به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۶، ۱۴۰۰

بیشترین عوارض دوران پس از ابتلا به کرونا کدامند؟ نتایج یک پژوهش

بر اساس یک پژوهش، بیماران کرونا ماه‌ها پس از ابتلا و درمان دچار عوارض متعددی می‌شوند. شمار زیادی از این عوارض جسمی است، اما در میان کودکان هر چه بیشتر عارضه افسردگی دیده می‌شود. داده‌های صدهاهزار نفر بررسی شده‌اند.

 یک تحقیق میدانی گسترده در آلمان می‌گوید که بیماران کرونایی چندین ماه پس از آلودگی و ابتلا به این ویروس، دچار عوارض و بیماری‌های جسمی و روحی معینی شده‌اند.

کلینیک دانشگاه درسدن آلمان اعلام کرد که این تشخیص نتیجه تحلیل و ارزیابی متکی بر داده‌های بیمه‌های درمانی آلمان است که طی آن داده‌های افراد مبتلاشده و مبتلانشده مقایسه شده‌اند: «نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان و جوانان نیز بالقوه متأثر از عوارض پساکرونایی بوده‌اند.»

این پژوهش هنوز در هیچ نشریه تخصصی به منظور بررسی کارشناختی منتشر نشده است. بر اساس تعریف انستیتوی روبرت کخ آلمان از سندروم پساکووید-۱۹، عوارض مختلف در رابطه با ابتلا به بیماری کووید است که یا به طور ثابت باقی می‌مانند و یا هفته‌ها تا ماه‌ها پس از ابتلا خود را بروز می‌دهند.

در اطلاعیه کلینیک دانشگاه درسدن، این عوارض نزد کودکان و جوانان بیش از سه ماه پس از ابتلای شدید، به طور عمده شامل بی‌حالی، خستگی ناگهانی، سرفه، احساس درد در ناحیه گردن و سینه و نیز حس ترس و افسردگی است.

این اطلاعیه می‌افزاید: «در رابطه با تمام نشانه‌ها و بیماری‌های مشاهده شده، فراوانی تشخیص‌های جدیدی که مستند شده‌اند، نزد کودکان و جوانان مبتلا شده به کووید-۱۹ حدود ۳۰درصد بیشتر از کودکان با تشخیص کووید-۱۹ بوده است.» نزد بزرگسالان عوارضی مانند اختلال در حس چشایی، تب، سرفه و تنگی نفس تشخیص داده شده است.

در این پژوهش در کنار دانشکده پزشکی درسدن، چندین بیمه درمانی آلمان و انستیتوی روبرت کخ سهیم بوده‌اند.

یوخن اشمیت از کلینیک دانشگاه درسدن در این رابطه گفت: «در سطح بین‌المللی این نخستین پژوهش هم‌گروهی در زمینه پساکرونا است. نتایج متکی بر داده‌های گسترده شرکای ما و روش‌های نوآورانه پژوهش، برای نخستین بار به ما این اجازه را می‌دهد که در مورد پیامدهای کووید-۱۹ نزد کودکان و جوانان به تشخیص قابل اطمینانی برسیم.»

او افزود، برای اینکه بتوانیم به رابطه میان کووید-۱۹ و بیماری‌ها پی ببریم، پژوهش دیگری را ضروری می‌سازد.

بر اساس داده‌های کلینیک دانشگاه درسدن، داده‌های بیش از ۱۵۰هزار نفر مبنای این تحلیل قرار گرفته‌اند که در نیمه اول سال ۲۰۲۰ که بیماری کووید-۱۹ نزد آنها تشخیص داده شده است و ۱۲هزار تن از آنها کودک و جوان بوده‌اند.

در این پژوهش، در ازای هر فرد آلوده شده به ویروس، پنج فرد بیمه‌شده بدون آلودگی در نظر گرفته شده‌اند که از نظر سن، جنسیت و بیماری‌های پیشین قابل مقایسه بوده‌اند. افراد آلوده به ویروس و افراد بدون آلودگی به ویروس به لحاظ ۹۶ مورد تشخیص و بیماری با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

 دویچه وله فارسی