به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۲، ۱۴۰۱

در پی دزدی سنگ قبرها، بهشت زهرا صاحب "شهردار شب" شد

دزدی سنگ قبر کار دست ریاست بهشت زهرا داد. مدیر عامل سازمان بهشت زهرا گفته است، برای جلوگیری از دزدی در بزرگترین قبرستان تهران، "شهردار شب" دایر شده است. اواخر سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر سرقت سنگ قبر از بهشت زهرا. در گزارش‌ها رسانه‌ها آمده بود که سنگ قبرهای قیمتی یا حتی معمولی شبانه به سرقت رفته است.


روزنامه "آرمان ملی" در گزارشی به تاریخ ۱۹ اسفند نوشت: «طی چند روز گذشته افرادی که برای ذکر فاتحه به قطعه ۲۱۲ بهشت زهرای تهران مراجعه کردند، در کمال تعجب شاهد سرقت سنگ مزار بودند.»

پیش از آن نیز در آذرماه مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران درباره دزدی سنگ قبر گفته بود: «مجموعه بهشت حضرت زهرا بیش از ۷۰۰ هکتار مساحت دارد. چند روزی است که انتظامات سنگ مزار را فعال کردیم و از ساعت هشت صبح تا ۱۱ شب در حال فعالیت هستند. بیشتر سرقت‌ها در قبور چند طبقه رخ می‌دهد.»

ماجرا به شورای شهر تهران هم کشید و سخنگوی این شورا خواهان محافظت بیشتر از بزرگترین آرامستان تهران شد.

سنگ قبر از ۵ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان

در همان زمان یک سنگ‌فروش که در نزدیکی بهشت زهرا مغازه دارد، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «قیمت سنگ و جلوگیری از واردات آن باعث شده که خیلی از خانواده‌ها توان خرید سنگ قبر را نداشته باشند، قیمت برخی از سنگ قبرها به چند ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد. مثلا سنگ مشکی برزیلی ۱۸ میلیون تومان است. درست است که در ایران معادن سنگ وجود دارد اما وسایل استخراج از خارج وارد می‌شود. تحریم و ... قیمت را افزایش داده است.»

به عقیده او گرانی سنگ قبر انگیزه‌ای برای سارقان شده تا با سرقت سنگ‌های قدیمی و تراشیدن آنها، این سنگ‌ها را به نصف قیمت به خانواده‌هایی که تمکن مالی ندارند، بفروشند.

معاون فنی و عمرانی سازمان بهشت زهرا نیز در گفت و گو با همشهری آنلاین این موضوع را تایید کرد و گفت: «ما در حال حاضر سنگ زیر پنج میلیون تومان نداریم و در برخی از مزار سنگ‌های گران قیمت (۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون) وجود دارد که حالا با کمک سنگ فروشان منطقه برخی از سارقان دستگیر شدند .»

سنگ قبر دزدیده شده با دستگاه صاف می‌شود و دوباره به فروش می رسد
سنگ قبر دزدیده شده با دستگاه صاف می‌شود و دوباره به فروش می رسد

روش سارقان برای دزدی سنگ قبر

پس از دستگیری این سارقان یکی از آنها توضیح داده که در قطعه‌های خلوت و کم تردد سنگ قبرهای گران قیمت را انتخاب می‌کرده‌اند و سپس در یک فرصت مناسب آن را جدا کرده و با وانت به بیرون از بهشت زهرا می‌برده‌اند.

به گفته او، همکارش که قبلا در کار سنگ بوده روی سنگ دزدیده شده را با دستگاه صاف می‌کرده و "مثل یک سنگ نو با خیال راحت آن را می‌فروختیم".

حالا ظاهرا دیگر کار سارقان به این راحتی نخواهد بود. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفته است، علاوه بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری و افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته، "شهردار شب" نیز دایر شده است.

او البته هشدار داده است: «با توجه به مساحت بالای بهشت زهرا که ۵۵۰ هکتار است و همچنین محدودیت نیروی انسانی وقوع چنین اتفاقاتی دور از انتظار نیست.»

حال باید دید کسانی که اصرار دارند سنگ قبر چند ده میلیون تومانی بر مزار عزیزشان بگذارند، از این پس با اتفاقات "قابل انتظار" روبرو خواهند شد.

 دویچه وله فارسی