با هجوم به منزل «صدیقه قلیان»، خواهر سپیده قلیان، تمام وسایل شخصی آن‌ها از جمله گوشی همراه، کامپیوتر شخصی و حتی کلید ماشین همسر صدیقه را هم با خود بردند. ماموران مهاجم تمام منزل به علاوه داخل خودروی شخصی همسر صدیقه قلیان را هم کاملا جست‌وجو کرده‌اند. به گفته این عضو خانواده قلیان، همسر صدیقه شب‌کار است و در منزل حضور نداشته و کسی هم از حضور سپیده در منزل خواهرش صدیقه مطلع نبوده است. 

مادر خانم قلیان همچنین توضیح می‌دهد:‌ «وقتی ماموران وارد خانه دخترم صدیقه شده‌اند، همه در منزل و با لباس راحت خانه دور هم نشسته بوده‌اند و ماموران حتی اجازه تعویض لباس هم به سپیده نداده‌اند و با همان لباس‌های خانه و حتی بدون حجاب او را برده‌اند. وقتی دخترم اعتراض می‌کند که این چه جمهوری اسلامی است که اجازه لباس پوشیدن هم به ما نمی‌دهد و ما حتی حجاب نداریم؛ ماموران پاسخی نداده و با سرعت سپیده را از منزل خارج کرده‌اند.» 

به گفته خانم قلیان‌، ماموران تنها با گفتن این جمله که سپیده قلیان فراری است، او را دستبند زده و به سرعت از خانه خارج کرده‌اند. مادر سپیده قلیان اضافه می‌کند:‌ «سپیده دو هفته پیش به دادسرای اهواز و تهران مراجعه و خود را معرفی کرد؛ ولی به او گفتند هنوز مکان زندان او مشخص نیست و باید منتظر حکم خود باشد تا به او خبر بدهند. ما هم مداوم پیگیری می‌کردیم که چه زمانی باید خودش را معرفی کند؛ ولی هربار که مراجعه می‌کرد، به او می‌گفتند هنوز زمانش نرسیده است.»

خانم قلیان با تاکید بر اینکه نگران سلامتی سپیده قلیان است، ادامه می‌دهد:‌ «نمی‌دانم او را تا صبح می‌کشند؟ او را کجا برده‌اند؟ حتی نمی‌دانیم اطلاعات او را برده‌اند یا نهاد امنیتی دیگری او را با خود برده‌اند. نمی‌دانیم از کجا آمده‌اند و برای چه آمده‌اند و چه خبر است؟ اگر حکمی داشتند، باید زنگ می‌زدند و اگر سپیده خودش را معرفی نمی‌کرد، بعد او را به این شکل دستگیر می‌کردند. حتی وکیل او هم دسترسی به سپیده ندارد و ما نمی‌دانیم به کجا منتقلش کرده‌اند؛ اهواز است یا به تهران منتقل شده است.»

به گفته خانم قلیان ماموران لباس شخصی اجازه صحبت کردن به اهالی خانه نداده‌اند. 

سپیده قلیان که به تازگی از زندان بوشهر به مرخصی آمده و از آزار زنان در این زندان گفته بود، طبق حکم صادره باید روز ۲۳ مهرماه خودش را به زندان اهواز معرفی می‌کرد. 

پیش از این خانم قلیان درخواست تغییر محل زندان خود را داده بود و در انتظار تعیین مکان جدید برای گذران باقی دوران محکومیت خود بود. 

«مهدی قلیان»، برادر سپیده قلیان با اعلام خبر بازداشت خواهر خود در اینستاگرام نوشت: «دقایقی پیش، بیش از ۳۰ مامور زن و مرد به خانه سپیده قلیان حمله کرده، او را از منزل ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. تمام تلفن‌های همراه خانواده هم توسط مامورین ضبط شده است.»

یکی از دوستان نزدیک این فعال رسانه‌ای اما به «خبرنگاری جرم نیست» گفته که بر اساس اطلاعات موجود ماموران مهاجم به خانه صدیقه قلیان از قوه قضاییه بوده و او را جهت تحمل ادامه حبس به زندان سپیدار اهواز منتقل کرده‌اند. 

این فرد مطلع همچنین اضافه می‌کند:‌ «سپیده تا قبل از این در زندان بوشهر مدت حبس خود را می‌گذارند و نمی‌دانیم دلیل انتقال او به زندان اهواز چیست. همچنین تعداد بالای ماموران بازداشت‌کننده هم از عجایب ماجراست. برای بازداشت یک دختر چرا باید اینطور لشکرکشی می‌کردند؟»

خانم قلیان پیش‌تر در تاریخ ۲۸ مرداد سال جاری از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود. همچنین او ۲ هفته قبل، ضمن انتشار خبر احضار خود‌ در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «زندان بوشهر ۱۰ روز پیش تماس گرفت که من باید برگردم زندان بوشهر. وقتی اقدام به برگشتن به زندان بوشهر کردم، به من گفتن که باید برم تهران و و اجرای احکام تهران تصمیم می‌گیره که به چه زندانی منتقل می‌شم. دارن بین زندان‌هاشون می‌گردن ببینن بدتر از بوشهر کجا هست لابد.»

دختری که از هیچ چیز نمی‌ترسد

سپیده قلیان در جریان اعتراضات کارگر خوزستان در روز ۲۷آبان۱۳۹۷ به همراه شماری از کارگران معترض بازداشت شد. او ابتدا به بازداشتگاهی در شهر شوش (شهر وقوع اعتراضات کارگران هفت‌تپه) منتقل شد و بعدتر، ماموران امنیتی او را به اهواز منتقل کردند. برخی گزارش‌ها به نقل از بستگان نزدیک سپیده، از ضرب‌وشتم او به دست ماموران امنیتی در زمان بازجویی خبر داده بودند. پس از یک ماه بازداشت، او با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی در تاریخ ۲۷ آذر از زندان آزاد شد.

پس از آزادی موقت از زندان، او شرحی از شکنجه‌ها و آزارهای صورت گرفته توسط ماموران امنیتی را در صفحه توییتر خود منتشر کرد. او گفت حاضر است در دادگاه درباره شکنجه خودش و «اسماعیل بخشی» شهادت بدهد. در ادامه این رشته توییت‌ها، قلیان نوشت که ماموران اطلاعات با استفاده از کابل و نسبت دادن اتهام‌های جنسی سعی در اعتراف‌گیری از او داشتند. سپیده نوشتن از شکنجه در دوران بازداشت را بازگویی «خشونت سیستماتیک نهادهای امنیتی» علیه زندانیان عنوان کرد و نوشت: «یادآوری سی روز رفتار وحشیانه و ضد بشری هنوز هم می‌تواند چشم‌هایم را خیس کند و تنم را بلرزاند.»

اعتراف اجباری و شکایت از صداوسیما

قلیان شرح شکنجه و آزار ماموران امنیتی را در تاریخ ۱۹دی۱۳۹۷ در صفحه توییتر خود منتشر کرد. ده روز بعد در تاریخ ۲۹ دی‌ماه، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران فیلمی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و «علی نجاتی»، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه را نمایش داد که در آن گفته بودند با گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران ارتباط دارند.

طی حکمی که ۲۳ آذر ماه، از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در خصوص پرونده موسوم به هفت‌تپه به وکیل مدافع این فعال مدنی ابلاغ شد، خانم قلیان به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است. در این مدت، سپیده قلیان به رغم همه فشارها و تهدیدها به فعالیت‌های مدنی‌ خود در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر ادامه داده است؛ او درباره شکنجه و فشار بر زنان بازداشتی به ویژه فعالان عرب در بازداشتگاه اطلاعات اهواز روایت‌هایی منتشر کرده است.

علاوه بر این، از رییس صداوسیما و سردبیر بخش خبری بیست‌وسی و «آمنه سادات ذبیح‌پور»، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در خصوص تهیه و پخش اعترافات اجباری‌ خود شکایت کرد. 

این فعال مدنی، روز ۱تیر۱۳۹۹، پس از مراجعه به شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای امنیت تهران برای تحمل حبس تعزیری ۵ ساله خود از بابت پرونده بازداشتش در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

افشاگری‌های تازه و پرونده‌سازی جدید

سپیده قلیان که ۲۴شهریور۱۴۰۰ از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شد، دست به افشاگری درباره شرایط وخیم این زندان زد و از اعمال خشونت و آزار جنسیتی توسط ماموران زندان بوشهر علیه زندانیان زن پرده برداشت.

افشاگری که منجر به تشکیل پرونده‌ای جدید علیه او شد. خانم قلیان ۳۱شهریور۱۴۰۰ با انتشار تصویری از یک احضاریه‌ جدید در توییتر، خبر از شکایت اداره‌کل زندان‌های بوشهر داد. طبق این شکایت که توسط شعبه ۲ دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر به ثبت رسیده، اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» علیه سپیده قلیان مطرح شده است و او می‌بایست حداکثر تا ۳مهر۱۴۰۰ خود را به دادسرا معرفی کند.

سپیده قلیان در توییتر نوشت: «خجالت می‌کشم در روزی که شاهد شکنجه‌ نوید افکاری رو کشتن، خبر از شکایت اداره سازمان‌های بوشهر بدم، اما چاره‌ای نیست. نجات‌دهنده در گور خفته است و صدا به صدا نمی‌رسه. این ابلاغیه ۲ روز پیش به دستم رسید و جمهوری اسلامی یه بار دیگه ثابت کرد که جواب دادخواهی و حقیقت، سرکوب و انتقامه.»

او سپس افزود: «این رو هم اضافه کنم که زندان بوشهر۱۰ روز پیش تماس گرفت که من باید برگردم زندان بوشهر. وقتی اقدام به برگشتن به زندان بوشهر کردم، به من گفتن که باید برم تهران و اجرای احکام تهران تصمیم می‌گیره که به چه زندانی منتقل می‌شم. دارن بین زندان‌هاشون می‌گردن ببینن بدتر از بوشهر کجا هست لابد.»

سپیده قلیان در بخش پایانی توییت خود نیز نوشته بود: «محبوبه رضایی از زندان بوشهر به نمی‌دونم کجا منتقل شده، تلفن‌های بند نسوان قطعه و من هاج‌وواج ایستادم تا ببینم قراره با جوونیم چیکار کنن. اما مبارزه ادامه داره. خیابونای خوزستان و نیزار ماهشهر، خون ریخته‌ی ۱۵۰۰ نفر در آبان ۹۸، ۴۳ سال اعدام‌های مخفیانه رو شاهد می‌گیرم که مبارزه ادامه داره. حالا هر قدر هم که بکشن و خفه کنن.»

ایران وایر